ارز دیجیتال

همه چیز در مورد امنیت ارز دیجیتال بیت کوین

1403/01/27 0


امنیت در بلاک چین یک معامله بزرگ است: برای محافظت از سرمایه گذاری های رمزنگاری خود، باید آن را جدی بگیرید. مهم است که بیت کوین خود را ایمن نگه دارید، که می توانید با استفاده از مواردی مانند ذخیره سازی کیف پول آفلاین و نرم افزار مدیریت رمز عبور ایمن انجام دهید. اما ارزیابی امنیت خود رمزارز به همان اندازه مهم است. به این ترتیب بلاک چین آن در برابر حملات محافظت می شود. وقتی صحبت از امنیت بلاک چین به میان می آید، ارز دیجیتال بیت کوین یکی از امن ترین هاست. که این شبکه چهار عامل دارد که در این امر نقش دارند. در ادامه به انها میپردازیم.

1.    هش کردن تراکنش ها

هنگامی که ارز دیجیتال بیت کوین (ارز دیجیتال با یک b کوچک) را از طریق شبکه بیت کوین (بلاک چین با B بزرگ) ارسال می کنید، آن تراکنش در یک رشته تصادفی از حروف و اعداد رمزگذاری می شود. این رشته «هش» نامیده می‌شود: یک کد منحصربفرد که در رمزنگاری استفاده می‌شود، از این رو کلمه رمزنگاری شده است. در سال 1995، آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) یک الگوریتم هش ایمن (SHA) به نام SHA-01 ارائه کرد. این امنیت در آن زمان پیشرفته بود. امروزه بیت کوین از الگوریتم هش بسیار قوی تری به نام SHA-256 استفاده می کند. فرآیند هش کردن اساساً فقط تبدیل یک پیام به یک کد مخفی است: یک هش. فرض کنید می خواستید کلمه "درخت" را رمزگذاری کنید. یک تابع هش آن حروف را می گیرد و یک رشته خروجی تصادفی مانند "xGhjj67800aa" را بیرون می دهد. برای باز کردن قفل هش و رمزگشایی پیام درخت، ابتدا باید کلید خاصی را که برای رمزگذاری پیام استفاده می شود، بدانید.

ارز دیجیتال بیت کوین

2.    استخراج بیت کوین و اثبات کار

هنگامی که ارز دیجیتال بیت کوین را از یک آدرس کیف پول به آدرس دیگر ارسال کردید، بلاک چین باید به روز شود و نشان دهد که کیف پول دریافت کننده اکنون صاحب سکه ها است. این در فرآیند ماینینگ اتفاق می افتد، که تراکنش های شبکه را از طریق یک سری مراحل تأیید می کند. ابتدا، تراکنش شما در یک بلوک از حدود 2000 تراکنش تایید نشده دیگر گروه بندی می شود. این بلوک توسط یک پازل رمزنگاری پیچیده دیوانه‌وار قفل شده است که فقط رایانه‌های قدرتمند می‌توانند آن را حل کنند. در مرحله بعد، ماینرها برای حل این معما از طریق فرآیندی به نام اثبات کار (PoW) با یکدیگر رقابت می کنند. اولین ماینری که به شبکه ثابت می کند که معما را حل کرده است، برنده بیت کوین های تازه ضرب شده، همراه با کارمزد تراکنش های هر تراکنش در بلوک است. با انجام این کار، ماینر بلوک تراکنش در بلاک چین را "تأیید" می کند. برای اینکه بتوانید زمینه پیچیده بودن این پازل را به شما نشان دهیم، در اینجا نگاهی به نحوه عملکرد آن می اندازیم. 

3.    تایید بلوک تراکنش اضافی

حدود ده دقیقه طول می کشد تا ماینرها پازل PoW را حل کنند و یک بلوک از تراکنش های ارز دیجیتال بیت کوین را تأیید کنند. اگر مهاجمی بخواهد تراکنش بیت‌کوین شما را معکوس کند، به بیش از نیمی از قدرت محاسباتی کل شبکه بیت‌کوین نیاز دارد تا دیگر ماینرها را از بین ببرد. این در تئوری امکان پذیر است - اما تا کنون، هیچ کس آن را انجام نداده است.

4.    نظریه بازی

جان نش معروف است که تعادل نش را ایجاد کرد: یک مفهوم تئوری بازی که در آن هر بازیکن با انجام کاری که برای هرکسی که بازی می‌کند بهینه است، به بهترین نتیجه شخصی دست می‌یابد. بیت کوین چنان نمونه کاملی از این مفهوم است که برخی گمان می کنند نش به ایجاد بیت کوین کمک کرده است. من شما را به تأمل در این مورد می‌سپارم، اما دلیل این است که چرا نظریه بازی بیت‌کوین آن را بسیار ایمن می‌کند: هک کردن شبکه به مقدار ناپسندی از منابع نیاز دارد و شما عملاً شانس موفقیت صفر را خواهید داشت. گرفتن تمام این منابع و استخراج بیت کوین به سادگی بسیار سودآورتر خواهد بود. به عبارت دیگر، با انجام بهترین کار برای گروه (همه افرادی که از شبکه بیت کوین استفاده می کنند)، شما همچنین می توانید بهترین کار را برای شخص خود انجام دهید.

ارز دیجیتال بیت کوین

نتیجه
ما در این مقاله 4 مورد از امنیت شبکه های بیت کوین را برایتان شرح دادیم. امنیت شبکه بیت کوین چند لایه است. هش تراکنش، استخراج، تایید بلوک و تئوری بازی همه با هم کار می کنند تا بلاک چین بیت کوین را غیرقابل نفوذ کنند. از زمان اولین بلاک تراکنش در سال 2009، این شبکه یک بار هم تعطیل نشده است و هیچ بیت کوینی از زنجیره بلوکی به سرقت نرفت. سابقه امنیت ارز دیجیتال بیت کوین خود گویای این موضوع است. برای ذخیره و نگهداری امن بیت کوین روش های مختلفی وجود دارد که میتوانید آنها را در کیف پول های سرد و گرم خود نگه دارید که هر کدام مزایا و معایب خاص خودش را دارد.
 

لینک های مفید
بالا