ارز دیجیتال

تاثیر بیت کوین در سیستم های بانکی

1402/11/29 0

امروزه، بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی واسطه تعاملات پولی و اقتصادی می‌شوند تا طبق ضوابط خود بین طرفین معامله ارتباط برقرار کنند. بلاک چین و فناوری زیربنایی بیت کوین با هدف حذف این نهادهای واسط به‌وجود آمد. بیت کوین نیاز به واسطه در سیستم‌های پرداخت را از بین می‌برد و داده‌های مالی را به‌طور شفاف و ایمن دراختیار تمام کاربران قرار می‌دهد. با‌این‌همه، بحث درباره کارایی سیستم بیت کوین و توان مقابله و برتری آن در‌برابر سیستم‌های مالی بین‌المللی یکی از موضوع‌هایی است که از ابتدای پیدایش این فناوری مالی همواره محل بحث بوده است. سیلواین سارل (Sylvain Saurel)، نویسنده و طرفدار سرسخت بیت کوین، درباره این موضوع ایده جذابی مطرح می‌کند. سارل پنج دلیل را برمی‌شمارد که نشان می‌دهد بیت کوین می‌تواند سیستم بانکی فعلی را شکست دهد. دلایل سارل دسترس‌پذیری، کارمزد اندک، فناوری بهینه پس‌انداز، حفظ حریم خصوصی و آزادی از بند سیستم‌های قدرت به‌واسطه بیت کوین را شامل می‌شوند. به‌عقیده او، این ویژگی‌های نهادینه در فناوری بیت کوین باعث می‌شوند شبکه مذکور دستاوردهایی بی‌بدیل و منحصربه‌فرد داشته باشد. در این مطلب و به‌نقل از سارل، توضیحات بیشتری درباره دلایل‌ وی می‌خوانیم. از شما هم دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تاثیر ارزهای دیجیتال بر بانکداری سنتی:

با ظهور کریپتوکارنسی به عنوان یک نیروی مخرب در دنیای مالی، سیستم‌های بانکداری سنتی با چالش‌هایی روبرو شده‌اند و روش‌های ذخیره ارزش را تغییر داده‌اند. با ظهور بیتکوین در سال ۲۰۰۹ و افزایش روزافزون سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و ریپل، تأثیر قابل توجهی بر بانکداری سنتی داشته است. یکی از حوزه‌های کلیدی که ارزهای دیجیتال بر بانکداری سنتی تأثیرگذار بوده‌اند، حواله‌ها است. ارسال پول به سراسر جهان در سیستم‌های سنتی یک فرآیند هزینه‌بر و زمان‌بر است و واسطه‌ها معمولاً هزینه‌های بالایی برای انتقال‌های کوچک دریافت می‌کنند. از سوی دیگر، ارزهای دیجیتال روشی غیرمتمرکز و کارآمد برای انتقال وجوه در مقیاس بین‌المللی ارائه می‌دهند. با حذف نیاز به واسطه، ارزهای رمزنگاری شده قادر به کاهش قابل توجه هزینه و زمان مورد نیاز برای حواله‌ها هستند و این روند را برای افراد به صرفه‌تر و در دسترس قرار می‌دهند. یکی دیگر از تأثیرات قابل توجه ارزهای دیجیتال بر بانکداری سنتی، مفهوم تمرکززدایی است. در برخی از بانک‌های سنتی، کنترل و اختیار در دست نهادهای متمرکز قرار دارد، اما ارزهای دیجیتال بر پایه فناوری بلاکچین ساخته شده‌اند و تراکنش‌های همتا به همتا را بدون نیاز به واسطه امکان‌پذیر می‌سازند. این تمرکززدایی از اعتماد به مقامات متمرکز خلاصه می‌شود و تراکنش‌ها را ایمن‌تر و شفاف‌تر می‌کند. همچنین، استفاده از فناوری بلاکچین امکان ایجاد سوابق غیرقابل تغییر تراکنش‌ها را فراهم می‌کند و خطر تقلب یا دستکاری را کاهش می‌دهد.

نتیجه گیری:
از ۷.۸میلیارد جمعیت کره زمین، فقط ۱۳۰میلیون نفر کاربر شبکه بیت کوین هستند؛ بنابراین، واضح است که آنچه در این مطلب توضیح دادیم، برای اکثر افراد هنوز واضح به‌نظر نمی‌رسد. به‌همین‌دلیل، اگر امروز بیت کوین بخرید، می‌توانید به صف اولین پذیرندگان بیت کوین بپیوندید؛ به صف افرادی که اکنون می‌دانند چرا بیت کوین بانک‌ها را شکست خواهد داد. اندک‌اندک افراد بیشتری به انقلاب بیت کوین خواهند پیوست تا از آزادی این سیستم در طول زندگی‌شان لذت ببرند. نکته مهم درک این موضوع است که بیت کوین ارمغان‌آور آزادی خواهد بود.
 

لینک های مفید
بالا