ارز دیجیتال

ارز دیجیتال بیت کوین چیست و چه تغییری در بازار های مالی ایجاد کرده است

1403/01/21 0

ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) نوعی رمز ارز و یا به عبارت بهتر ارزیابی است که به عنوان اولین پول و روش پرداخت غیرمجاز در جهان مورد استفاده قرارگرفته است. بیت کوین اولین تجربه‌ی موفق یک سیستم مالی غیر ممکن بود و از همان ابتدا غیر طبیعی بودن با تولد این ارز دیجیتال بر سر زبان‌ها افتاد. غیر ممکن است که به این معناست که بیت کوین به گونه ‌ای طراحی می‌شود که هر گونه شخص ثالثی مانند موسسات مالی و بانک‌ها را در فرآیند انجام تراکنش‌های مالی و تامین امنیت این نوع از داری به طور کامل حذف می‌کند. برای درک بهتر لیدر بزرگ ارزهای دیجیتال بهتر است آن را با شبکه های اینترنتی در دنیا مقایسه کنید. در واقع بیت کوین نیز چیزی شبیه به همان شبکه اینترنتی جهانی است اما در زمینه پول و سیستم پرداخت است. اینترنت، یک شبکه‌ی دیجیتال است که هیچ شخصی یا ارگانی مالک آن نیست و آن را نیز به صورت انحصاری در اختیار کسی قرار می‌دهد. مهم تر از همه این شبکه های اینترنتی 24 ساعت شبانه روز به طور مداوم فعال است و مردم می توانند اطلاعات خود را از طریق آن به اشتراک بگذارند. بیت کوین به طور معمول و عمده در صرافی ارز دیجیتال قابل معامله است. دستگاه های استخراج بیت کوین (ماینرها) نیز وظیفه‌ی تایید و انتقال تراکنش را بر عهده دارند که این کار را از شبکه دریافت می‌کنند.

ارز دیجیتال بیت کوین چه تغییری در بازار های مالی ایجاد کرده است

ابتدا در مورد برخی از ویژگی های سیستم سنتی حاکم بر امور مالی دنیا صحبت خواهیم کرد. شما هر گوشه ای از جهان که باشید در ازای شغل و حرفه ای که دارید و فعالیتی که انجام می دهید دستمزد و حقوق دریافت می کنید. دستمزد یا پول دریافت شده فارغ از اینکه بر اساس چه نوع ارز فیاتی دریافت شده باشد را در حساب بانکی خود نگهداری میکنید که توسط سیستم بانکی اداره می شود. مشکل دقیقا همین سیستم بانکی است. اختیارات بانک و تسلطی که حاکمیت می تواند بر سیستم بانکی اعمال کند به شکل غیر قابل توجیهی زیاد است. بانک این اختیار و این توانایی را دارد که به هر بهانه‌ای حساب شما را مسدود کند، تراکنش های شما را رهگیری کند و تمام اطلاعات تراکنش های شما را در اختیار داشته باشد. حتی در برخی موارد بانک‌ها این اختیار را دارند که از حساب شما وجهی را برداشت کنند.
دقیقا تغییر اصلی که ارز دیجیتال بیت کوین و سیستم بلاکچین ایجاد می کنند، قطع دسترسی سیستم مالی سنتی به دارایی های بیت کوین شما است. وقتی دارایی شما به بیت کوین تبدیل می شود دیگر هیچکس به جز شما توانایی پیگیری تراکنش های مالیتان را ندارد. کسی قادر به برداشت دارایی های شما نیست و به جز شما هیچ که از میزان آن نیز اطلاع ندارد. با توجه به استفاده از فناوری بلاکچین و ذخیره اطلاعات در بلاک های متفاوت امکان هک کردن سیستم و دستکاری اطلاعات آن تقریبا هرگز وجود ندارد. هیچ سیستم یا نهادی نمیتواند دارایی شما را مسدود کند و یا مبلغی را از آن برداشت کند.

سرمایه گذاری ودر ارز دیجیتال بیت کوین

با توجه به محبوبیت بیت کوین در جامعه، سرمایه گذاران و معامله گران کوتاه مدتی به سرمایه گذاری در بیت کوین علاقه مند شدند. بین سال های 2009 تا 2017 صرافی های ارز دیجیتال زیادی با هدف تسهیل خرید و فروش دارایی های دیجیتال توسعه داده شدند. افزایش محبوبیت بیت‌کوین و افزایش حجم تقاضای خرید این دارایی غیر متمرکز باعث رشد قیمت آن شد. در سال 2017 با عبور از سطح روانی 1000 دلار توجه بسیاری از سرمایه گذاران بلند مدتی و معامله گران کوتاه مدتی را به خودش جلب کرد. در زمان انتشار این پست قیمت ارز دیجیتال بیت کوین معادل 31 هزار دلار ارزیابی می شود. 

ریسک سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بیت کوین

یکی از بزرگترین چالش های معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال نوسان شدید آن ها است. برای مثال بیت کوین تا دسامبر سال 2019 با قیمت 7167 دلار معامله می شد. یک سال بعد و با 300 درصد افزایش به ارزش 28984 دلار رسید. بیت‌کوین تا نیمه‌ی اول سال 2021 رکورد قیمت 68 هزار دلار را شکست. اما در نوامبر 2021 ناگهان سفینه‌ی فضایی بیت کوین برای سفر به ماه متوقف شد. بیت کوین بعد از آن تا سطح 15 هزار دلار کاهش یافت.
نتیجه گیری
ارز دیجیتال بیت کوین اولین دارایی مالی در قالب ارز دیجیتال بود که با هدف استفاده به عنوان یک سیستم پرداخت مالی متولد شد. از سال 2009 که بیت کوین برای اولین بار خودش را به ما معرفی کرد تا به امروز علاوه بر اینکه محبوبیت فوق العاده‌ای بدست آورده، ارزهای دیجیتال دیگری نیز با الهام گرفتن از شبکه و سیستم بیت کوین توسط توسعه دهندگان مختلف وارد بازار کریپتو کارنسی شده اند. هرچقدر فرایند تولید بیت کوین پیچیده است خرید و فروش آن از طریق صرافی های معتبر ارز دیجیتال بسیار ساده است. سرمایه گذاران فقط با مراجعه به یکی از این صرافی‌ها و بازکردن حساب کاربری می توانند به آسانی و به صورت آنلاین اقدام به خرید و یا فروش دارایی های دیجیتال خود کنند.

لینک های مفید
بالا