ارز دیجیتال

الگوریتم Mobilegeddon چیست    

1403/02/30 0

گوگل در 21 آوریل 2015 به روز رسانی جدیدی برای رتبه بندی سایت منتشر کرد. این الگوریتم به بهبود سئو موبایل کمک کرد. این الگوریتم با نام Mobile Friendly نیز شناخته می شود. الگوریتم Mobilegeddon سعی می‌کند تا کاربر را در مشاهده صفحات سایت در نسخه موبایل راحت‌تر کند. یعنی بدون اسکرول افقی و بدون نیاز به بزرگنمایی. تعداد افرادی که از تلفن همراه برای جستجوی اینترنتی استفاده می کنند سالانه افزایش می یابد. طبق آمار منتشر شده، 52.2 درصد از ترافیک یک وب سایت متعلق به دستگاه های تلفن همراه است و طبیعتاً گوگل توجه ویژه ای به کاربران تلفن همراه دارد. الگوریتم Mobilegeddon با هدف بررسی این موضوع ایجاد شده است که آیا صفحات وب برای رتبه بندی در دستگاه های تلفن همراه بهینه شده اند و اصطلاحاً موبایل دوستانه هستند یا خیر. صفحاتی که برای موبایل بهینه سازی نشده اند رتبه خود را کاهش می دهند. این الگوریتم بر جستجوهای دسکتاپ تأثیر نمی گذارد. نکته مهم در اینجا این است که Mobilegeddon یک الگوریتم سطح صفحه است به این معنا که ممکن است یک صفحه از وب سایت رتبه خوبی کسب کند و دیگری نه.

الگوریتم موبایل گادون گوگل عوامل زیر را بررسی می کند:

•    نسخه موبایلی صفحه وجود ندارد
•    پیکربندی نامناسب ظاهر صفحه
•    محتوای غیر قانونی
•    پلاگین های استفاده شده

بهینه سازی برای الگوریتم Mobilegeddon

1- طراحی سایت شما باید ریسپانسیو باشد:
مطمئن شوید که سایت شما در نمایشگرهای مختلف به درستی نمایش داده می شود.
2- از ابزار Google’s Mobile-Friendly Test استفاده کنید:
برای به دست آوردن رتبه خوبی در نتایج جستجوی تلفن همراه، باید معیارهای Google را برای سازگاری با تلفن همراه رعایت کنید.

3- از ابزارهای تست سرعت سایت کمک بگیرید:
یکی از فاکتورهای مهم برای کاربران موبایل سرعت بارگذاری صفحات است.

چگونه بفهمیم صفحات سایت شما برای موبایل مناسب هستند؟

برای اینکه بدانید صفحات سایت شما برای تلفن های همراه مناسب هستند یا خیر، می توانید از ابزار تست موبایل دوستانه خود گوگل استفاده کنید. این ابزار صفحات سایت شما را بررسی می کند و مشکلات را برای شما لیست می کند. اگر سایت شما برای گوشی های موبایل مناسب نیست، ممکن است ترافیک ورودی به سایت کاهش پیدا کند. گوگل اعلام کرده است که پس از رفع مشکلات، مجدداً صفحات شما را در نتایج جستجو ظاهر خواهد کرد. همچنین می توانید صفحات سایت خود را برای موبایل ایندکس کنید تا این کار را با استفاده از Fetch به عنوان ابزار Google تسریع کنید. حال، پس از بررسی اینکه آیا سایت شما از الگوریتم Mobilegeddon گوگل پیروی می کند، نوبت به تست سرعت صفحات سایت در حالت موبایل می رسد. برای تست این حالت می توانید از ابزار گوگل دیگر به نام PageSpeed Insights استفاده کنید.

نتیجه گیری 

ما در این مقاله در مورد الگوریتم Mobilegeddon حرف زدیم. جالب است بدانید برخی سایت های غیر ریسپانسیو  جهت سازگاری با الگوریتم Mobilegeddon دست به ابتکار جالبی زدند. آنها یک نسخه سایت جدید مخصوص نمایش در موبایل طراحی کردند. سپس آن را به زیر دامنه خود سایت اصلی اضافه کردند. وقتی کاربری با موبایل وارد سایت می شود گوگل از زیر دامنه ها نسخه موبایلی را برای او نمایش می دهد. سایت مشهوری مثل فیسبوک از این روش استفاده کرده است. این روش دو مشکل دارد. اول نیاز به فرد متخصص جهت برنامه نویسی مجدد، همچنین احتمال بروز محتوای تکراری و عدم هماهنگی بین نسخه موبایلی و نسخه اصلی وجود دارد. بنابراین باید این اشکالات را برای افت رتبه سئو در نظر گرفت. امروزه به علت نیاز به سرعت بالای لود صفحات، کتابخانه‌های ریسپانسیو نیز جوابگوی نیاز کاربران نیستند. بنابراین از روش‌های جدیدتری استفاده می شود. روش داینامیک سروینگ جهت طراحی سایت موبایل فرندلی و افزایش سرعت لود صفحات امروزه کاربرد دارد. در این روش در نسخه های دسکتاپ و موبایلی فایل های متفاوتی لود می شوند. بنابراین در نسخه موبایلی نیاز به لود فایل های دسکتاپ نیست و سرعت بارگذاری سایت بالا می‌رود. در این روش آدرس سایت مشابه است و تنها نوع فایل های بارگذاری شده متفاوت هستند.
 

لینک های مفید
بالا