ارز دیجیتال

شبکه های نقل و انتقال بیت کوین

1401/09/26 0

شبکه انتقال ارزدیجیتال بیت کوین یک شبکه پرداخت همتا به همتا است که بر اساس یک پروتکل رمزنگاری عمل می کند . کاربران با استفاده از نرم افزار کیف پول ارز دیجیتال بیت کوین ، پیام هایی با امضای دیجیتال به شبکه ارسال و دریافت می کنند . تراکنش‌ها در یک پایگاه‌داده عمومی توزیع‌شده، تکراری، معروف به زنجیره بلوکی ، با اجماع توسط یک سیستم اثبات کار به نام استخراج ، ثبت می‌شوند . ساتوشی ناکاموتوطراح ناشناس پروتکل، اظهار داشت که طراحی و کدگذاری بیت کوین در سال 2007 آغاز شد. این پروژه در سال 2009 به عنوان نرم افزار متن باز منتشر شد .

شبکه برای به اشتراک گذاری تراکنش ها به ساختار حداقلی نیاز دارد. یک شبکه غیرمتمرکز موقتی از داوطلبان کافی است. پیام‌ها بر اساس بهترین تلاش پخش می‌شوند و گره‌ها می‌توانند به دلخواه شبکه را ترک کرده و دوباره به آن بپیوندند. پس از اتصال مجدد، یک گره بلوک‌های جدید را از سایر گره‌ها دانلود و تأیید می‌کند تا نسخه محلی خود از بلاک چین را تکمیل کند.

پیگیری تراکنش های بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال از طریق جستجوگران بلاک و سرویس های اختصاص داده شده که تعدادی از صرافی‌های ارزهای دیجیتال به عرضه گذاشته‌اند، امکان پذیر می‌باشد.

بر خلاف بانک ها که به سختی می‌توان از اطلاعات دقیق وضعیت معاملات در حال انجام و یا حتی به اتمام رسیده خبردار شد، بلاک چین شفافیت بسیار بالایی را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. هر کسی می‌تواند با استفاده از آدرس‌ مشخصی از بیت کوین، تعداد بلاک‌ها و یا هش معاملات، اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورد و این اگر با سرویس‌های جستجوگر کیف پول همراه شود می‌توان رابطه بین آدرس‌ها و کیف‌پول‌ حاوی بیت کوین مورد نظر را به دست آورد.

مشخص است که این راهی بسیار مفید برای زمانی است که شما نگران رسیدن بیت کوین خود به مقصد مورد نظر هستید یا میخواهید از وضعیت تایید معاملات خود اطلاع پیدا کنید اما باید در نظر داشته باشید که این شیوه همچنین راهی را برای موسسات قانونی فراهم می‌کند تا در حوزه استفاده از بیت کوین در موارد غیرقانونی پیگیری های لازمه را انجام دهند.

شبکه های نقل و انتقال بیت کوین

شبکه انتقال ارز دیجیتال چیست؟

هر کوین، شبکۀ بلاک چین اختصاصی خود را دارند. حالا این کوین‌ها می‌توانند برای ایجاد توکن بر بستر خود، یکسری قوانین تعیین کنند. به قوانینی که شبکه‌های کوین برای ایجاد توکن وضع کرده‌اند، «استاندارد توکن» گفته می‌شود. برای مثال، وقتی شخصی تصمیم می‌گیرد یک توکن جدید بر بستر شبکۀ اتریوم ایجاد کند، باید برای این کار از استانداردهای شبکۀ اتریوم پیروی کند.

همچنین شخصی که بخواهد توکن خود را بر پایۀ شبکۀ بایننس ایجاد کند، باید از استاندارهای توکن آن پیروی نمایند. همین استانداردها سبب شده‌اند تا قوانین کلی شبکه ‌های ارز دیجیتال در بلاک چین باهم تفاوت داشته باشند. البته برخی از قوانین آن‌ها می‌تواند باهم مشترک باشد. به‌طوری که می‌توان برخی از کوین‌ها را بر بستر کوین‌های دیگر هم انتقال دارد. بااین‌حال، اگر زمانی شبکۀ نادرستی برای انتقال انتخاب شود، دارایی‌های مالی به ناکجاآباد ارسال می‌شوند.

در حال حاضر، چندین شبکۀ انتقال ارز دیجیتال وجود دارد که برخی‌ کاربرد بیشتری دارند. بااین‌حال، اگر شخصی بخواهد در بازار کریپتوکارنسی‌ها به فعالیت، معامله یا سرمایه‌گذاری بپردازد، باید با مشهورترین این شبکه‌ها آشنایی داشته باشد. شاید با خودتان فکر کنید که اگر به‌جای شبکه ‌های ارز دیجیتال مختلف، تنها یک شبکه وجود داشت، کار نقل و انتقالات رمزارزی با سهولت بیشتری انجام می‌گرفت. این ایده شاید در آینده محقق شود؛

اما در حال حاضر به دلیل اینکه هر شبکۀ بلاک چین قوانین و پروتکل‌های مخصوص به خود را دارد، توکن‌های اجراشده بر بستر هر شبکه، با دیگر شبکه‌ها متفاوت هستند.

بنا بر متفاوت بودن قوانین هر شبکه، استفاده از شبکۀ متناسب با انتقال هر کوین با توکن برای افراد ضروری است. در ادامه انواع شبکه‌های انتقال ارزهای دیجیتال را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع شبکه های انتقال بیت کوین:

  • شبکه بیت کوین و شبکه امنی در بیت کوین

یکی از مهمترین پروتکل های روی بلاک چین، شبکه امنی می باشد. هدف این شبکه، انجام تراکنش های پیچیده رمزنگاری شده، به عنوان یک پروتکل ارز دیجیتال می باشد. به همین دلیل احتمالا هنگام انتقال رمز ارز ها به نام این شبکه به عنوان یکی از مسیر های انتقال برخورد کرده اید. موردی که ممکن است برای بسیاری از کاربران سوال باشد، ارتباط امنی لایر (Omni Layer) با بیت کوین (bitcoin) است.

امکان به انجام رساندن معاملات از طریق توکن، در بلاک چین بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، به کمک پروتکل امنی لایر (Omni Layer) میسر می شود.

در برخی از منابع از این شبکه، به دلیل این که بالاترین و اصلی ترین لایه برای ارزهای دیجیتال تلقی می شود، به عنوان شبکه آینده رمز ارزها یاد شده است.بسیاری از رمز ارز ها، از جمله بیت کوین (BTC)، به عنوان یک لایه اصلی عمل می‌کنند،

اما شبکه امنی، یک لایه بالاتر قرار دارد و معیار پروتکل دارایی محسوب می شود. در واقع لایه امنی زیربنای کل بلاک چین ها و ارزهای رمزپایه است.

  • شبکه ERC-20 اتریوم

این عبارت مخفف “Ethereum Request for Comment“ می باشد و عدد ۲۰، یک شاخص برای این پروتکل است. شبکه ERC20 اتریوم، چهارچوبی از قوانین و کدهای تعریف شده برای بهبود و عملکرد هر چه بهتر شبکه اتریوم می باشد. بنابراین هر توکنی که بخواهد به واسطه قراردادهای هوشمند بر روی این شبکه اجرا شود، نیازمند این است که طبق قوانین این شبکه عمل کند که از آن ها در نهایت با نام کلی “توکن های ERC-20” یاد می شود.

اتریوم تنها یک کوین نیست. بلکه یک شبکه بلاک چین است که توکن های دیگر می توانند در بستر آن و با استفاده از قابلیت قرارداد هوشمند، فعالیت و راه اندازی خود را داشته باشند.بنابراین هنگامی که یک قرارداد هوشمند بخواهد در پلتفرم اتریوم، توکن ایجاد کند، استاندارد و ضوابط شبکه ERC-20 وارد عمل می شود و به توکن ها امکان مبادله توسط یکدیگر را می دهد.برای ایجاد توکن های جدید، استانداردی در شبکه ERC-20 اتریوم وجود دارد که می بایست مطابق آن ها عمل کرد.

  • شبکه ترون (TRC20)

ترون یک بستر بلاک چین پیشرفته مانند بایننس کوین (BNB)، ایاس (EOS)، اتریوم (ETH) و موارد دیگر است.بلاک چین ترون (Tron) بر اساس یک پلتفرم دیجیتالی غیر متمرکز با ارز رمزنگاری شده بومی خود، به نام Tronix یا TRX ساخته شده است و می تواند از مکانیزم اصلی اثبات سهام (POS) پیروی کند که این مسئله به امنیت شبکه TRON کمک می کند.از طرفی شبکه بلاک چین ترون دارای برخی از استانداردهای فنی مانند TRC-10 ،TRC-20 و TRC-721 است که قابلیت های متنوعی را برای توسعه دهندگان فراهم میکند.

بلاک چین ترون بستری از یک شبکه غیر متمرکز P2P ، داده های نامحدود ، شفافیت ، ردیابی آسان و مبادله توکن را فراهم میکند. این شبکه از تراکنش های فوری در مقیاس جهانی با دسترسی نامحدود پشتیبانی می کند و در مقایسه با نسخه های قبلی خود بسیار مقرون به صرفه و امن است.

سخن آخر

ما سعی کردیم اطلاعاتی در مورد شبکه های انتقال ارز دیجیتال بیت کوین برای شما ارائه کنیم و به معرفی انواع شبکه های انتقال ارز دیجیتال بیت کوین بپردازیم. همونطور که گفتیم، شبکه های انتقال ارز دیجیتال، به عنوان بسترهای انتقال ارز دیجیتال شناخته میشن که هر کدوم از انواع شبکه های انتقال ارز دیجیتال کارمزد خاص خودشون رو دارن.

لینک های مفید
بالا