ارز دیجیتال

سیستم های تولید محتوا

1401/11/11 0

سیستم مدیریت محتوا (CSM) برای موفقیت اکثر قریب به اتفاق وب سایت ها و اینترانت ها (شبکه های داخلی) حیاتی می باشد. با این وجود هنوز بسیاری از سازمان ها و شرکت ها با این تکنولوژی آشنایی کافی ندارند.

در حالیکه اکثر مقالات نوشته شده مربوط به استراتژی رفع مشکلات احتمالی CMS ها می باشد.

سیستم مدیریت محتوا:

بطور خلاصه سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) و یا به اختصار CMS، سیستمی است که جهت مدیریت ساده محتوای وب سایت بکار می رود.

بطور کلیCMS از دو عنصر تشکیل شده است: برنامه کاربردی مدیریت محتوا (Control management applicant) که به اختصار CMS نامیده می شود و برنامه کاربردی تحویل محتوا (Control delivery applicant) که به اختصار CAD نامیده می شود.

عنصر CMA امکان ایجاد محتوا، اعمال تغییرات و حذف بخش خاصی از محتوای وب سایت، را بدون نیاز به تخصص خاص و امکانات فنی در زمینه وب، برای طراحی وب سایت فراهم می آورد. در نتیجه میتوان گفت با استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای ایحاد وب سایت ساده نیاز به آشنا به زبان های برنامه نویسی نبوده و حتی نیاز به آشنایی با زبان HTML (Hyper Text Markup Language) نیز نمی باشد.

عنصر CDA، این اطلاعات را کامپایل نموده و از آن ها جهت آپدیت وب سایت استفاده می نماید.

بهترین سیستم‌های مدیریت تولید محتوا چیست؟

امروزه بازاریابی محتوا، به یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین شاخه‌های بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. در اصل بازاریابی محتوا تأثیر بسزایی در رشد کسب‌وکارها دارد. اما چگونه می‌توان یک محتوای ارزشمند تولید کرد؟

کلید موفقیت در تولید محتوا، ایجاد فرآیندی مدون و یکپارچه با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت تولید محتوا است. به همین دلیل است که در بخش بعدی درس‌نامه بهترین نرم‌افزارهای بازاریابی و فروش، به سراغ این سیستم‌ها رفته‌ایم. در این مقاله قصد داریم علاوه بر آشنایی با نحوه‌ی عملکرد این سیستم‌ها، به معرفی بهترین ابزارهای مدیریت تولید محتوا و بررسی مزایا و معایب هر یک از آن‌ها بپردازیم.

هدف سیستم مدیریت محتوا:

هدف اصلی یه سیستم مدیریت محتوا (مربوط به وب) اینه که توانایی چند کاربر با سطوح مختلف دسترسی برای مدیریت وب سایت یا یه بخش از محتوا رو فراهم کنه.

برای مثال، شما می تونید یک وب سایت با مقالات، وبلاگ ها، مطبوعات، فروشگاه ها، رویدادها و اختصاص هر بخش یا بخشی از یک بخش برای کاربر (ها) ایجاد، ویرایش و بایگانی کنید.

معایب سیستم مدیریت محتوا:

1. یکی از بزرگترین تصورات غلط در مورد CMS اینه که عنصر اصلی موفقیت وب سایت است. که این کاملا نادرسته. یه سیستم مدیریت محتوا باید مدیریت و توزیع محتوای وب رو برای مالک وبسایت یا مدیر وب (ها) آسون کنه، اما موفقیت وبسایت هیچ ارتباطی با CMS نداره؛ اون رو با کیفیت محتوا، کیفیت خدمات، بازاریابی و بسیاری از عوامل دیگر که خارج از بحث این مقاله هستند، انجام می ده.

2. تصور غلط در مورد CMS اینه که نیاز به استخدام یک توسعه دهنده وب یا برنامه نویس برای تغییر در یک وب سایت رو از بین می بره. که این در بسیاری از موارد درست نیست.

اکثر سیستم های مدیریت محتوا، به ویژه سیستم های CMS Open Source که برای پوشش هر گونه عملکرد ممکن، نیاز به یک برنامه نویس وب با تجربه دارن تا هر گونه سفارشی سازی رو برای خرد کردن اهداف تجاری خود و حفظ یک پروژه در مقیاس بزرگ فراهم کنن.

یه نمونه بسیار خوب از یه سیستمCMS، دروپال است. بیشتر کاربران نهایی گفتن که دروپال بهترین و مقرون به صرفه ترین راه حل برای هر وب سایت است. این کاملا نادرسته. چون به یه برنامه نویس وب نیاز داره تا یه پروژه دروپال رو راه اندازی و سفارشی کند و به دلیل پیچیدگی اون به یک وب مستر با تجربه یا توسعه دهنده وب برای حفظ و مدیریت یک سایت دروپال نیاز داره.

بنابراین، اگه شما یک کسب و کار کوچک هستید و هزینه یک عامل مهم در توسعه ی وب سایت شما است، به یک برنامه مدیریت محتوا که به ساعات زیاد برنامه نویسی برای تنظیم و تعمیر و نگهداری نیاز نداره رو در نظر بگیرید.

3. یکی از موارد مهم برای موفقیت وب سایت، ایجاد یه نام تجاری است که کاربران اون رو به یاد داشته باشن، دوباره برن ازش بازدید کنن و به دوستان خودشون پیشنهادش بدن.

متاسفانه، بیشتر سیستم های CMS توسط برنامه نویسان نوشته میشه. برنامه نویسان معمولا دانشی از طراحی، نام تجاری و تجربه کاربردی از اون رو ندارن. به همین دلیله که اکثر سایتهای CMS منبع باز که سفارشی نشدن، دارای نام تجاری و شخصیت نیستن.

انواع cms

انواع سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا در دو دسته سیستم مدیریت محتوا اشتراکی و سیستم مدیریت محتوا متن باز تقسیم بندی می شود:

  • سیستم مدیریت محتوای اشتراکی (SAAS)

سیستم مدیریت محتوای اشتراکی یا Software As A Service، یک نوع سیستم مدیریت محتوا است که کاربر به کدهای آن دسترسی ندارد و باید به صورت ماهیانه یا سالیانه از شرکت های ارائه دهنده، سیستم مدیریت محتوای اشتراکی خریداری کرد.

به سیستم های مدیریت محتوای اشتراکی سایت ساز هم می گویند. از معروف ترین سایت ساز ها می توان به ویکس،اسکوار اسپیس و پرتال اشاره کرد.

  • سیستم های مدریت محتوای متن باز (Open Source)

جزو آن دسته از سیستم های مدیریت محتوا است که دسترسی به کدهای آن برای کاربر امکان پذیر است و قابلیت توسعه دارد. متن باز بودن به این معنا است که می توانید به کدهای برنامه نویسی آن دسترسی داشته باشید و در صورتی که قصد دارید تغییری در ظاهر یا باطن سایت انجام دهید، کدها را تغییر دهید.

تفاوت سیستم مدیریت محتوا (CMS) متن باز و اشتراکی

سیستم های متن باز نیاز به نصب و راه اندازی دارد اما اشتراکی نیازی به نصب و راه اندازی ندارد.

کاربر در متن باز به کدها دسترسی دارد اما در اشتراکی به کدها دسترسی ندارد.

در متن باز، تهیه هاست و سرور به عهده کاربر است اما در اشتراکی هاست و سرور از سمت شرکت ارائه دهنده برای کاربر فراهم می شود.

امنیت در متن باز به عهده خود کاربر است اما در اشتراکی امنیت توسط شرکت ارائه دهنده، تامین و تضمین می شود.

سیستم های متن باز رایگان هستند اما توسعه آن ها هزینه دارد، سرویس های اشتراکی با توجه به نیاز مشتری باید سالیانه یا ماهیانه هزینه پرداخت شود.

انواع cms

  1. استفاده از وردپرس در کنترل و ساماندهی محتوا
  2. استفاده از جوملا به ‌منظور ساماندهی محتوا
  3. استفاده از پرستاشاپ
  4. سیستم مدیریت محتوای مجنتو

مزایای استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا

در این سیستم‌ها، امکان نشر مطالب جدید و به‌روز رسانی ‌شده وجود دارد. به‌عنوان مثال در سیستم مدیریت محتوای وردپرس که حدود ۶۳ درصد از مردم جهان از آن استفاده می‌کنند، بستری مناسب برای ایجاد تغییر در مطلب و محتواها وجود خواهد داشت.

با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا، دسته‌بندی مطالب و گزینه‌ها به‌آسانی امکان‌پذیر است. این موارد شامل، دسته‌بندی و برچسب‌گذاری است.

  • ویرایش محتوا در این نوع سیستم‌ها به‌آسانی صورت می‌گیرد.
  • سیستم‌های مدیریت محتوا، غالبا متن‌باز هستند و به‌این‌خاطر امکان شخصی‌سازی آن‌ها وجود دارد.
  • پشتیبان موجود در سیستم‌های مدیریت محتوا، با انتشار نسخه‌های جدید، انعطاف‌پذیری بالایی به سیستم‌های CMS می‌دهند.
  • امنیت موجود در این سیستم‌ها قابل‌اهمیت است. بروزرسانی‌های مکرر، امکان توسعه و گسترش عملکردهای امنیتی و رفع تمام باگ‌ها از امکانات مهم و اساسی سیستم‌های مدیریت محتوا به‌حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید طراحی سایت چیست؟

کلام پایانی

عملکرد یک سیستم مدیریت محتوا رو میشه به چند دسته اصلی تقسیم کرد:

ایجاد محتوا

مدیریت محتوا

انتشار

ارائه

سیستم های مدیریت محتوا در بازار امروز نسبتا جدید هستند و در حالی که بسیاری هنوز با آنها آشنا نیستند، توانایی چشمگیری در ساده سازی نگهداری وب سایت ها و اینترانت ها دارند. در ایران هم بسیاری از شرکتها برای افزایش فروششان از تولید محتوا و این سیستمها استفاده میکنند.

لینک های مفید
بالا