ارز دیجیتال

روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال

1402/01/17 0

ارز دیجیتال، پدیده ی نوظهوری که امروزه بسیاری از سرمایه گذاری ها و مبادلات تجاری بین المللی را به خود جذب کرده است. افزایش اقبال عمومی به خرید و فروش ارز های دیجیتال هر چند باعث رونق این بازار سودمند شده است اما تامین امنیت سرمایه کاربران را با چالش بسیاری مواجه کرده. آشنایی سرمایه گذاران این بازار بزرگ با ترفند های کلاهبرداری صرافی های آنلاین ارز دیجیتال می تواند گام موثری در حفظ سرمایه ی آن ها در بازار ارز های دیجیتالی به شمار رود. کاربران صرافی های آنلاین ارز های دیجیتالی می بایست پیش از فعالیت در بازار ارز های دیجیتال با راه های کلاهبرداری در ارز های دیجیتال آشنا شوند تا زمان معاملات با خیالی آسوده در این بازار بزرگ سرمایه کنند. در این مطلب در رابطه با راه های مختلف کلاهبرداری در ارز های دیجیتال برای آگاهی هرچه بیشتر سرمایه گذاران در بازار ارز های دیجیتالی پرداخته ایم.

کلاهبرداری ارز دیجیتال :

کلاهبرداری ارز دیجیتال به فرایند پیچیده سوءاستفاده از افراد یا سازمان‌ها به‌منظور به‌سرقت‌بردن دارایی‌های ارزشمند آنان گفته می‌شود. بسته به نوع کلاهبرداری، این دارایی‌ها ممکن است شامل پول، ارزهای دیجیتال، کلیدهای خصوصی یا حتی قدرت محاسباتی دستگاه‌های کاربران باشد. کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال بسیار گسترده است. فهرستی طولانی از شیوه‌های کلاهبرداری در این صنعت وجود دارد که همگی منحصربه‌فردند. طرح‌های پانزی، هک صرافی‌ها، استارتاپ‌های مشکوک، عرضه اولیه (ICO) جعلی، ایردراپ‌های دروغین و بسیاری دیگر، فقط تعدادی از روش‌های کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌آیند.

روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال :

  • کلاهبرداری‌ های به ظاهر خیرخواهانه با ارز دیجیتال :

تعجبی است این روزها، چطور به طور ناگهانی، افراد زیادی در توییتر، فیس بوک و سایر رسانه‌های اجتماعی اینقدر سخاوتمند شده‌اند! کافی است پاسخ‌ها به یک توئیت با تعامل بالا را بخوانید. بدون شک با پیام‌های یکی از شرکت‌ها یا اینفلوئنسرهای رمز ارزی مواجه خواهید شد که در حال بذل و بخشش است! آن‌ها قول می‌دهند در صورت ارسال مقداری بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین یا یک رمز ارز دیگر، 10 برابر آن دارایی را به شما برمی‌گردانند! چنین اتفاقی آن‌سوی ایده‌آل است، اما متاسفانه با یک کلاهبرداری ارز دیجیتال روبه‌رو هستیم. نباید به خیال زرنگ بودن، اسیر دام‌های تبهکاران زرنگ شوید!

  •   روش کلاهبرداری از طریق حملات فیشینگ و صفحات جعلی  :

این دسته از افراد برای شما لینک سایتی را ارجاع می دهند که مرتبط با مباحث روز است. در این راه اغلب از پیشنهادهایی از جمله لینک پیشنهادی برای ورود به صرافی استفاده می کند. اغلب لینک پیشنهادی مشابه با صفحه ورودی صرافی بایننس بوده، اما در واقعیت هیچ شباهتی به آن ندارد.  از دیگر شیوه های کلاهبرداری این است که به شما پیشنهاد استفاده از صرافی های جدیدی داده شود.  اما این را در نظر داشته باشید در هر یک از موارد فوق، اطلاعات کاربر وارد می شود و از آنجایی که اطلاعات کاربری بعدا و زمانی که امنیت وب سایت چندان بالا نباشد، برای دسترسی به سایر حساب های کاربری مورد استفاده قرار می گیرد. 

  • کلاهبرداری کریپتوجکینگ 

برخی از انواع کلاهبرداری ارز دیجیتال با صنعت ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال مرتبط هستند. یکی از این روش‌ها کریپتوجکینگ است که با کمترین تلاش، بیشترین درآمد را نصیب مهاجمان می‌کند. در این روش کلاهبرداری، مجرم سایبری به پول شما نیازی ندارد؛ بلکه با سوءاستفاده از قدرت محاسباتی کامپیوتر شما، ارزهای دیجیتال استخراج می‌کند. برای این کار، کافی است مهاجم به طریقی موفق شود کاربر را به نصب برنامه مدنظرش ترغیب کند. وقتی کاربر این برنامه را که دراصل نوعی بدافزار است در کامپیوترش نصب کرد، مهاجم از راه دور ارز دیجیتال استخراج خواهد کرد. کریپتوجکینگ ممکن است باعث شود دستگاهتان داغ کند یا آسیب ببیند یا قبض برق سرسام‌آوری به شما تحمیل شود.

نتیجه گیری :
در مجموع سرمایه گذاران و کاربران بازار ارز دیجیتال می بایست در نظر داشته باشند که آگاهی و اطلاعات به روز در زمینه روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال می تواند تا حد زیادی در جهت حفظ سرمایه آنها موثر باشد.
همان طور که ذکر شد کلاهبرداری ارز دیجیتال و تقلب در این زمینه به دلیل نوظهور بودن و نوسانات موجود در این بازار، نیازمند آگاهی و دقت بالای کاربران است.
امید است اکنون که با روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال آشنا شدید با احتیاط بیشتر و اطلاعات جامع تر به این حوزه وارد شده و در حفظ امنیت سرمایه خود با دقت بیشتری اقدام کنید.

لینک های مفید
بالا