ارز دیجیتال

استیبل کوین ها با پشتوانه طلا چیست

1402/01/22 0

علیرغم محبوبیت روزافزون ارزهای دیجیتال، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل ماهیت بی‌ثبات این دارایی‌ها، از خرید یا نگهداری آن‌ها منصرف می‌شوند. بحث «طلا در مقابل بیت‌ کوین» قدمت زیادی دارد. با این حال، چه می‌شود اگر ارزهای دیجیتال بتوانند هم ارزش طلا را داشته باشند و در عین حال مزیت‌های ماهیت دیجیتالی خود را حفظ کنند؟ اگر مردم بتوانند از مزایای ذخیره طلا بدون نیاز به نگه‌داری و محافظت از شمش‌های سنگین طلا استفاده کنند چه؟ ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، توسط ارزش فیزیکی طلا پشتیبانی می‌شوند. مشابه استیبل کوین‌ها، اکثر ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، مجموعه‌ای فیزیکی از طلا را نشان می‌دهند که توسط صادرکننده استیبل کوین نگهداری می‌شود. در این مقاله از میهن بلاکچین به معرفی ۸ ارز دیجیتال برتر با پشتوانه طلا در سال ۲۰۲۲ و بازار معاملاتی آن‌ها می‌پردازیم.

استیبل کوین ها با پشتوانه طلا :

استیبل کوین‌ها، ارزهای دیجیتال پایداری هستند که قیمت آن‌ها در بازار ارز دیجیتال ثابت است. استیبل کوین‌ها به پشتوانه دارایی‌های مختلف مانند ارز فیات (مثلاً دلار آمریکا)، ارزهای دیجیتال دیگر، فلزات گران‌بها یا ترکیبی از هر سه، فعالیت می‌کنند. استیبل کوین‌ها به دو دسته استیبل کوین‌های متمرکز و استیبل کوین‌های غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، دارایی مشتق‌شده‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نگرانی درباره ذخیره‌سازی فیزیکی و نگهداری طلا، در این فلز گران‌بها سرمایه‌گذاری کنند. ارز دیجیتال با پشتوانه طلا نگرانی‌های مربوط به حمل‌ونقل، قابلیت انتقال و همچنین عدم نقدشوندگی مرتبط را برطرف می‌کند. در دنیای سنتی، رمز ارز با پشتوانه طلا با ETF و CFD طلا مطابقت دارد و قیمت طلا را بدون داشتن مالکیت فیزیکی دنبال می‌کند.ارزهای دیجیتال متعددی وجود دارند که به هر طریقی به طلا متصل‌اند و بسته به خود پروژه، با نسبت‌های متفاوتی پشتیبانی می‌شوند.

مزایا استیبل کوین ها با پشتوانه طلا :

•    پشتوانه آن دارایی‌های واقعی و ملموس است.
•    ثبات: قیمت کالای پشتوانه آن نسبتاً پایدار است.
•    دارای قابلیت نقدشوندگی 

معایب استیبل کوین ها با پشتوانه طلا :

•    متمرکز است: وجود یک شخص ثالث برای تضمین عملکرد کامل سیستم موردنیاز است.
•    نیازمند حسابرسی است که این فرآیند بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بر است.

فهرست برترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا :

در اینجا لیستی از ارزهای رمزپایه شناخته شده با پشتوانه طلا آمده است :

تتر گلد :
تتر، بزرگترین صادرکننده ارز دیجیتال باثبات با پشتوانه دلار آمریکا، به‌تازگی اقدام به عرضه یک توکن ارز دیجیتال با پشتوانه طلا به نام تتر گلد با واحد اختصاری XAUT کرده است. هر یک از این توکن‌ها، دارای پشتوانه یک اونس تروا طلای خالص از یک شمش طلای گود دلیوری لندن (London Good Delivery) است. ذخیره‌های تتر گلد در یک خزانه سوئیسی نگهداری می‌شود و مالکان این توکن می‌توانند شماره سریال شمش‌های طلای مختص خود را از طریق وب‌سایت تتر مشاهده کنند. تتر همچنین به سرمایه‌گذاران خود اجازه می‌دهد که طلای خود را به طور فیزیکی تحویل گرفته یا آن را با پول نقد معاوضه کنند.

پکس گلد :
شرکت پکسوس که مقر آن در آمریکا واقع شده، توکن‌های پکس گلد را با پشتوانه طلا ارائه می‌کند که معادل یک اونس تروا طلا خالص از شمش طلای ۴۰۰ اونسی Good Delivery London است که در خزانه‌های شرکت Brink نگهداری می‌شود. گفتنی است PaxG یک توکن بر استاندارد ERC-20 روی بلاکچین اتریوم کار می‌کند. پکس گلد نیز مانند تتر گلد پشتوانه طلا دارد و طلای واقعی نیز نزد شرکت پکسوس قرار دارد. در نتیجه سرمایه‌گذاران هنگام خرید این رمزارز در واقع مالکیت طلای واقعی را در اختیار خواهند داشت. کارمزد معاملات پکس گلد از ۰/۰۳ تا یک درصد براساس میزان خرید می‌تواند متفاوت باشد.

ملد گولد :
Meld Gold توسط Algorand به عنوان جایگزینی پایدار برای آلتکوین‌ها ایجاد شد و سرمایه‌گذاری در طلا را در قالب گواهینامه‌های طلای دیجیتال Meld در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. هر گواهی طلا معادل ۱ گرم طلای فیزیکی است و ارزش بازار آن تا آوریل ۲۰۲۲ مشخص نیست. توکن‌ها (گواهینامه‌ها) در کیف پول Algorand ایمن شده‌ و سرمایه‌گذارانی که از قبل این کیف پول را دارند، به راحتی دسترسی به آن‌ها خواهند داشت. Meld یک برنامه مشارکتی را برای جذب رهبران در بخش‌های طلا، مالی و فناوری برای همکاری و ایده‌پردازی درباره آینده این توکن راه‌اندازی کرده‌است. در حال حاضر می توانید Meld را در BTC Market خریداری کنید.

نتیجه گیری :
استیبل کوین‌ها از نوسان قیمت رنج نمی‌برند و ماهیت نیمه‌‌متمرکز آن‌ها باعث می‌شود که تا حدی از ذات حقیقی ارزهای دیجیتال دور شوند؛ اما نمی‌توان مزایای وجود آن‌ها را در دنیای رمزارزها انکار کرد. این ارزهای باثبات باعث شده‌اند بخشی از امنیت و اطمینانی که در دنیای ارزهای فیات به‌واسطه ثبات قیمتشان وجود داشت، به دنیای ارزهای دیجیتال هم وارد شود. در بین همه انواع استیبل کوین‌ها، استیبل کوین‌های الگوریتمی تنها نوع غیرمتمرکز هستند که بدون نیاز به هیچ پشتوانه‌ای و تنها با تکیه بر الگوریتم‌های خاص خود کار می‌کنند. با این حال که محبوبیت این استیبل کوین‌ها هنوز به‌اندازه انواع متمرکزی مانند تتر نیست اما با گذر‌زمان و افزایش محبوبیت آنها در بین افراد جامعه، می‌توان مشکل متمرکزبودن را هم حل کرد و از استیبل کوین‌هایی استفاده کرد که در عین حفظ ثبات قیمت، اصل تمرکززدایی را هم رعایت می‌کنند.

بالا