ارز دیجیتال

نحوه محاسبه سود ارز دیجیتال

1401/10/17 0

با محاسبه سود و زیان ارزدیجیتال موردنظر می توانید از مناسب بودن یا نبودن آن مطلع شوید.بهتر است ارزهای دیجیتال مختلف را در سبد سرمایه گذاری خود داشته باشید تا ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید. آنچه در این میان اهمیت پیدا می کند انتخاب ارزدیجیتال مناسب است. قبل از خرید یک ارزدیجیتال، آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید.گام بعدی محاسبه سود و زیان است که ما در این مقاله به آن می پردازیم.
بیشتر بخوانید انواع ارز دیجیتال

طریقه محاسبه سود و زیان ارزهای دیجیتال

برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال قطعا یک زمان ورود و یک زمان خروج برای خود انتخاب کردید که اصطلاحا به زمان ورود ،Entry Plan  گفته می شود ، و به زمان خروج، Exit Plan  گفته می شود. همچنین شما قبل از ورود به بازار رمز ارز ها، مبلغ سرمایه ای خاصی را در نظر گرفتید. و همچنین مطلع هستید که در هر زمان که بخواهد وارد بازارهای ارز دیجیتال شوید دلار و بیت کوین یک نرخ خاص دارد.

پارامترهایی که در زمان محاسبه سود و زیان ارزهای دیجیتال باید مدنظر داشته باشید شامل موارد زیر است:

  • زمان ورود به بازار
  • زمان خروج از بازار
  • مبلغ موردنظر برای سرمایه گذاری یا همان سرمایه اولیه
  • قیمت دلار بر حسب تومان
  • قیمت بیت کوین بر حسب دلار

در این میان دو پارامتر قیمت دلار بر حسب تومان و قیمت بیت کوین بر حسب دلار اهمیت بیشتری دارد. در واقع محاسبه سود و زیان ارزدیجیتال شما تا حد زیادی به این دو عامل بستگی خواهد داشت. این در حالی است که قیمت دلار و نیز قیمت بیت کوین همواره در حال تغییر است. در نتیجه شما باید با توجه به این تغییرات سود و زیان خود را محاسبه کنید.

با توجه به ثابت بودن، افزایش یا کاهش این دو پارامتر، در کل ۸ حالت وجود دارد که می تواند سود و زیان شما در سرمایه گذاری را نشان دهد. در ۶ حالت تقریباً می توان گفت به سود می رسید یا ضرر می کنید اما در دو حالت دیگر حتماً باید محاسباتی انجام شود تا سود یا زیان شما مشخص گردد.

تفریق ارزش خرید از فروش

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای محاسبه سودآوری معاملات کریپتو، کم کردن قیمت خرید کریپتو از قیمت فروش آن است. این یک راه آسان برای فهمیدن اینکه دقیقا چقدر از فروش درآمد داشته اید است.

فرض کنید 1 سکه اتریوم (ETH) را به قیمت 3000 دلار خریداری کرده اید و یک ماه بعد زمانی که قیمت اتر 500 دلار به ازای هر سکه افزایش یافت، آن را فروختید و فروش را با قیمت 3500 دلار به پایان رساندید. اگر قیمت خرید 3000 دلاری را از قیمت فروش 3500 دلاری خود کم کنید، در نهایت 500 دلار از تجارت اتریوم خود سود خواهید داشت.

شما می توانید از همین روش برای محاسبه ضرر ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید. فرض کنید 1 اتریوم را به قیمت 3000 دلار خریداری کرده اید، اما قیمت در مدت کوتاهی به 2500 دلار برای هر سکه کاهش یافته است. شما تصمیم می‌گیرید اتریوم خود را بفروشید، از ترس اینکه قیمت همچنان پایین‌تر بیاید و با ضرر 500 دلاری ارز دیجیتال به پایان برسد.

برای استفاده موثر از این روش، باید قیمت های اولیه خرید خود را ثبت کنید. یک راه آسان برای نظارت بر قیمت‌های خرید، مشاهده دفتر سفارش شخصی و تاریخچه تراکنش‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتالی است که برای تجارت استفاده می‌کنید.

محاسبه درصد سود

محاسبه سود کریپتو با استفاده از درصد روش رایج دیگری است که معمولاً در میان معامله‌گران باتجربه استفاده می‌شود که بیشتر علاقه‌مند به نظارت بر درصد افزایش سبد سهام خود پس از معامله هستند تا فقط ارقام ساده دلار آمریکا. این روش محاسبه اغلب توسط کارگزارانی استفاده می شود که قیمت فروش مشخصی را هدف قرار می دهند و مناطق فروش خود را برنامه ریزی می کنند که می خواهند در آن سود ببرند.

برای محاسبه سود خود به صورت درصد، باید قیمت خرید اولیه خود را در درصدی که برای کسب سود هدف گذاری کرده اید ضرب کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید با افزایش قیمت 10 درصدی ارز دیجیتالی که در اختیار دارید، سود کسب کنید، باید قیمت خرید کریپتو خود را بگیرید و آن را در 1.1 یا 1.2 ضرب کنید تا 20 درصد افزایش یابد.

محاسبه سود Crypto-to-Fiat

هنگام محاسبه سود بین صرافی کریپتو و فیات، باید نرخ مبادله بین دو ارز را در نظر بگیریم. معامله گران باید تصمیم بگیرند که چه مقدار و چه زمانی ارزها را بفروشند تا سود را به حداکثر برسانند. کارمزد تراکنش ها و کارمزد شبکه صرافی ها نیز باید قبل از محاسبه سود نهایی در نظر گرفته شود. با استفاده از ماشین حساب های خاصی می توان نرخ ارز را به راحتی تجزیه و تحلیل کرد:

ماشین حساب

ماشین حساب CryptoMarketCap – این ابزار به شما امکان می دهد تبدیل ارزهای دیجیتال خود را به ارزهای فیات و بالعکس محاسبه کنید. تعداد ارزها، فیات یا ارز دیجیتال انتخابی خود را وارد کنید، ارزی را که می خواهید به آن تبدیل کنید انتخاب کنید و ماشین حساب قیمت را به شما می دهد. شما می توانید BTC، BNB، XRP، ETH، DOGE، USDC، Polkadot و بسیاری دیگر را به ارز فیات انتخابی خود، از جمله USD، AUD، ARS، ALL، BDT، BYN و بسیاری دیگر تبدیل کنید.

Currexy – در این مبدل ارز دیجیتال، یک سکه را انتخاب کنید و آن را به USD، EUR یا سایر ارزهای فیات تبدیل کنید. این ابزار به شما امکان می دهد نمودارها و قیمت های ارز را مشاهده کرده و آنها را با سایر ارزها مقایسه کنید. ارز مورد نظر برای مبادله را در قسمت ارز وارد کنید، ارز تبدیل را انتخاب کنید و بلافاصله نتایج را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید ماشین حساب ارز دیجیتال

صفحه گسترده تجارت رمزنگاری

استفاده از صفحه‌گسترده اکسل یکی از کامل‌ترین روش‌ها برای پیگیری سود و زیان فعالیت تجارت رمزنگاری شماست. شما فقط باید تمام پارامترهای کلیدی معاملات تجاری خود را وارد کنید و به طور منظم صفحه گسترده را به روز کنید.

برای ایجاد یک صفحه گسترده سودآوری کریپتو، باید پنج بخش ایجاد کنید. یک بخش باید نام کریپتوهایی را که معامله می کنید ذکر کند، قسمت دوم باید تعداد سکه های در اختیار شما باشد، بخش سوم باید قیمت خرید، قسمت چهارم قیمت های فروش و قسمت پنجم تاریخ ها را نشان دهد. از معاملات تجاری شما

به این ترتیب، می‌توانید یک نمای کلی از تمام معاملات ارزهای دیجیتال خود داشته باشید و با پیاده‌سازی مدل محاسبه تفریق شرح داده‌شده در این راهنما، سود یا زیان خود را به راحتی محاسبه کنید. می‌توانید صفحه‌گسترده خود را بسازید یا صفحات گسترده آنلاین مختلف را که برای ردیابی پورتفولیوهای ارزهای دیجیتال تخصصی هستند پیدا کنید.

سخن آخر

محاسبه سود و زیان ارز دیجیتال شما به اندازه‌گیری موثر مبلغ مالیاتی که باید بر درآمدهای کریپتو پرداخت می‌شود کمک زیادی کند. بر اساس حجم تراکنش‌ها، می‌توانید از ابزارهای مختلف کریپتو برای محاسبه سود و زیان خود استفاده کنید و سرمایه‌گذاری‌های کریپتو خود را افزایش دهید.

هنگامی که مبتدیان کریپتو در مورد محاسبات سود رمزنگاری می شنوند، ممکن است فکر کنند که این محاسبات ریاضی پیچیده ای را شامل می شود، اما در واقع کاملاً ساده است. محاسبه سود و زیان کریپتو قطعا شما را از بسیاری از عدم قطعیت ها و استرس های غیرضروری نجات می دهد، که اغلب با تجارت کریپتو همراه است، زمانی که کارگزاران استراتژی مشخصی ندارند و سوابق معاملات تجاری خود را حفظ نمی کنند.

لینک های مفید
بالا