ارز دیجیتال

خرید کالا و خدمات با بیت کوین

1402/01/21 0

چگونه با بیت کوین کالا و خدمات بخریم؟ مدت‌ها است نخستین رمز ارز دنیا دیگر یک پول بی‌ارزش تلقی نشده و کسب و کارها آن را با آغوش گرم می‌پذیرند! به همین دلیل اکنون در نقاط مختلف دنیا امکان خرید انواع محصولات و همچنین دریافت سرویس‌های مختلف به وسیله پرداخت با بیت کوین مهیا است. در این مقاله با نحوه خرید کالا و دریافت خدمات با بیت کوین آشنا خواهیم شد. در سال میلادی گذشته که السالوادور بیت کوین را به عنوان پول قانونی معرفی کرد، تمام فروشندگان کالا و خدمات این کشور از لحاظ قانونی موظف شدند آن را از تمام خریداران بپذیرند. اما در سایر کشورها، هر فروشنده یا تاجر می‌تواند تصمیم بگیرد که از خرید کالا با بیت کوین پشتیبانی می‌کند یا خیر. بنابراین اگر کشور مد نظر استفاده از BTC را منع نکرده باشد، هر فروشگاهی می‌تواند آن را به عنوان روش خرید در اختیار کاربرانش قرار دهد. اکنون در شرایطی قرار داریم که بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه کریپتو برای یک «زمستان کریپتویی» (Crypto Winter) آماده می‌شوند و به همین خاطر تعدادی از شرکت‌ها بدون سر و صدای خاصی، BTC را از صفحات پرداخت خود حذف کرده‌اند. با توجه به این شرایط، در ادامه قصد داریم برخی از فروشگاه‌های کالا و خدمات که در سال 2022 درگاه پرداخت ارز دیجیتال داشته و یا از خرید کردن با بیت کوین پشتیبانی می‌کنند، را به شما معرفی کنیم. در نظر داشته باشید پرداخت با بیت کوین لزوما به معنی استفاده مستقیم از کیف پول ارز دیجیتال خود نیست. در بیشتر مواقع کاربران این کار را با استفاده از سرویس‌های پرداخت انجام می‌دهند. به عنوان نمونه، اکنون می‌توان حین خرید کالا یا دریافت خدمات از فروشندگان و سرویس‌دهندگان همکار با شرکت بی‌پی (BitPay)، از بیت کوین به منظور تسویه حساب استفاده کرد.

چه چیزهایی میتوان با بیت کوین خرید :

خرید اکانت های رسمی :
 
یکی از مهم‌ترین خرید هایی که می‌توانید با بیت کوین در ایران تجربه کنید و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی شمارا بگیرد، خرید اکانت های رسمی است. شما به‌راحتی می‌توانید با پرداخت بیت کوین اکانت رسمی بازی‌هایی مانند فیفا، پی اس و … را خریداری کنید. همچنین امکان خرید اکانت های رسمی سایت‌هایی مانند نتفلیکس و … نیز برای شما امکان‌پذیر است. در این حالت هیچ‌کس نمی‌تواند به شما بگوید که نمی‌توانید از این اکانت ها استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که خود این سایت‌ها از ارائه خدمات به آی‌پی‌های ایرانی سرباز می‌زنند؛ اما شما می‌توانید با استفاده از تغییر آی پی راحت از این خدمات استفاده کنید. از این نظر بیت کوین یک موقعیت مناسب برای همه ما محسوب می‌شود.

خانه یا زمین :
اولین خانه‌ای که با بیت‌کوین خریداری شد، خانه‌ای به ارزش ۳۵۰,۰۰۰ پوند (۴۸۰,۰۰۰ دلار) در اسکس، انگلستان، در سال ۲۰۱۷ بود. با گذشت ۵ سال، خرید خانه با بیت‌کوین هنوز کمی غیرعادی است. با این حال، تعداد از املاک مانند Bithome، یک سازمان مشاوره سوئیسی که انواع اقامتگاه‌ها را برای فروش در اروپا، آمریکا و آسیا ارائه می‌کند، از بیت‌کوین به عنوان روشی برای پرداخت پشتیبانی می‌کند. پلتفرم‌های منطقه‌ای دیگری مانند OpenHuzz Caliber & Partners وجود دارند که حدود ۲۰۰ خانه در سراسر اسپانیا می‌فروشند. بازار آنلاین آرژانتینی Mercado Libre در‌آوریل ۲۰۲۱ نیز به این صنعت پیوست و اعلام کرد که بیت کوین را برای خرید املاک و مستغلات از طریق گزینه اختصاصی در وب سایت خود می‌پذیرد. علاوه بر این، چندین صندوق تراست املاک و مستغلات ارز‌های دیجیتال (REIT) برای کسانی که سرمایه کافی برای خرید ملک را ندارند اما می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند، در حال توسعه است. در صورتی که این تراست‌ها به خوبی راه‌اندازی شوند، کاربران می‌توانند با خرید سهام دیجیتالی در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنند. گفتنی است حتی خرید دفاتر اداری به وسیله بیت‌کوین نیز امکان‌پذیر است. WeWork، یک شرکت املاک و مستغلات، در‌آوریل ۲۰۲۰ شروع به پذیرش پرداخت‌های بیت کوین برای فضا‌های کاری مشترک خود با استفاده از BitPay کرد و صرافی کوین بیس اولین مشتری بود که این کار را انجام داد.

خرید با بیت کوین چه مزیت‌هایی دارد؟

پلتفرم‌های آنلاین پرداختی که در سطح جهانی کار می‌کنند، همگی غیرمتمرکز هستند. یا به‌عبارتی تحت کنترل یک دولت، سازمان یا شخص فعالیت می‌کنند. این پلتفرم‌‌ها که از میان آن‌ها می‌توان به پی‌پال و مستر‌کارت اشاره کرد؛ به‌دلیل تحت کنترل بودن باید قوانین قدرت‌های جهانی در رابطه با تحریم کشورها را رعایت کنند. اما همان‌طور که می‌دانید رمزارزها بر بستر بلاکچین‌ها فعال‌اند و ویژگی اصلی بلاکچین غیر‌مترکز بودن آن است. هیچ نهادی نمی‌تواند یک بلاکچین یا به‌طور دقیق‌تر یک رمزارز را برای افرادی یا کشورهایی محدود کند و این یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از رمزارزها در خرید و فروش در سطح جهانی است. ویژگی مهم دیگر این روش‌ پرداخت، عدم دسترسی هکرهای اینترنتی به اطلاعات مشتری است. کارت‌های بانکی به شدت در معرض هک شدن و سرقت هستند و اگر از پلتفرمی در یک کشور دیگر اقدام به خرید کالا یا خدمات کنید و در سیستم پرداخت آن مجموعه اطلاعات بانکی شما سرقت شود، پیگیری این موضوع و بازگشت پول‌های شما تقریباً غیر‌ممکن است. اما پرداخت با بیت کوین و سایر رمزارزها به‌خاطر سیستم‌های امنیتی بلاکچین‌ها بسیار امن است و کسی نمی‌تواند از این طریق به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند و پول شما را به سرقت ببرد. و در آخر این‌که بیت کوین و یا سایر رمزارزها محدودیت جغرافیایی ندارند. برای خرید با بیت کوین نیازی به تبدیل پولی که در دست دارید به ارز دیگر و پرداخت کارمزد برای این امر نیست. در هر سیستم از هر کشوری می‌توان با همان بیت کوین خرید کرد. در صورتی که برای خرید از بیشتر پلتفرم‌های جهانی نیاز به تبدیل ارز است. زیرا اکثر این مجموعه‌ها با دلار یا پوند و یورو کار می‌کنند.

نتیجه گیری :
بیت کوین ارزشمندترین ارز دیجیتال موجود در دنیای کریپتوکارنسی است. اگر بخواهیم، همین حالا یک واحد بیت کوین را به تومان تبدیل کنیم، ارزش آن کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان نخواهد بود. اما جالب است بدانید که بسیاری از فروشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ و مشهور دنیا از این ارز دیجیتال به عنوان راهی برای پرداخت هزینه‌ها استفاده کرده‌اند. خرید با بیت کوین یکی از رایج‌ترین روش‌های پرداخت در اکوسیستم مدرن پرداخت‌های غیر نقدی جهان است.


 

بالا