ارز دیجیتال

شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی

1401/10/04 0

ارزهای دیجیتال پدیده ای نو در دنیای کنونی هستن. بازاری که امروزه تبدیل به یکی از مولفه های مهم سرمایه گذاری و کسب درامد و به ویژه ابزاری سودمندی برای انجام مبادلات تجاری بین المللی شده. سود آوری بالای ارز های دیجیتال در مقاطعی باعث شده که افراد زیادی علاقمند برای به ورود به این بازار باشن. اما این حجم از استقبال به ویژه از سوی افراد مبتدی و ناآگاه باعث شده که افراد زیادی اقدام به ساخت توکن ها و ارزهای فیک کنن و شروع به کلاهبرداری در این حوزه کنن. بنابراین در این مقاله سعی داریم به آموزش شناسایی ارز های دیجیتال های تقلبی  و بحث امنیت در ارز های دیجیتال بپردازیم تا از کلاهبرداری های این حوزه در امان بمانید.

ارز دیجیتال فیک (تقلبی) چیست؟

احتمالا این سوال براتون پیش بیاد که ارز دیجیتال فیک چیست؟ یا اصلا وجود داره؟ برای پاسخ به این سوال می تونیم اینطوری توضیح بدیم که ارز دیجیتال تقلبی، توکنی هست که اون رو به جای یک توکن اورجینال به افراد می فروشن. در اصل ارزهایی هستن که بلاک چین اختصاصی خودشون رو دارن و اونها رو کوین می نامند.

یه سری ارزهای دیجیتال هستن که از بلاک چین ارزهای دیجیتال دیگه استفاده می کنن و بهشون توکن میگن و توکن ها به آسونی روی بستر ارزهای دیگه که دارای بلاکچین و با قراردادهای هوشمند بوجود میان. کلاهبرداران برای ساخت توکن های فیک از قراردادهای هوشمند استفاده می کنن و توکنی با شباهت زیاد به اسم توکن اورجینال می سازن و سعی می کنن اون رو بجای توکن اصلی بفروشن.

برای مثال توکن تتر که روی بستر ارزهایی مثل اتریوم و ترون و یکسری بلاکچین های دیگه هستش. فرد کلاهبرداری سعی میکنه که هم اسم تتر یا usdt یک توکنی رو بسازه که خیلی به اون شباهت داشته باشه و در فروش های روزانه بجای تتر اصلی اون ارز رو به یک فرد خاص یا صرافی بفروشه. شما بعد از دریافت اون ارز مثلا بجای تتر فکر میکنین هر کدوم از توکن ها یک دلار ارزش دارن ولی در اصل سرمایه ای به دست شما نرسیده و فقط یک کلاهبرداری صورت گرفته. مقاله 5 راه افزایش امنیت در ارزهای دیجیتال هم میتونه در این زمینه بیشتر به شما کمک کنه.

پس ارز دیجیتال تقلبی در اصل یک توکن واقعی هستش، اما چون هیچ نقدینگی نداره و هیچ کسی خرید و فروشش رو انجام نمیده، هیچ ارزشی هم نداره و سازنده اون فقط خواسته هم اسم یک ارز اصلی و با ارزش بازار اون رو بسازه و به جای اون، به مردم این رمز ارز رو بفروشه.

روش‌های تشخیص ارز دیجیتال تقلبی

اگر می‌خواهید در دنیای رمزارزها تجارت کنید، تشخیص ارز دیجیتال فیک بسیار مهم است، مادر ادامه ۳ روش را شرح می‌دهیم.

۱. ارز دیجیتال رایگان جذاب‌ترین روش برای جذب کاربران محسوب می‌شود!

واقعیت آن است که ارز دیجیتال مانند لایت کوین، دوج کوین، بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای محبوب در جهان رایگان نیستند! اگر وب‌سایتی ارز دیجیتال رایگان ارائه می‌کند، شک کنید. حتماً ابتدا وب‌سایت مورد نظر را با دقت بررسی کنید. آیا شرکت یا صرافی که ارز دیجیتال رایگان را ارائه می‌کند، دلیل مشخصی برای این کار دارد؟ در ازای عرضه رایگان رمزارزها از شما چه اطلاعاتی می‌خواهد؟ آیا لازم است که اطلاعات هویتی خود را در اختیارشان قرار دهید؟ ممکن است بعد از اینکه چند ارز دیجیتال رایگان را که اعتباری نیز ندارند به شما واگذار کنند، اطلاعات بانکی و هویتی‌تان به سرقت برود. پشتیبانی، اطلاعات صرافی، تلفن، آدرس، سابقه فعالیت و از همه مهم‌تر وجود چنین صرافی و شرکتی را حتماً استعلام بگیرید!

۲. استخراج ارز با گوشی و کامپیوتر را جدی نگیرید؛ بیت کوین با موبایل قابل استخراج نیست!

ارز فیک

بگذارید خیالتان را راحت کنیم با گوشی و کامپیوترهای خانگی که کاربری عمومی دارند قطعاً نمی‌توان بیت کوین، ریپل، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتالی ارزشمند بازار را استخراج کرد. روش استخراج ارز با گوشی‌های امروزی امکان‌پذیر نیست و یک کلاهبرداری اساسی محسوب می‌شود. ممکن است وب‌سایت یا شرکتی نحوه استخراج رمزارز را به‌صورت رایگان در اختیارتان قرار دهد؛ توجه داشته باشید که اطلاعات بانکی و هویتی‌تان ممکن است در لحظه ثبت نام در چنین وب‌سایت‌هایی به سرقت برود. به همین دلیل اگر لینکی از دوستان‌تان که شامل استخراج بیت کوین با گوشی یا به‌صورت تبلیغات پیامکی و اینستاگرامی دریافت می‌کنید بهتر است که آن را نادیده بگیرید.

به هیچ‌عنوان اپلیکیشن‌هایی که از منابع ناشناس برایتان ارسال می‌شود را روی تلفن همراه‌تان نصب نکنید. ممکن است این اپ‌ها شامل بدافزار و تروجان‌هایی باشند و اطلاعات‌تان را به سرقت ببرند. برای اینکه در دام چنین کلاهبردارانی نیافتید، اطلاعات خود را به‌روز کنید و پیام‌هایی با عنوان استخراج رایگان، استخراج آسان یا استخراج رمزارز با موبایل را حتماً نادیده بگیرید.

۳. فروش توکن فیک و بی‌ارزش؛ آسان‌ترین روش کلاهبرداری در دنیای رمزارزها

یکی از آسان‌ترین شیوه کلاهبرداری در دنیای رمزارزها، فروش توکن فیک و بی‌ارزش است. کلاهبرداران در این روش عرضه اولیه کوین را در برنامه دارند و با بازاریابی‌هایی که حول این توکن دارند سعی می‌کنند که توجه کاربران را به خود جلب کنند. معمولاً در چنین تبلیغاتی از آینده بسیار بکر رمزارز سخن می‌رود. از طرفی از افراد خواسته می‌شود که برای کسب درآمد

اینترنتی بیشتر روی این ارز سرمایه‌گذاری کنند. این نوع توکن‌های بی‌ارزش را ممکن است در شبکه‌های اجتماعی ببینید یا یکی از دوستان و اطرافیان‌تان لینکی را برای شما ارسال کند و به چنین ارز فیکی برسید.

توکن‌های فیک و بی‌ارزش حجم معاملات اندکی دارند. بازار آن‌ها کاملاً بی‌هدف و نامشخص است. تیم و اعضای سازنده توکن معمولاً نامشخص بوده و پشتیبانی خاصی نیز ندارند. بهتر است که با دوستان و اطرافیانی که در ارزهای دیجیتال اطلاعات دقیقی دارند قبل از خرید این نوع توکن‌ها مشاوره بگیرید!

سخن آخر

از آنجائیکه بازار کسب و کارهای اینترنتی به دلیل عدم وجود نظارت سایبری متمرکز یک بازار پر خطر برای فعالیت میباشد، نمی توان به هر سایتی که وارد آن شد اعتماد کرد. چراکه خلاء های نظارتی و عدم امکان پیگیری از تخلفات اینترنتی، بستر بسیار مناسبی را برای کلاهبرداران فراهم کرده است که براحتی با راه اندازی یک وب سایت و ارائه وعده های دروغین به کاربران، سرمایه های آنها را به اصطلاح به جیب بزنند و در هر زمان که اراده کنند سایت را منحل و پروژه یک وبسایت جدید را برای کلاهبرداری دیگر خود کلید بزنند.

صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس یکی از صرافی های معتبر و مشهور در کشور ما هست که به نسخه ایرانی صرافی بزرگ بایننس  مشهور است و با پشتیبانی از 600 ارز دیجیتال معتبر برای خرید و فروش، یکی از بهترین گزینه ها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال به شمار می آید که در طی فعالیت چند ساله خود توانسته کارنامه درخشانی از خود به جا بگذارد. صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس برای اولین بار در سال 1395 با هدف پر کردن خلاء پلتفرم ایرانی برای معاملات ارز دیجیتال شروع به کار کرد. اولین اصل در این صرافی آسان سازی معاملات ارز دیجیتال برای تمامی اقشار جامعه بود که خوشبختانه تا به امروز طبق گفته کابران سایت آسانترن و سریع ترین سیستم معاملاتی را در بین سایت های ایرانی داشته است.

لینک های مفید
بالا