ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یو اس دی کوین

1401/11/08 0

USDC یا یو اس دی کوین یک استیبل کوین مبتنی بر اتریوم است. نوعی دارایی دیجیتال که ارزش آن با دلار آمریکا به نسبت 1:1 است. این بدان معناست که دارندگان این ارز دیجیتال می توانند هر زمانی که بخواهند 1 کوین را به قیمت 1 دلار بازخرید کنند. پشتوانه هر USDC یک دلار یا دارایی با ارزشی معادل آن است که در حساب‌ های مؤسسات مالی تحت نظارت ایالات متحده نگهداری می‌ شود. در این مطلب در مورد ارز یو اس دی کوین، USDC صحبت خواهیم کرد. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال یو اس دی کوین USDC

یو اس دی کوین با نشان اختصاری USDC ارز دیجیتالی است که بر روی شبکه اتریوم توسعه‌یافته است. پشتوانه USDC دلار آمریکا یا دارایی‌های دلاری مانند اوراق بهادار خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا است. USDC یک استیبل کوین است و قیمت یو اس دی کوین هرگز از یک دلار بیشتر یا کمتر نخواهد بود. با توجه به نوسانات قیمت دلار به تومان، قیمت یو اس دی کوین به تومان دارای تغییراتی است.

یو اس دی سی USDC با چندین بلاکچین سازگار است، از جمله:

  • اتریوم
  • الگوراند
  • سولانا
  • استلار
  • ترون
  •   خرید و فروش

قیمت USDC

پکس دلار در دی ماه 1401 قیمت 1.00 دلاری دارد و با ارزش بازار 44 میلیارد دلاری، در رتبه 4 بازار قرار گرفته و براساس آمار کوین مارکت کپ، دومین استیبل‌کوین برتر بازار است.

 موارد استفاده USD COIN 

به عنوان یک دارایی دیجیتال با قیمت ثابت(استیبل کوین)، USD Coin را می توان به چندین روش استفاده کرد:

محافظت در برابر نوسانات:

سرمایه گذارانی که در معرض سایر ارزهای دیجیتال قرار دارند، می توانند با خرید استراتژیک یک استیبل کوین مانند USDC، نوسانات پرتفوی خود را کاهش دهند. داشتن USDC در دوره‌های نوسانات قابل توجه بازار می‌تواند به تثبیت ارزش پرتفوی کمک کند.

قیمت گذاری بر حسب پول فیات:

دارایی های دیجیتال فهرست شده در صرافی های ارزهای دیجیتال را می توان با استفاده از یک استیبل کوین مانند USDC به پول فیات قیمت گذاری کرد.

ثبات قیمت:

ثبات قیمت USDC این استیبل کوین را قادر می‌سازد تا مالکیت سهام و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را نشان دهد. USDC همچنین می تواند برای نشان دادن بدهی ها استفاده شود.

حواله ها:

USDC را می توان برای ارسال وجوه در سراسر مرزها استفاده کرد. گیرندگان می توانند USDC را بدون استفاده از حساب بانکی یا نگرانی در مورد نوسانات قیمت ذخیره کنند.

بهرمند شدن از دلار آمریکا:

افراد غیر آمریکایی و سرمایه گذارانی که مایلند در معرض دلار آمریکا قرار بگیرند، می توانند USDC را به سبد سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال خود اضافه کنند.

پوشش در برابر تورم:

افراد غیر آمریکایی و سرمایه گذارانی که نگران تورم پول محلی خود هستند، می توانند یک استیبل کوین مانند USDC داشته باشند تا از ارزش پول خود محافظت کنند.

تامین مالی جمعی جهانی:

شرکت‌های نوپا و سازمان‌های غیرانتفاعی می‌توانند با درخواست ارز دیجیتال از سرمایه‌گذاران و اهداکنندگان در سراسر جهان پول جمع‌آوری کنند. جمع آوری وجوه در قالب یک استیبل کوین مانند USDC تضمین می کند که ارزش پول جمع آوری شده در طول زمان نوسان نمی کند.

اتصال بلاک چین:

از آنجایی که USDC با چندین بلاک چین سازگار است، استفاده از USDC می تواند راهی برای ادغام سیستم های پرداخت و برنامه های کاربردی در سراسر بلاک چین باشد.

کاربردUSD Coin

یو اس دی کوین (usd coin) چگونه کار می کند؟

تبدیل دلار به سکه های یو اس دی در طی سه مرحله انجام می شود که شامل: 

  1. دلار به حساب بانکی صادرکننده توکن ارسال می شود.
  2. صادر کننده نیز برای ایجاد یو اس دی کوین، از قراردادهای هوشمند استفاده می کند.
  3. یو اس دی کوین های ایجاد شده به کاربر تحویل داده می شود؛ اما دلارهای جایگزین در صندوق نگهداری می شود.

 مراحل بازپرداخت یو اس دی به دلار نیز به راحتی امکان پذیر است؛ فقط برای انجام آن باید تمامی مراحل بالا را به صورت معکوس انجام داد:

  1. کاربر USDC، درخواست خود را برای خرید یو اس دی کوین به صادر کننده ارسال می کند.
  2. بعد از آنکه صادرکننده درخواست را به قرارداد هوشمند ارسال کرد، ارزها به مبلغ دلار تبدیل شده و مبلغ معادل از گردش مالی خارج می شود.
  3. مبلغ درخواستی دلار توسط صادرکننده به حساب بانکی کاربر ارسال می شود. البته مبلغ نهایی با کسر کارمزد واریز می شود.

مزایای USDC

  • نوسان قیمت پایین
  • به طور کامل توسط دارایی های ذخیره ای تنظیم شده توسط ایالات متحده پشتیبانی می‌شود
  • می‌تواند یه عنوان محافظ در برابر تورم استفاده شود

معایب USDC

  • بدون افزایش قیمت
  • ترکیب دارایی های ذخیره ای به طور کامل افشا نشده است
  • از تورم دلار آمریکا مصون نیست

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال یو اس دی کوین

لازم به ذکر است که ارزدیجیتال یو اس دی کوین یک رمز ارز استیبل کوین هست. یعنی این ارز دیجیتال همواره قیمت و هزینه ثابتی دارد. بنابراین اگر هدف شما از انجام خرید USDC و فروختن یو اس دی توکن کسب سود است، درواقع این رمز ارز اصلاً جهت سرمایه گذاری مناسب نیست، زیرا قیمت USDC همواره برابر 1 دلار هست.

پس شما نمی توانید  به خرید یو اس دی کوین در قیمت یو اس دی کوین پایین و فروش آن با قیمت یو اس دی توکن بیشتر اقدام کنید. این شیوه معامله اصلاً جهت معاملات ارز دیجیتال یو اس دی کوین مناسب نیست.

اما خوب از طرف دیگر یو اس دی کوین یک ارز دیجیتال با ارزش هست. زیرا یکی از شفاف ترین ارزهای دیجیتال است و گستره کاربردی آن زیاد است. بنابر این ارزش این را دارد که به شکل تخصصی به بررسی این رمز ارز بپردازیم.

کلام آخر

ارز دیجیتال یو اس دی سی (USDC)، یک استیبل کوین است که ارزش آن برابر با دلار آمریکاست. یعنی سرمایه گذاران و دارندگان این ارز دیجیتال می توانند هر زمانی که بخواهند 1 دلار کوین را به قیمت 1 دلار بازخرید کنند. ارز یو اس دی کوین در سال 2018 و توسط Centre، یک سازمان غیرانتفاعی که توسط صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال Coinbase و شرکت فین تک Circle پشتیبانی می شود، توسعه یافته است.

لینک های مفید
بالا