ارز دیجیتال

معایب بیت کوین کدامند؟

1401/10/05 0

خیلی از افراد هنوز از نحوه کار و چیستی ارزهای دیجیتال و بیت کوین بی خبر هستند. افراد برای آنکه بتوانند درباره معامله بیت‌کوین تصمیم بگیرند باید در مورد بیت کوین یاد بگیرند. خیلی از فعالان بازار کریپتو معتقد هستند که باید مفهوم بیت کوین و نحوه عملکرد آن به افراد جامعه آموزش داده شود تا کم کم افراد با سیستم‌های غیرمتمرکز و پول‌های مجازی که آینده اقتصاد و معاملات جهانی و بین المللی هستند آشنا شوند.

کسب و کارهای مختلفی بیت کوین را به عنوان یک پول حساب می‌کنند و آن را می‌پذیرند و در قبال دریافت بیت‌کوین کالا یا خدمات ارائه می‌دهند، اما این تعداد افراد در قیاس با افرادی که همچنان ارزهای فیزیکی مانند پول و طلا را به عنوان روشی ثابت برای انجام فعالیت‌های مالی قبول دارند، جامعه‌ آماری بسیار کوچکی است.

 این ارز دیجیتال یک ارز غیر متمرکز بوده و روند معاملات و مدیریت آن بدون دخالت بانک مرکزی انجام می‌شود. به زبان ساده انتقال بیت کوین نیاز به واسط ندارد و توسط بانک مرکزی یا سیستم دولتی توزیع نمی‌شود. فرآیند عرضه هر بیت کوین شبیه به استخراج است. رایانه معادلات پیچیده را حل کرده و در نتیجه آن یک بیت کوین استخراج می‌شود.

معایب بیت کوین کدامند؟

  1. کمبود اطلاعات

بسیاری از مردم هنوز از وجود بیت کوین و سکه‌های دیجیتال بی‌اطلاع هستند. به همین دلیل، تنها گروه کوچکی از افراد به بیت کوین دسترسی دارند. این موضوع مشکل ایجاد می‌کند، زیرا اتکای کامل به بیت کوین به عنوان ارز امکان‌پذیر نیست. همچنین دولت ممکن است به معامله‌گران اجازه ندهد از بیت کوین استفاده کنند، زیرا شاید بخواهند معاملات افراد را پیگیری کنند

  1. نوسان در ارزش گذاری بیت کوین

ارزش بیت کوین بر اساس تقاضای عمومی دائما در حال نوسان است. سایت‌هایی که بیت کوین را قبول می‌کنند، با توجه به نوسانات بیت کوین قیمت خود را دائما تغییر می‌دهند. این تغییر مداوم قیمت باعث سردرگمی زیادی می‌شود، به ویژه برای کسانی که سعی در بازپرداخت دارند. زیرا اکنون باید قیمتی را که بازپرداخت می‌کنند، مشخص نمایند. هنوز سوالات مختلفی وجود دارند که جامعه بیت کوین پاسخی برای آنها ندارد.

نوسان ارزش گذاری بیت کوین

  1. نبود محفاظت از خریدار

از آنجا که معاملات با بیت کوین برگشت ناپذیر است، این احتمال وجود دارد که فروشنده حتی پس از پرداخت، کالای مطمئن را ارسال نکند. این امر برای خریدار یک ضرر بزرگ محسوب می‌شود، زیرا آنها نمی‌توانند هیچ اقدامی علیه فروشنده انجام دهند.

  1. بدون شکل فیزیکی

بیت کوین یک ارز دیجیتال است و هیچ شکل فیزیکی ندارد. به همین دلیل، کاربران نمی‌توانند از آنها در فروشگاه‌های فیزیکی استفاده کنند. برای استفاده در فروشگاه‌های فیزیکی، آنها باید به ارزهای دیگر تبدیل شوند. پیشنهادی مبنی بر داشتن کارت‌هایی با اطلاعات بیت کوین در آنها ذخیره شده است، اما پاسخی برای این پیشنهاد داده نشده است. معامله گران به دلیل رقابت، پشتیبانی از همه کارت‌های بیت کوین را دشوار می‌دانند. بنابراین به هر حال بیت کوین باید تبدیل شود.

  1. اشکالات فنی

از آنجا که سیستم بیت کوین نسبتا جدید است، ممکن است اشکالات فنیِ بلااستفاده‌ای وجود داشته باشند. اگر بیت کوین به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گیرد و نقص فنی پیدا شود، بهره‌بردار ثروت هنگفتی دریافت می‌کند و اقتصاد بیت کوین ریشه‌کن می‌شود.

  1. مقبولیت پایین

با گذشت ۱۳ سال پس از معرفی بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو، بسیاری از مردم همچنان از وجود این ارز دیجیتال بی‌اطلاع هستند. در چندسال گذشته و پس از همه‌گیری کرونا، رشد بیت کوین توسط سازمان‌های تجاری و دولت‌ها سرعت بیشتری گرفته است. با وجود پذیرش بیت کوین توسط شرکت‌هایی مانند مایکرؤسافت، پی پال، توییچ و مک دونالد این لیست بسیار کوچک است و برای رسید به شبکه پایدار نیاز به مقبولیت بیشتری دارد.

  1. ریسک از دست دادن

اگر کیف پول بیت کوین شما هک شود یا عبارت کلید بازیابی کیف پول خود را فراموش کنید، عملاً دارایی‌های شما از بین می‌رود. در این شرایط نمی‌توان هیچ کاری برای بازگرداندن بیت کوین‌های شما انجام داد و این سکه‌ها تا همیشه یتیم باقی خواهند ماند. این مشکل بیت کوین می‌تواند یک سرمایه دار ثروتمند را در عرض چند ثانیه ورشکست کند. هیچ راهی برای محافظت از بیت کوین خود در برابر خطا‌های انسانی یا تکنولوژیکی وجود ندارد. اگر کیف پول بیت کوین شما هک شد، تمام دارایی‌های خود را از دست خواهید داد. شما نمی‌توانید آن‌ها را پس بگیرید و آن‌ها برای همیشه از بین رفته‌اند مگر اینکه برای کیف پول خود را با یک کلید پشتیبان تهیه کرده باشید.

  1. توسعه نرم‌افزاری

بیت کوین هنوز اول راه است و ویژگی‌های ناقص بسیاری دارد که باید توسعه پیدا کند. نرم‌افزار این ارز دیجیتال برای ایمن‌تر شدن و دسترسی‌پذیری بیشتر، نیاز به توسعه ابزار‌ها و خدمات بیشتری دارد. در حقیقت، ابزار‌ها، ویژگی‌ها و خدمات جدیدی در حال توسعه هستند تا بیت کوین امن‌تر، راحت‌تر و در دسترس عموم مردم قرار گیرد. این به این دلیل است که بیت کوین به تازگی شروع به کار کرده است و باید مشکلات خود را درست مانند هر پروژه دیگری برای رسید به رشد حل کند.

  1. تورمی زایی

در بررسی مزیت‌های بیت کوین گفتیم که غیر تورمی بودن این ارز دیجیتال، چگونه می‌تواند یک مزیت اقتصادی باشد. اما اگر بازار بیت کوین به دست نوسان‌گیران و سفته بازار بیفتند، می‌تواند به یک دارایی تورم‌زا تبدیل شود. تعداد بیت کوین‌ها محدود است و اگر بخش عمده‌ای از آن توسط دلالان و سرمایه‌گذاران نگهداری شود، رکود بزرگی در بیت کوین ایجاد خواهد شد. آن‌ها بیت کوین را برای مدت طولانی نگه می‌دارند و در بازار عرضه نمی‌کنند. در این شرایط تقاضا افزایش می‌یابد و قیمت بیت کوین را افزایش می‌دهد و در این سرمایه‌گذاران و سفته بازی می‌توانند از آن سود ببرند.

  1. پولشویی

در دنیای جرائم آنلاین، ناشناس ماندن تراکنش‌های بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال آن‌ها را به بهترین انتخاب برای فعالیت‌های پولشویی و تأمین مالی تروریسم تبدیل کرده است. مجرمان و کلاهبرداران می‌توانند به راحتی و بدون شناسایی شدن، وجوه مالی خود را به هر نقطه از جهان انتقال دهند. گزارشات اخیر نشان می‌دهد که استفاده از بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال برای پولشویی و تأمین مالی تروریسم به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است.

سخن آخر

اقتصاد مثل طبیعت رشد کرده و تکامل پیدا می‌کند. یکی از شاخه‌های تکامل اقتصاد را در بیت کوین و ارزهای دیجیتال مشاهده می‌کنیم. یک شاخه که هر روز و با گذر زمان بزرگ‌تر شده و افراد بیش‌تری زیر سایه آن قرار می‌گیرند. بررسی مزایا و معایب بیت کوین به دیدگاه شما گره خورده است. برای مثال: دولت، مزایای بیت کوین برای یک شهروند را معایب آن می‌داند.

لینک های مفید
بالا