ارز دیجیتال

شت کوین چیست؟

1401/11/04 0

شت کوین یا Shitcoin اصطلاحی است که طی چندسال اخیر به بازار ارزهای دیجیتال وارد شده است. البته این اصطلاح از سال‌های پیش وجود داشته است و اولین‌بار مدتی پس از معرفی بیت کوین از ان استفاده شد. اما در آن زمان به اندازه امروز رایج نبود. همچنین استفاده و کاربرد آنچنانی در دنیای ارز دیجیتال نداشت.

در این مطلب قراره اطلاعاتی راجع به شت کوین ها بدست بیاریم.

ماهیت شت کوین و تاریخچه آن

طی سال‌های اخیر با افزایش بسیار زیاد تعداد ارزهای دیجیتال و رسیدن تعداد ارزهای دیجیتال به حدود 5000 نوع و بیش از 20 هزار بازار متفاوت، این اصطلاح نیز رایج شد. از این اصطلاح بیشتر برای نشان دادن بی‌ارزشی یک ارز استفاده می‌کنند. معمولا ارزهایی جز بیت کوین را در بازار ارز دیجیتال، به نام شت کوین‌ها می‌شناسند. در واقع هر ارز دیجیتالی که بدون دلیل خاصی و براساس حدس و گمان قیمت گذاری می‌شود، شت کوین نام دارد.

این ارزها در ظاهر ارزهایی فاقد ارزش خاصی هستند. ارزهای فاقد ارزشی که گاهی ممکن است سودهای کلان و بسیار زیادی را شامل شوند. البته پیش از اینکه وسوسه شوید تا سود بسیار زیادی را از این شت کوین‌ها به دست آورید، صبر کنید! باید به یاد داشته باشید که یاد داشتن و دانستن در خریداری و نگهداری این ارزهای دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارد! زیرا همان‌قدر که ممکن است این ارزها برای شما سودآور باشند، احتمال دارد که ضرر و زیان زیادی را نیز به دنبال داشته باشند. پس حتما پیش از سرمایه گذاری در بازار خرید شت کوین، نسبت به آن آگاهی لازم را کسب کنید.

در حالت کلی، اصطلاح شت کوین به تمام رمز ارزهای بدون نو‌آوری که در بازار وجود دارند، اشاره دارد. ارزهایی که بدون هدف مشخص ایجاد شده‌، با قیمت‌های سوداگرانه عرضه می‌شوند و هیچ کاربرد منحصر به‌فردی ندارند زیرا یک کپی ساده‌ از پروژه‌های دیگر هستند.

نحوه تشخیص شت کوین

تشخیص شت کوین ها آسان است! اکثر آن‌ها از یک الگوی یکسان پیروی می‌کنند و هدف خاصی هم جز سفته بازی ندارند؛ اما توجه به چند نکته می‌تواند باعث شود در دام شت کوین ها نیفتید! اولین مورد تیم سازنده است که اگر سابقه خوبی نداشته و یا اینکه کلا نشانی از آن‌ها نباشد، می‌تواند منجر به شت کوین سازی شود! اگر تیم سازنده به جای صحبت از ویژگی‌ها و قدرت ارزی که ساخته‌اند به جوک گفتن یا مقایسه ارزشان با دوج کوین و شیبا پرداختند، احتمالا یک شت کوین ساخته‌اند.نداشتن محدودیت در تعداد کوین و یا استفاده از عناصری که قبلا در شت کوین های موفق بوده است، از دیگر نشانه‌های تشخیص شت کوین است. استفاده از عکس سگ و گربه و موش و ماهی به دنبال موفقیت دوج کوین و شیبا، هدف خاصی را جز سفته‌بازی دنبال نمی‌کنند.

تبلیغات گسترده در توییتر و اینستاگرام توسط بات‌ها نیز از دیگر حربه‌های شت کوین ها است! بات‌هایی که در زیر توییت افراد معروف؛ همچون ایلان ماسک از شت کوین خود حرف می‌زنند و اصرار دارند این افراد معروف این کوین‌ها را پروموت کنند. در کل در گذشته تشخیص شت کوین سخت بود؛ اما امروزه به عنوان یک بخش بزرگ از دنیای ارز دیجیتال شناخته شده و افراد به راحتی و بدون سانسور اعلام می‌کنند که این ارز شت کوین است و قرار است سود بدهد، گویی تمام شت کوین‌ها آمده‌اند تا با عملی خیرخواهانه باعث رشد ثروت ما شوند.

در میان هزاران ارز دیجیتال موجود در بازار، چه تعداد از آن‌ها شت کوین محسوب می‌شوند؟

متأسفانه حقیقت این است که تعداد بسیار زیادی از ارزهای دیجیتال شت کوین هستند. با رشد، توسعه و محبوبیت بیت کوین، پروژه‌های جدید ارزهای دیجیتال شروع به کار کردند. برخی به دنبال تکرار زیرساخت‌های بیت کوین و بهبود مشکلات آن بودند اما برخی دیگر، صرفا ادعای این کار را داشتند. زیرا به محض عرضه نه‌تنها مشخص می‌شد که این پروژه‌ها هیچ چیز جدیدی برای ارائه ندارند؛ بلکه با مشکلات زیادی همراه هستند. پروژه‌هایی که صرفا نسخه‌ای مشابه با وایت پیپر ارزهای بزرگ دیگر بودند و اهداف روشنی برای ادامه مسیر نداشتند!

بهترین شت کوین ها

شت کوین‌ها چگونه کار می‌کنند؟

از زمانی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، علاقه به ارزهای دیجیتال به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت. موفقیت این پروژه باعث شده است تا کسب‌وکارهایی که به دنبال استفاده از فناوری بلاک چین برای ایجاد آلت‌کوین‌های خود هستند، دارایی‌های دیجیتالی ایجاد کنند که طرحی مشابه با بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال بزرگ دارند.

توسعه‌دهندگان معمولا تعداد توکن‌هایی را که در نهایت در دسترس هستند، اعلام می‌کنند؛ عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون محدود می‌شود. تعیین حداکثر مقدار عرضه، یک مکانیسم ضدتورمی است چرا که با کاهش عرضه در طی زمان، مانع از بی‌ارزش شدن کوین می‌شود.

در صورتی که میزان عرضه دارایی ثابت باشد، قیمت آن به میزان تقاضا وابسته خواهد بود. اما از آن جایی که در حال حاضر ارزهای دیجیتال عمدتا به‌عنوان یک روش پرداخت مورداستفاده قرار می‌گیرند، ارزش آن‌ها تا حد زیادی به احساسات بازار وابسته است.

Shitcoin ها از جمله دارایی‌هایی هستند که در مدت زمانی بسیار کوتاه، به دلیل سرمایه‌گذاری‌های کلان و جلب‌توجه افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی، افزایش قیمت را تجربه می‌کنند اما بعد از مدتی، به دلیل فروش عمده سرمایه‌گذاران به‌منظور کسب سود زیاد در کوتاه‌مدت، به‌شدت افت پیدا خواهند کرد. در کل می‌توان گفت که روند تغییر قیمت شت کوین‌ها وابسته به جو موجود در بازار است و تابع قوانین منطقی نیست.

زمان ایجاد شدن شت کوین و ارزش بازار

این دو مورد از نکات اولیه‌ای هستند که هنگام مرور یک ارز دیجیتال باید به آنها نگاه کنیم. از هر کوینی که در حباب ICO در سال ۲۰۱۷ یا بعد از آن ایجاد شده اجتناب کنید. در این زمان هر شخص در زیرزمین خود کوین ایجاد کرده و میلیون‌ها دلار از سرمایه گذاران دریافت کرد.

7 شت کوین که خرید آن ها شما را پولدار خواهد کرد

در ادامه می خواهیم بهترین شت کوین ها برای سرمایه گذاری رو بهتون معرفی کنیم که می تونین تو سبد سرمایه گذاری خودتون ازشون استفاده کنین. این شت کوین ها در طول زمان بارها سود دهی خودشون رو نشون دادن و با گذر زمان محبوبیت خیلی زیادی در بین مردم کسب کرده اند. دلیل معرفی این شت کوین های آینده دار برای این هست که بازار شت کوین ها در عین سود آوری ریسک های زیادی رو هم به همراه داره. بنابراین بهترین ها رو بهتون معرفی کنیم که ریسک سرمایه گذاری شما در این حوزه به حداقل برسید.

  • دوج کوین Dogecoin

  •  شیبا اینو Shiba Inu

  •   هوگ فایننس Hoge Finance

  • ایلان گیت ElonGate

  •  دوج ایلان مارس Dogelon Mars

  •  بیبی دوج Baby Doge

  •  سیف مون safemoon

بهترین استراتژی برای خرید شت کوین ها

هر چند ما در یک مقاله بطور کامل و اختصاصی استراتژی های خرید  شت کوین ها رو توضیح دادیم که اگه می خواین تو این زمینه اطلاعات کاملی کسب کنین اون مقاله رو بخونین. اما جا داره بطور خلاصه در این مقاله شما رو با نحوه خرید و فروش شون اشنا کنیم. برای خرید و فروش شت کوین ها باید دنبال زمان مناسب باشین و در قیمت های پایین و قبل از پامپ شدن قیمت شون اون ها رو خریداری نمایین. سپس برای خودتون یک حد سود تعیین کنید و در زمانی که سود مناسب تون رو از خرید اون ها بردین، شت کوین رو بفروشین. چون معمولا بعد از هر رشد قیمتی که شت کوین ها تجربه میکنن، بعد از اون یک دامپ یا ریزش رو هم سپری میکنن. بنابرین بعد از اینکه از خرید یک شت کوین سود تون رو کردین، اون رو بفروشین و دوباره منتظر یک موقعیت مناسب برای خرید باشین تا بتونین سود های خوبی از اون ها کسب کنین. نکته مهمی هم که باید بهش توجه داشته باشین این هستش که اگه یک شت کوین پامپ قیمتی داشته باشه، دیگه اون رو نخرین. چون خرید تو قله می تونه شما رو متضرر کنه.

جمع‌بندی

شت کوین یکی از اصطلاحات پرکاربرد ارز دیجیتال است که برای اشاره به پروژه‌های بدون هدف و برنامه مشخص استفاده می‌شود. شت کوین‌ها معمولا ایده جدیدی از خود ندارند و محصول یا خدماتی به کاربران ارائه نمی‌‌دهند. عمده هدف شت کوین‌ها پامپ و دامپ قیمت توکن و کسب سود از طریق آن‌ها است. میم کوین‌ها دسته اصلی شت کوین‌ها هستند که به عنوان شوخی و سرگرمی و با الگو گرفتن از میم‌های اینترنتی ایجاد شده‌اند.

پروژه‌های کلاهبرداری، بخش خطرناک‌تر شت کوین‌ها هستند که هدف آن‌ها جذب سرمایه از کاربران و منحل کردن پروژه است.

لینک های مفید
بالا