ارز دیجیتال

دستگاه خود پرداز بیت کوین چیست؟

1401/09/27 0

خودپردازارز دیجیتال بیت کوین یا دستگاه BTM، کیوسک کوچکی که امکان خرید بیت کوین با پول نقد یا کارت اعتباری را به افراد می‌دهد.

خودپرداز بیت کوین (به انگلیسی: Bitcoin ATM) یک دستگاه متصل به اینترنت است و کاربر با استفاده از آن می‌تواند بیت کوین خود را به ارز رایج (نظیر دلار یا یورو) تبدیل کرده یا با استفاده از ارزهای رایج، مقداری بیت کوین خریداری کند. بر خلاف دستگاه‌های خودپرداز معمولی که به صورت مستقیم به بانک متصل می‌شوند، خودپرداز بیت کوین به یک صرافی متصل است و تراکنش مورد نظر کاربر را انجام می‌دهد. کارمزد دستگاه خودپرداز بیت کوین یکسان نیست و در شهرهای مختلف دنیا متفاوت است. همچنین برخی گزارش‌ها از پولشویی با استفاده از این دستگاه‌ها حکایت دارد. اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین جهان با قابلیت تبدیل بیت کوین کاربر به پول در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳ در یک کافی شاپ در شهر ونکوور کانادا راه‌اندازی شد.

دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟

خودپرداز بیت کوین  (Bitcoin ATM) یک کیوسک کوچک است که به افراد امکان خرید بیت کوین با پول نقد یا کارت اعتباری را می‌دهد. به این دستگاه‌ها BTM هم گفته می‌شود. بعضی خودپردازهای بیت کوین هر دو امکان خرید بیت کوین و فروش بیت کوین را فراهم می‌کنند و با استفاده از بعضی دیگر فقط می‌توان بیت کوین خریداری کرد. بیشتر دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین هم کارت اعتباری و هم پول نقد دریافت می‌کنند.

در واقع، دستگاه خودپرداز بیت کوین شبیه یک صرافی حضوری رمزارز است؛ جایی که هر کسی می‌تواند با مراجعه با آن خرید کند. این دستگاه معمولاً از یک اسکنر، یک پول‌شمار و یک کامپیوتر برای مدیریت تراکنش‌ها تشکیل شده ‌است. اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۳ در یک کافی‌شاپ در شهر ونکوور کانادا افتتاح شد.

دستگاه خودپرداز بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

نحوه فعالیت خودپرداز بیت کوین

دستگاه خود پرداز بیت کوین

دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین معمولاً به دو روش کار می‌کنند. روش اول به این شکل است که خریدار با کمک اسکنر دستگاه،کد QR کیف پول ارز دیجیتال خود را اسکن می‌کند و به آن وصل می‌شود. سپس میزان بیت کوینی که قصد خرید آن را دارد، وارد و پول آن را به‌علاوه کارمزد به دستگاه پرداخت می‌کند؛ سپس دستگاه خودپرداز میزان بیت کوین خریداری شده را به کیف پول کاربر انتقال می‌دهد.

روش دوم خرید بیت کوین، ایجاد کیف پول کاغذی برای کاربر است. اگر کسی به هر دلیلی مایل نباشد ولت خود را به دستگاه متصل کند، خودپرداز روش پرداخت کاغذی را به او پیشنهاد می‌کند. در این روش، کاربر مبلغ تراکنش را با پول نقد یا کارت اعتباری پرداخت کرده و سپس یک رسید کاغذی دریافت می‌کند. این رسید حاوی یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی است که دارایی کاربر در آن ذخیره شده است.

قیمت بیت کوین در این دستگاه‌ها به‌صورت لحظه‌ای از یک صرافی آنلاین که به آن وصل هستند یا از اینترنت، دریافت می‌شود.

خودپرداز بیتکوین (Bitcoin ATM) که گاهی آن را BTM نیز می نامند، در واقع نوعی صرافی اتوماتیک بیتکوین محسوب می شود به این معنا که در ازای پول فیزیکی شما می‌توانید بیتکوین دریافت کنید و بعضاً بیتکوین‌های خود را فروخته و پول فیزیکی دریافت کنید. این خودپردازها به کسانی که عضوی از سیستم بانکی نیستند و حساب بانکی ندارند نیز اجازه دسترسی و خرید و فروش بیتکوین را می‌دهد.

برخی افراد صرفاً BTM هارا به دلیل حریم خصوصی که هنگام خرید بیتکوین به آن ها می‌دهد، آن‌ها را به خرید آنلاین ترجیح می‌دهند. تعداد دستگاههای خودپرداز بیتکوین در سراسر جهان را در حدود ۱۶۰۰ دستگاه تخمین می‌زنند که این تعداد نسبت به ۲ سال گذشته که تنها ۴۵۰ دستگاه بود افزایش چشمگیری داشته است.

اما چگونه از BTM استفاده کنیم؟

• بسته به سازنده دستگاه، BTM ممکن است تراکنش‌های دو طرفه یا یکطرفه را پشتیبانی کند. تراکنش دوطرفه به معنای خرید بیتکوین در ازای پول فیزیکی و فروش آن و دریافت اسکناس می‌باشد. اما تراکنش یکطرفه به این معناست که تنها می‌توانیم از این دستگاه بیتکوین خریداری کنیم و اکثر این دستگاهها تنها تراکنش‌های یکطرفه را پشتیبانی می‌کند. پول فیزیکی نیز ارز دولتی آن کشور محسوب می‌شود: دلار، روبل و…

• دستگاههای بسیاری معدودی به شما اجازه‌ی خرید بدون ثبت اطلاعات شناسایی می‌دهند. اکثر آن‌ها با توجه به نوع دستگاه و اپراتور آن، اطلاعاتی از شما درخواست می‌ کنند. این برای رعایت حقوق شما و حفظ امنیت بیتکوین‌های شماست.

• دستگاه BTM بسیار شبیه به ATM است. ممکن است دستگاه از شما شماره تلفن همراه بخواهد و پس از ثبت، به شما رمز عبور یکبار مصرف داده می‌شود. در بعضی از دستگاهها نیاز است توسط اسکنر دستگاه پاسپورت یا گواهینامه خود را اسکن کنید. پس از انجام این مراحل، شما می توانید خرید خود را انجام دهید.

خرید بیتکوین

• پس از انجام مراحل شناسایی، شما می‌توانید به راحتی بیتکوین خود را خریداری کنید. مقدار مبلغی که قصد دارید در ازای آن بیکوین دریافت کنید اسکناس در دستگاه قرار دهید.

• پس از انجام عملیات شمارش اسکناس‌ها، دستگاه یا یک کیف پول آفلاین برای شما پرینت می‌کند و یا بیتکوین هارا به کیف پولی که شما اعلام می‌کنید می‌فرستد. برخی از دستگاهها امکان ایمیل بیتکوین ها به آدرس ایمیل شمارا نیز دارد.

• زمانی که شما برای اولین بار کیف پول الکترونیکی باز می‌کنید، یک QR code به شما داده می‌شود. با اسکن این کد می توانید بیکوین‌ها را به کیف پول خود انتقال دهید و اگر انتخاب کنید که بیتکوین‌ها را از طریق ایمیل دریافت کنید، یک QR code برای شما ایمیل می‌شود. همچنین می توانید برای ایمیل پسورد ثبت کنید تا دسترسی به آن را برای دیگران محدود کنید.

• توجه داشته باشید که قیمت بیتکوین در این خودپردازها به طور معمول بین ۵ تا ۱۰ درصد بالاتر از نرخ فعلی مبادلات است و این مبلغ به علت هزینه های کارمزد، اجاره و تعمیرات و نگهداری خودپرداز می باشد.

فروش بیتکوین

فروش بیت کوین

• برای فروش بیتکوین تنها نیاز است که مقدار بیتکوینی را که می‌خواهید به فروش برسانید را وارد کنید و آن را به آدرس نمایش داده شده در صفحه خودپرداز ارسال کنید. پس از انجام معامله، دستگاه به شما اسکناس پرداخت می‌کند. قیمت فروش ارائه شده در BTM نیز ۵-۱۰٪ کمتر از نرخ ارز است.

اپراتور BTM

در اکثر حوزه های قضایی، مدیریت BTM یک کار چالش برانگیز است و اپراتورهای BTM باید قوانینی سختگیرانه را رعایت کنند. در ایالات متحده، اپراتورها باید تحت شبکه پیاده سازی جرایم مالی فدرال ثبت نام کنند و همچنین مجوز فرستنده پول خاص دولتی را دریافت کنند.

در نهایت به اختصار:

 دستگاه خودپرداز بیت کوین که با اسم BTM نیز شناخته میشه، نوعی کیوسک هست که به شبکه بیت کوین وصل میشه و شما می تونین با استفاده از اون اقدام به خرید و فروش رمز ارزهای مختلفی با پول فیزیکی و کارت اعتباری کنین.

 

لینک های مفید
بالا