ارز دیجیتال

مزرعه بیت کوین چیست؟

1401/09/28 0

امروزه ارزدیجتال بیت کوین و استخراج آن تبدیل به یکی از داغ ترین بحث‌ها در سراسر جهان شده است. بدون شک شما هم در مورد استخراج ارزهای دیجیتال و راه‌اندازی مزرعه بیت کوین شنیده‌اید، اما مزرعه بیت کوین چیست ؟

قبل از اینکه با مزرعه آشنا شویم، لازم است که در ابتدا مفهوم استخراج یا ماینینگ بیت کوین را درک کنیم. استخراج یکی از راه‌های کسب بیت کوین و ارزهای دیگر است.

منظور از استخراج بیت کوین چیست ؟

این روش در سراسر جهان علاقه‌مندان بسیاری پیدا کرده است و روز به روز شاهد افزایش استخراج کننده های بیت کوین هستیم. اما استخراج بیت ‌کوین چگونه انجام می‌شود؟

تولید بیت کوین در قبال انجام یک سری تراکنش‌های پیچیده محاسباتی انجام می‌شود. در استخراج این ارز دیجیتال، در واقع فرایند تراکنش‌های شبکه بیت کوین تایید می‌شود و بیت‌کوین‌های جدید تولید می‌شوند.

برای استخراج هم از دستگاه های مخصوص به نام ماینر بیت کوین استفاده می‌شود. ماینرها سخت‌افزارهایی هستند که معادلات ریاضی گفته شده را حل می‌کنند و به محض حل کردن این معادلات، در ازای آن بیت کوین جایزه می‌گیرند.

لازم به ذکر است که فرایند حل معادلات و استخراج ارزها بسیار دشوار است و ما فقط کلیتی از آن را بیان کردیم.

مزرعه بیت کوین چیست؟

مزرعه بیت کوین به این صورت است که چند نفر ماینر با یکدیگر متحد می‌شوند و برای کسب درآمد و پاداش بیشتر با همدیگر فعالیت می‌کنند. یعنی به‌جای استفاده از یک دستگاه ماینر از چندین دستگاه ماینر استفاده می‌کنند و سود به‌دست آمده را بنا بر مقدار مشارکت در حل معادله بین خودشان تقسیم می‌کنند. این نکته باعث می‌شود تا سود دریافتی برای هر ماینر افزایش پیدا کند.

معادلات کشف هش بلاک بیت کوین به قدری پیچیده است که یک یا ده دستگاه ماینینگ برای پیدا کردن جواب آن کافی نیست و به قدرت پردازش بیشتری نیاز است. در ابتدای پیدایش بیت کوین این معادلات ساده‌تر بود چون افراد زیادی نبودند که از استخراج بیت کوین خبر داشتند. یک نفر با چند دستگاه ماینر می‌توانست تا روزی یک بیت کوین هم ماین کند. ولی با افزایش تعداد ماینرها این معادلات سخت‌تر شد. به همین دلیل مزارع بیت کوین ایجاد شدند.

هر بلاک بیت کوین در حدود ۱۰ دقیقه کشف می‌شود. سختی معادلات با توجه به همین ۱۰ دقیقه تعیین می‌شود به طوری که یک میلیون دستگاه هم در همان ۱۰ دقیقه بلاک را کشف کنند. پس لازم است معادله سخت‌تر شود!

علت ایجاد مزرعه بیت کوین چیست؟

احداث مرزعه بیت کوین

علت اصلی این به‌اصطلاح اتحاد این بود که تنهایی ماین کردن علاوه بر سود کمتر معایب دیگری هم داشت. اکثر ماینرها مجبور بودند تا در خانه کار کنند و ماینینگ را انجام دهند. سر و صدای زیاد ماینرها به علاوه مصرف زیاد برقی که این ابزارها داشتند باعث شد تا ماینرها به این نتیجه برسند که استخراج در خانه سود زیادی برایشان نخواهد داشت.

پس تصمیم گرفتند تا با یکدیگر همکاری کنند و سوله‌های بزرگی را در خارج از شهر و با منبع برق جداگانه بنا کنند تا بتوانند سود بیشتری به‌دست آورند. به مکانی که اکثر ماینرها جمع می‌شوند و اتحادی را تشکیل می‌دهند مزرعه بیت کوین گفته می‌شود.

نکته جالبی که درباره این مزرعه‌ها وجود دارد این است که این مزارع دقیقاً مثل مزرعه‌های کشاورزی خارج از شهر هستند. با این تفاوت که محصولات این مزارع همین بیت کوین یا به‌عبارتی طلای دیجیتالی است.

هنگامی که تعداد زیادی دستگاه یا ریگ ماینر در یک مکان جمع آوری شوند و با استفاده از آن‌ها استخراج انجام شود، به آن سوله یا مکان، مزرعه بیت کوین می‌گویند.

امروزه با گسترش اینترنت، بیشتر مردم به سمت استخراج بیت کوین سوق داده شده‌اند. ماینینگ بیت کوین فرآیندی است که می‌توان آن را بدون خرید واقعی دارایی دیجیتال به دست آورد. از این طریق می‌توان بیت کوین‌های جدیدی ایجاد کرد که وارد گردش و به دفتر کل بلاک چین اضافه می‌شوند.

ولی بسیاری از استخراج کنندگان به سود کم راضی نیستند و به سراغ مزرعه استخراج بیت کوین یا مزرعه استخراج ارز دیجیتال می‌روند. در ادامه به طور کامل روند کار مزرعه استخراج را به شما معرفی می‌کنیم.

مزرعه استخراج بیت کوین فضای بزرگی است که بیشتر شبیه یک انبار یا سوله است که در آن تجهیزات کامپیوتری با سیستم‌های خنک کننده مرکزی قرار دارد و خنک کننده‌ها مانع گرم شدن دستگاه‌های ماینر یا ریگ‌ها در مدت استفاده طولانی می‌شوند.

استخراج در مرزعه استخراج بیت کوین فرآیندی است که ارزش اصلی را از بیت کوین استخراج می‌کند. از این رو، وجود مزرعه بیت کوین بسیار مهم هست. این مزرعه جایی است که ماینرها، به استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازند. ماینرهایی که در مزرعه اسخراج ارز دیجیتال مشغول به کار هستند، به نوعی ستون فقرات شبکه بیت کوین به حساب می‌آیند.

بدون ماینرهایی که در مزارع بیت کوین مشغول هستند، شبکه با شکست مواجه می‌شود و در نهایت ارزش خود را از دست می‌دهد. این ماینرها شبکه را ایمن می‌کنند و به پردازش هر تراکنش بر اساس آن کمک می‌کنند.

راه قانونی احداث مزرعه بیت کوین چگونه است؟

پیش از این که در مورد پارامترهای مختلف موثر بر احداث مزرعه بیت کوین بحث کنیم، باید در مورد شرایط قانونی آن اطلاعات کسب کنیم. احداث مزرعه بیت کوین در تمام کشورها قانونی نیست و استخراج ارزهای دیجیتال به دلیل مشکلاتی که برای سیستم توزیع برق ایجاد می‌کند ممنوع است. تا قبل از 13 مرداد سال 1398، راه‌اندازی مزرعه بیت کوین در ایران

قانونی نبود. البته منع قانونی هم برای انجام این کار وجود نداشت و بسیاری از فعالان این حوزه در سوله‌های خود به استخراج ارز دیجیتال می‌پرداختند.

با گسترش تعداد ماینرهای بیت کوین و مشکلاتی که برای سیستم برق کشور به وجود آمد، دولت تصمیم گرفت فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال را قانونی کند. این قانون، فعالیت در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال را منوط به کسب مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت کرد. با این قانون عملا استخراج خانگی بیت کوین و ارزهای دیجیتال ممنوع شد و تنها سرمایه‌گذاران بزرگ قادر به استخراج ارزهای دیجیتال هستند. طبق آخرین اصلاحیه در 25 فروردین 1400 حداقل توان مصرفی مجاز برای استخراج 100 کیلووات است.

پاداش استخراج بیت کوین

پاداش استخراج

استخراج اساس و بنیان تمام بلاک چین های اثبات کار (PoW) است. در سال 2022، ماینرها برای استخراج هر بلاک، 6.25 بیت کوین پاداش دریافت می کنند. با این وجود، این شبکه در سال 2024 به ماینرها 3.125 بیت کوین پاداش خواهد داد.

پاداش به ماینری پرداخت می شود که زودتر از بقیه ماینرها مسئله ریاضی را حل کند. فرایند استخراج هر بلاک در شبکه به طور متوسط 10 دقیقه طول می کشد. سختی استخراج پس از تولید هر 2016 بلاک تنظیم می شود.

مشخصات و ویژگی‌های اصلی ساخت مزرعه بیت کوین چیست؟

• استقلال: مزرعه استخراج بیت کوین از تمامی دستگاه‌ها، دولت‌ها، افراد و اشخاص مستقل بوده و تحت سلطه هیچ‌کس نیست.

• ناشناس: این روزها بانک‌ها تقریباً همه‌چیز را در مورد مشتریان خود می‌دانند: تاریخچه اعتبار، آدرس، شماره تلفن، میزان درآمد، اطلاعات فردی و مالی، اما این مسئله در مزرعه استخراج بیت کوین متفاوت است و برای داشتن کیف پول نیازی به ارائه اطلاعات شخصی نیست.

• شفاف: ناشناس بودن بیت کوین تنها نسبی است، زیرا هر معامله بیت کوین / BTC که تاکنون اتفاق افتاده است در بلاک چین / Blockchain ذخیره می‌شود. ازنظر تئوری، اگر آدرس کیف پول شما به‌صورت عمومی مورداستفاده قرارگرفته باشد، هرکسی می‌تواند بامطالعه دقیق دفتر کل بلاک چین، میزان پول در آن را بداند. بااین‌حال، ردیابی آدرس خاص بیت کوین برای شخص هنوز هم تقریباً غیرممکن است.

کسانی که مایل به ناشناس ماندن در معاملات خود هستند می‌توانند اقداماتی را برای ناشناس ماندن انجام دهند. انواع خاصی از کیف پول‌ها در مزرعه استخراج بیت کوین وجود دارد که شفافیت و امنیت را در اولویت قرار می‌دهند.

• سرعت: شبکه بیت کوین پرداخت را تقریباً بلافاصله پردازش می‌کند، به‌طورمعمول دریافت پول فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا کسی در آن‌طرف جهان قرار داشته باشد، درحالی‌که انتقال عادی بانکی ممکن است چند روز طول بکشد.

• غیرقابل‌انکار: هنگامی‌که بیت کوین خود را برای شخصی ارسال کردید، هیچ راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد، مگر اینکه گیرنده بخواهد آن‌ها را برای شما بفرستد. با این کار دریافت یک پرداخت تضمین می‌شود، بدین معنی که هرکسی که با او معامله می‌کنید نمی‌تواند از شما کلاه‌برداری کند و ادعا کند که هرگز پول نگرفته است.

سخن آخر

باوجوداینکه ساخت مزرعه بیت کوین در سال ۲۰۰۸ انجام شد، اما اوج‌گیری آن پس از سال ۲۰۱۸ یعنی ۱۰ سال بعد انجام شد. به همین دلیل این سؤال که مزرعه بیت کوین چیست اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. حال می‌توان گفت بیت کوین ارزی دیجیتالی باارزش و بدون احتمال دزدی و خطایی است که ارزش بسیاری در معاملات افراد ایجاد کرده است.

لینک های مفید
بالا