ارز دیجیتال

تایم فریم چیست؟

1401/11/09 0

سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال تنها به خرید و فروش و معامله انواع رمز ارزها خلاصه نمی‌شود. در واقع اگر به دنبال کسب سود مناسب هستید باید توانایی تحلیل بازار و پیش‌بینی منطقی را داشته باشید. یکی از بهترین و کاربردی‌ترین تحلیل‌های حاضر در این بازار، تحلیل تکنیکال است که مفاهیم مختلفی را در بر دارد. از اصلی‌ترین مفاهیم حاضر می‌توان به تایم فریم در تحلیل تکنیکال اشاره کرد که تاثیر بسزایی بر محاسبه و برآورد ارزش‌های آتی دارد.

تایم فریم (Time frame) چیست؟

تایم فریم یا بازه زمانی به‌عنوان یکی از پایه‌ای ترین مفاهیم در تحلیل بازارهای مالی در نظر گرفته می‌شود. در حقیقت در قدم نخست بررسی یک سهم یا دارایی، افراد بایستی مشخص کنند که در چه بازه زمانی قصد بررسی و تحلیل آن سهم یا دارایی را دارند و این بازه می‌تواند از چندین ساعت شروع‌شده و با توجه به بازار و دارایی که قصد بررسی آن را دارند، تا چندین روز یا حتی چندین ماه نیز متفاوت باشد. دقت کنید که در بازار سهام، معمولاً جهت بررسی تغییرات قیمتی سهم در بازه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به ۳ تایم فریم متفاوت نیاز است. مثلاً در نمودارهایی با تایم فریم هفتگی، هر نقطه، میله یا شمع در نمودار نشان‌دهنده یک هفته و در نمودارهایی با تایم فریم ماهانه، هر نقطه، میله یا شمع در نمودار بیانگر یک ماه از معاملات خواهد بود.

به مدت زمان یک قیمت واحد در نمودار، تایم فریم گفته می‌شود. تایم فریم به شکل نمودارهای مختلف قابل مشاهده است برای مثال در یک نمودار تایم فریم 1 دقیقه‌ای، هر کندل شامل یک قیمت ابتدایی، انتهایی، بالاترین و پایین قیمت در طول 1 دقیقه است.

انواع تایم فریم ها

تایم فریم‌های رایجی که استفاده می‌شوند عبارت هستند از:

  • یک دقیقه‌ای
  • پنج دقیقه‌ای
  • ده دقیقه‌ای
  • پانزده دقیقه‌ای
  • سی دقیقه‌ای
  • یک ساعته
  • یک روزه
  • یک هفته‌ای
  • یک ماهه

البته دوره‌های زمانی دیگری نیز همانند تایم فریم 2 دقیقه‌ای، 3 دقیقه‌ای، 4 دقیقه‌ای، 2 ساعته، 3 ساعته و 3 ماهه وجود دارد. همچنین برخی از نرم‌افزارهای معاملاتی هم از دوره زمانی یا تایم فریم ثانیه‌ای پشتیبانی می‌کنند. اما دوره‌های زمانی ذکر شده در بالا جزء رایج‌ترین تایم فریم‌ها هستند که دوره آنها مناسب است. تایم فریم یا یک دوره زمانی به لاین یک قیمت واحد اشاره می‌کند. در ادامه باید گفت با توجه به داده‌های موجود، این تایم فریم می‌تواند 1 ثانیه تا 1 سال یا حتی بیشتر باشد. در نظر داشته باشید هر چه دوره زمانی طولانی‌تر شود تعداد سیگنال‌هایی که نمودار تولید می‌کند کاهش می‌یابد.

انتخاب بهترین تایم فریم

انتخاب بهترین تایم فریم بستگی به پارامترهای متفاوتی دارد اما مهم‌تر از همه این موارد “شخصیت فردی شما“ است. اگر شما شخصیتی پر جنب و جوش دارید و عاشق شروع فعالیت‌های جدید هستید قطعا معامله بر اساس چارت‌های هفتگی و یا حتی روزانه بدرد شما نمی‌خورد! یا مثلا اگر شما شخصیت استرسی دارید یا زود از کوره در می‌روید و عصبانی می‌شوید، ترید در تایم فریم یک دقیقه یا M5 برای شما سَم کشنده است!

همچنین دیدگاه شما به ترید نیز مهم است. اگر شما ترید را به عنوان شغل اول انتخاب کردید و زمان کافی برای معامله دارید با شخصی که روزانه فقط نیم ساعت به بررسی چارت‌ها می‌پردازد کاملا شرایط متفاوتی دارید. با همه این تفاسیر، در ادامه نکات کلی را خدمت شما بیان می‌کنیم تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر (مثل M1 و M5 و M10) جزئیات بیشتری از رفتار معامله‌گران را منعکس می‌کنند بنابراین نوسانات بیشتری دارد و ریسک معاملات را افزایش می‌دهد.

اما در طرف مقابل تایم فریم بزرگتر (مثل H1 و D1) بیانگر جزئیات کمتر اما دقیق‌تری از رفتار تریدرها است بنابراین می‌توان اطمینان بیشتری به آن کرد و در نتیجه ریسک معاملات نیز کاهش می‌یابد.

نکات مهم تایم فریم در تحلیل تکنیکال

باتوجه‌به مطالب ذکر شده، انتخاب تایم فریم برای تحلیل سهام از اهمیت بالایی برخوردار است هر چقدر در تعیین تایم فریم مناسب، دقت بیشتری داشته باشیم، تصمیم بهتری برای انجام معامله می گیریم. در این قسمت نکاتی را اشاره می‌کنیم که می‌توان در تحلیل تکنیکال برای تایم فریم در نظر گرفت.

انواع تایم فریم ها

  • چه تایم فریمی برای معامله‌گری بهتر است؟

در قسمت‌های بالایی انواع تایم فریم‌ها را بررسی کردیم. به‌واقع هر چه بازه زمانی انتخابی کوتاه‌تر باشد، ما جزئیات و دقت بیشتری در تحلیل داریم. اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که با چه بازاری طرف هستیم. به طور معمول در بازار بورس ایران، تایم فریم‌های روزانه و هفتگی، بیشتر استفاده می‌شوند اما این نکته را هم نباید فراموش کنیم که برای معاملاتی که دید بلندمدت در آن وجود دارد، می‌توان بازه تایم فریم را بلندمدت گرفت تا دید کلی در مورد سهم به دست بیاوریم.

  •   تایم فریم‌های پرکاربرد در تحلیل تکنیکال

در بازار بورس، کندل های قیمتی در هر لحظه در حال تغییر هستند. این کندل ها اطلاعات قیمتی از جمله اولین قیمت،حداقل و حداکثر قیمتی در روز را ارائه می‌دهند. در طی روز تایم فریم‌های دقیقه‌ای مثل 15 دقیقه‌ای یا 30 دقیقه‌ای برای تحلیلگران کاربرد زیادی دارد، چرا که می‌توانند با جزئیات، رفتار و حرکت سهم را نسبت به دوره‌های زمانی کوتاه، کوتاه بسنجند. از طرف دیگر معمولاً برای افزایش گستره دوره زمانی، تایم فریم‌های ساعتی مثل تایم فریم 4ساعته انتخاب می‌شود تا رفتار سهم قابل ارزیابی باشد.

به همین ترتیب تایم فریم روزانه نیز برای اکثر معامله گران بورس از کاربرد ویژه‌ای برخوردار است.

  • چرا استفاده از چندین تایم فریم ضرورت دارد؟

ممکن است شما بازه زمانی کوتاه‌مدت را برای تحلیل سهم انتخاب کرده باشید و به نتیجه خوبی برای ورود به سهم برسید اما در تایم فریم بلندمدت‌تر، تحلیل نموداری، نتیجه متفاوتی را ارائه دهد. یا ممکن است سهم شما در بورس در طی یک ساعت هیچ معامله‌ای در آن صورت نگیرد و عملاً داده‌ای در آن دوره زمانی نداشته باشید؛ بنابراین در تحلیل تکنیکال اگر می‌خواهید حرفه‌ای‌تر تحلیل کنید، بهتر است از چندین تایم فریم برای تحلیل نمودار سهم خود استفاده کنید تا نتیجه بهتر و مطلوب‌تری از آن کسب کنید.

اهمیت بازه زمانی در تحلیل تکنیکال

انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال همیشه با استرس و دل نگرانی همراه هست، ولی با انتخاب یه تایم فریم مناسب در تحلیل تکنیکال میشه این اضطراب رو کاهش داد و با انرژی بهتر و بیشتری به ترید مشغول شد. دو عامل سبک معاملاتی و زمان شروع معامله بیشترین تاثیر رو در بازدهی سرمایه گذاری دارن. بهتره بدونین تایم فریم در تحلیل تکنیکال خیلی مهمه، چون اگه تریدرهای مبتدی تایم فریمی مناسب شخصیت خودشون انتخاب نکنند و به این باور باشن که تایم فریم های کوتاه مدت سود بهتری برای اون ها به ارمغان میاره و در نهایت به نتیجه دلخواه خودشون نرسن، بدون شک دچار سرخوردگی و ناامیدی میشن.

بهترین تایم فریم برای ارز دیجیتال

اگرچه ممکن است ترسناک باشد، اما یک حقیقت ثابت شده در سرمایه‌گذاری این است که: برای کسب بازده بیشتر، باید ریسک بیشتری را بپذیرید. هنگامی که قصد دارید در کوتاه مدت درآمد کسب کنید، باید آماده باشید که مبلغ سرمایه گذاری خود را نیز در آن بازه زمانی از دست بدهید، به خصوص در بازارهای پر نوسانی مانند ارزهای دیجیتال.

خوب است بدانید که معاملات روزانه‌ی ارزهای دیجیتال با معاملات روزانه‌ی سایر دارایی‌ها متفاوت است هنگامی که روزانه دارایی‌های مالی سنتی مانند سهام یا فارکس را معامله می‌کنید، می‌توانید از محرک‌های اصلی بازار که از قبل تثبیت شده مانند گزارش سود آینده‌ی یک شرکت یا تصمیم نرخ بهره یک کشور پیروی کنید. اما در بازار ارزهای دیجیتال این موارد وجود ندارد. به همین دلیل است که انجام تجزیه و تحلیل بنیادی برای توسعه‌ی استراتژی معاملات روزانه برای ارزهای دیجیتال بسیار سخت‌تر است.

اما معامله‌گران در بازار ارزهای دیجیتال چگونه باید بهترین تایم فریم برای معاملات کریپتو را تعیین کنند؟

پاسخ این است که اکثر معامله‌گران باید هنگام شروع کار به فریم‌های دو زمانه پایبند باشند و در صورت نیاز ممکن است حداکثر تا سه فریم افزایش دهند. فریم‌های دو زمانه و سه زمانه و در اصطلاح کلی "فریم‌های چند زمانه" به معامله گر کمک می‌کند تا روند را درست شناسایی کند، به عنوان مثال، یک معامله‌گر ممکن است از تایم فریم روزانه برای مشاهده روند بلندمدت و سپس از تایم فریم 4 ساعته برای یافتن نقاط ورودی و خروجی استفاده کند.

کلام پایانی

نکته‌ی مهم در انتخاب تایم فریم در ارز دیجیتال این است که مبتدیان اغلب بر روی یک تایم فریم واحد تمرکز می‌کنند و زمانی که در حال تعیین بهترین ساعات برای معامله‌ی کریپتو هستند، روند زیربنایی قوی‌تر را نادیده می‌گیرند. از طرف دیگر، معامله‌گران ممکن است روند اصلی را دنبال کنند، اما اهمیت تنظیم دقیق ورودی‌های خود را در یک تایم فریم مناسب کوتاه مدت نادیده می‌گیرند. بنابراین در تمامی معاملات خود استفاده از تایم فریم‌های مختلف را برای پیدا کردن روند و نقاط خروج و ورود مد نظر قرار دهید.

بالا