ارز دیجیتال

آلت سیزن چیست؟

1401/09/26 0

آلت سیزن، یکی از اصطلاحات رایجی است که سرمایه گذاران جدید ارزها‌‌ی دیجیتال با آن روبرو می‌شوند. اگر می‌‌خواهید سبد خود را متنوع کرده و فراتر از بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید باید به درک روشنی از اینکه آلت سیزن چیست؟ برسید و اینکه چگونه می‌توانید خود را برای سودهایی که در آن نهفته است آماده کنید. اگر شما نیز به درک مفهوم آلت سیزن علاقه داشته و قصد سرمایه گذاری در آلت کوین‌‌ها را دارید، توصیه می‌‌شود که این مقاله را تا انتها بخوانید. اگر قصد دارید سبد سهامتان را متنوع کنید و سرمایه‌گذاری خود را فراتر از بیت کوین ببرید، پس باید درک مناسبی از آلت سیزن داشته باشید. همچنین باید بدانید که چگونه می‌توان از آلت سیزن سودآوری داشت.

آلت سیزن چیست؟

Altcoin مخفف Alternative Coin است و به همه ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین مانند لایت کوین، اتریوم، دوج کوین، ریپل و مواردی دیگر اشاره دارد. بعد از این‌که بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در بازار معرفی شد، یک مشکل اساسی داشت و آن هم محدود بودن تعداد آن بود. آلت کوین­‌ها به منظور رفع این محدودیت، به صورت نامحدود به بازار آمدند و هر کدام از آن­‌ها سعی داشتند تا تراکنش­‌های مالی را پرسرعت‌تر و با کارمزد کم‌تر انجام دهند و یا پروژه‌ای را در حوزه­‌های دیفای اجرا کنند. فصل آلت کوین‌­ها و یا آلت سیزن زمانی در بازار ارزهای دیجیتال است که در آن این رمز ارزهای جایگزین تمایل دارند از پادشاه رمزارزها یعنی بیت کوین، بهتر عمل کنند.

آلت سیزن، زمانی در بازار کریپتوکارنسی است که در آن آلت کوین‌ها تمایل دارند از ارزهای دیجیتال پیشرو یعنی بیت کوین بهتر عمل کنند. آلت کوین‌ها یا سکه‌های جایگزین اصطلاحی است که برای اشاره به هر ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین، استفاده می‌شود.

بنابراین، هر دوره‌ای در بازار ارزهای دیجیتال که آلت کوین‌ها سود بیشتری نسبت به بیت کوین داشته باشند، آلت سیزن نامیده می‌شود. این دوره اغلب با کاهش تسلط بیت کوین نسبت به قبل از شروع فصل مشخص می‌شود.

آلت کوین چیست؟

آلت کوین به رمز ارزهایی گفته می‌شود، که بیت‌کوین نیستند. بنابراین تمامی ارزهایی که بیت‌ کوین نیستند در گروه آلت کوین‌ها قرار می‌گیرند. بیت کوین به عنوان گسترده‌ترین و مشهورترین رمز ارز به شمار می‌رود. بیشتر افراد تصور می‌کنند بیت‌کوین تنها رمز ارز است اما این‌گونه نیست و رمز ارزها به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. اساس و پایه بیت‌کوین زنجیره بلوکی و رمز پایه بودن است. بیت‌کوین مشکلات زیادی را به عنوان یک ارز دارد. از این رو پیدایش رمز ارز‌‌هایی با پتانسیل بالاتر باعث می‌شود سرمایه‌گذاران، آلت کوین‌ها را جایگزین مناسب‌تری برای خود بدانند.

توسعه شبکه بلاک‌چین باعث به ‌وجود آمدن رمز ارزهای دیگر شده است که آلت کوین نامیده می‌شود. توسعه دهندگانی که روی آلت کوین‌ها کار می‌کنند، پس از بررسی انجام شده در خصوص معایب و خلاء‌های بیت کوین، این ایرادات را در آلت کوین‌ها کاملا برطرف می‌کنند. این موضوع باعث شده تا آلت کوین­‌ها به عنوان اصلی‌ترین رقیب بیت کوین محسوب شوند.

چه چیزی باعث آلت سیزن می‌شود؟

آلت سیزن چیست؟

طولانی‌ترین آلت سیزن، اغلب نتیجه یک روند جدید در صنعت ارزهای دیجیتال است که منجر به ایجاد بسیاری از سکه‌های جدید می‌شود.

همانطور که ممکن است هر چیزی اتفاق بیفتد، بیش از 90 درصد از پروژه‌هایی که در آن سال راه‌اندازی شدند، جعلی از آب درآمدند. بسیاری از سرمایه‌گذاران پول خود را از دست دادند و به روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال در سال 2018 کمک کردند.

در سال 2020، افزایش امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به سرعت منجر به تولد ارزهای دیجیتال بیشتری شد. ایده پشت دیفای ارائه محصولات مالی است که مستقل از یک مدیر مرکزی اجرا شوند. سکه‌های جدیدی برای قدرت بخشیدن به چنین محصولاتی در حال ایجاد هستند و برخی از پروژه‌ها حتی 2 تا 3 توکن برای ارائه به کاربران خود دارند.

دوره‌هایی از اوج عملکرد آلت کوین در طول تاریخ صنعت ارزهای دیجیتال وجود دارد و قیمت آلت‌ کوین‌ها همچنان تا حد زیادی به قیمت بیت کوین مرتبط است. به این معنا که هر گونه افزایش شدید قیمت بیت کوین اغلب تأثیر مشابهی بر آلت کوین‌ها دارد، البته شاید درست در همان زمان شاهد این افزایش قیمت آلت کوین‌ها نباشیم. همچنین، هر کاهش سریع قیمت بیت کوین باعث کاهش بیشتر سود در بازار خواهد شد.

آلت سیزن چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

هیچ نشانگر کاملی از شاخص آلت سیزن آینده وجود ندارد. با این حال، «مرکز بلاکچین» ابزاری برای سنجش احساسات بازار و تعیین اینکه آیا بازار در بیت کوین است یا آلت سیزن، ارائه می‌دهد.

این ابزار آلت سیزن را به‌عنوان یک دوره سه ماهه تعریف می‌کند که در آن 75 درصد از 50 سکه برتر، از بیت کوین بهتر عمل می‌کنند.

ناظران صنعت ارزهای دیجیتال همچنین بر این باورند که نشانه‌های زیر از لحاظ نظری تأیید می‌کنند که آلت سیزن نزدیک است:

  • روندهای جدید

همانطور که پیش‌تر گفتیم، ظهور روندهایی که نیاز به ایجاد سکه‌های زیادی دارد، می‌تواند باعث کاهش دامیننس بیت کوین و افزایش ارزش بسیاری از آلت کوین‌های جدید شود.

سود آلت‌ کوین‌های بزرگ

وقتی آلت ‌کوین‌های بزرگ مانند اتر (ETH)، ریپل (XRP) و بایننس کوین (BNB) قیمت بیشتری نسبت به بیت‌کوین پیدا می‌کنند، می‌توان آن را نشانه‌ای برای سرازیر شدن ارزش در آلت کوین‌های دیگر در نظر گرفت.

  • کاهش دامیننس بیت کوین

از لحاظ تاریخی، عملکرد بازار صعودی برای بیت کوین به طور معمول با دوره‌ای از سود آلت کوین‌ها به محض استراحت بیت کوین، به پایان می‌رسد. این روند اغلب نتیجه آن است که سرمایه‌گذاران جدید پول را به آلت کوین‌ها تزریق می‌کنند. آنها ممکن است فکر کنند که بیت کوین گران است و آلت کوین‌ها هنوز فضای زیادی برای رشد دارند.

از این رو، هرگونه کاهش مداوم و تدریجی در دامیننس بیت‌کوین نشان‌دهنده این است که آلت سیزن نزدیک خواهد بود.

  • چطور برای آلت سیزن آماده شویم و به سود برسیم؟

پس از درک کامل آلت سیزن چیست، نوبت به این می‌رسد که بدانیم چطور از این فصل، به سود برسیم.

آلت کوین‌ها که به محصولات صرافی‌های ارزهای دیجیتال مرتبط هستند، اغلب در فصل‌های مختلف عملکرد خوبی دارند، به این دلیل که این پلتفرم‌ها کاربران بیشتری را در دوره اوج عملکرد بازار وارد می‌کنند. علاوه بر این، آنها می‌توانند از درآمدی که از کسب‌وکار خود به دست آورده‌اند، کاربردهای جدیدی را تأمین مالی کنند.

شما می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن پروژه‌های آلت کوین قوی، قبل یا درست بعد از شروع آلت سیزن، و سپس فروش آنها، به سود برسید.

روش تشخیص آلت سیزن چیست ؟

1. نزولی بودن ارزش کل بازار و ارزش بازار آلت کوین‌ها

نزولی بودن هر دو این نمودارها نشان می‌دهد که پول از بازار ارزهای دیجیتال خارج می‌شود و روند بازار تبدیل به روند نزولی شده است. بهترین کار در چنین شرایطی خروج از بازار است اما اگر روند نزولی را کوتاه مدتی می‌بینید، می‌توانید بیشتر سرمایه خود را بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید. در چنین وضعیتی که قیمت‌ها در بازار کاهشی هستند اصولا بیت سیزن و آلت سیزن معنی ندارد و به همین دلیل ما سعی می‌‌کنیم در چنین شرایطی نظاره‌گر بازار باشیم.

2. صعودی بودن ارزش کل بازار و کاهش یا ثبات ارزش بازار آلت کوین‌ها

این شرایط به‌وضوح نشان می‌دهد که پول وارد بازار می‌شود و پول وارد شده تنها برای خرید بیت کوین مصرف می‌شود. این شرایط نشان‌دهنده بیت سیزن است که در آن رشد قیمتی بیشتری در بیت کوین نسبت به آلت کوین‌ها مشاهده می‌شود. برای محکم‌تر کردن این ایده می‌‌توان از دامیننس بیت کوین و دامیننس تتر نیز کمک گرفت.

دامیننس تتر در چنین شرایطی نزولی یا رنج است. دامیننس نزولی تتر نشان می‌دهد که افزایش قیمت در بیت کوین لزوما ناشی از فروش آلت کوین‌ها نیست و بخش زیادی از آن با ورود سرمایه جدید از استیبل کوین‌ها انجام می‌شود. درصورتی‌که دامیننس تتر رنج باشد این به معنی فروش آلت ‌کوین‌ها و خرید بیت کوین خواهد بود. دامیننس بیت کوین در چنین شرایطی حتما صعودی خواهد بود.

3. صعودی بودن ارزش کل بازار و ارزش بازار آلت کوین‌‌ها

صعودی بودن هردو این متغیرها نشان می‌دهد که بازار در روند صعودی خود قرار دارد. در چنین شرایطی برای تشخیص آلت سیزن باید از دامیننس استفاده کرد. شرط اول برای آلت سیزن بودن این است که دامیننس تتر نزولی باشد که معمولا اینطور هم هست؛ زیرا افزایش ارزش بازار بدون خرج کردن استیبل کوین‌ها ممکن نیست. شرط دوم، نزولی بودن دامیننس بیت کوین است اما با توجه به صعودی بودن کل بازار این نزولی بودن دامیننس به معنی کاهش قیمت شدید بیت کوین نیست. بنابراین، اگر دامیننس بیت کوین نزولی باشد اما قیمت آن دچار افت نشود می‌توان گفت که زمان آلت سیزن فرا رسیده است.

در چنین شرایطی امکان وقوع بیت سیزن هم وجود دارد. شرط نزولی بودن دامیننس تتر نیز در این حالت برقرار است اما برای بیت سیزن باید دامیننس سایر آلت کوین‌ها کاهشی باشد و دامیننش بیت کوین افزایش یابد. طبیعی است که در چنین شرایطی قیمت آلت کوین‌ها نباید رشد چندانی داشته باشد اما روند آن نزولی نیز نخواهد شد.

4. ثبات در ارزش کل بازار و افزایش ارزش بازار آلت کوین‌ها

درصورتی‌که ارزش کل بازر تغییر چندانی نکند اما ارزش بازار آلت کوین‌ها افزایش یابد، با نوع دیگری از آلت سیزن مواجه خواهیم بود. در این شرایط دامیننس نزولی در تتر و بیت کوین و دامیننس صعودی در آلت کوین‌ها نشانگر آلت سیزن خواهد بود. در این حالت پول از بیت کوین خارج شده و وارد آلت کوین‌ها می‌شود که علاوه بر کاهش دامیننس، باعث کاهش قیمت بیت کوین نیز می‌شود. معمولا این اتفاق به ندرت رخ می‌‌دهد و در صورت رخداد نیز زمان زیادی طول نمی‌کشد زیرا معمولا ریزش قیمت بیت کوین به دلیل همبستگی بالا، سایر ارزها را نیز با کاهش قیمت مواجه می‌کند.

5.نزولی بودن ارزش کل بازار و صعودی بودن ارزش بازار آلت کوین‌ها

این اتفاق یکی از اتفاق‌های نادر است که تا به حال در بازار اتفاق نیفتاده است اما برای تکمیل مبحث این اتفاق را نیز بررسی می‌کنیم. در چنین شرایطی، ارزش کل بازار کاهشی است. بنابراین، با خروج سرمایه از بازار مواجه هستیم. صعودی بودن ارزش بازار آلت کوین‌ها نشان می‌دهد که این خروج سرمایه مربوط به بیت کوین است و علاوه بر این که بخشی از سرمایه موجود در بیت کوین از بازار خارج می‌شود بخش دیگری در حال تبدیل شدن به آلت کوین است و ارزش آن را افزایش می‌دهد. چنین شرایطی در صورتی رخ خواهد داد که ریسک بزرگی بیت کوین را تهدید کند که البته در چنین شرایطی به احتمال زیاد آلت کوین‌ها ریزش شدیدتری را تجربه خواهند کرد و این حالت رخ نخواهد داد.

سخن آخر

مفهوم آلت سیزن با رشد بازار ارز های دیجیتال نیز ادامه خواهد یافت. در بازار ارز دیجیتال زمان هایی وجود دارد که آلت کوین ها بهتر از بیت کوین عمل می کنند و این عملکرد بهتر باعث رشد آنها می شود. البته این رشد به خاطر تعداد بسیار زیادی توکن جدید می باشد که راه اندازی شده اند و توجه افراد را به سوی خود جلب می کنند. اما ناگفته نماند که همانطور که از اسم  آلت کوین ها معلوم است رفته رفته این رشد کاهش پیدا می کند و بیت کوین بر بازار مسلط می شود.

لینک های مفید
بالا