ارز دیجیتال

شبکه آربیتروم arbitrum چیست؟

1401/10/24 0

در این پست با روشی به نام آربیتروم Arbitrum که به منظور کاهش مشکلات بلاکچین ایجاد شده آشنا خواهیم شد. . آربیتروم Arbitrum توسط Offchain Labs، یک شرکت مستقر در نیویورک که راه حل مقیاس پذیری برای بلاکچین اتریوم ایجاد می کند، توسعه یافته است.

در حال حاضر تعدادی راه حل مقیاس پذیری اتریوم در بازار موجود است و بیشتر آنها از پروتکل های خارج از زنجیره بهره می برند. اما یکی از پلتفرم های مقیاس پذیرکه با ارائه عملکرد واقعی می تواند مزایای ملموسی را برای کاربرانش فراهم کند و به رقابت بپیوندد، آربیتروم است.

بنیانگذاران این شرکت Ed Felten، Steven Goldfeder و Harry Kaldner امکانی ایجاد کردند که بتوان برنامه های غیرمتمرکز را به طور یکپارچه مقیاس بندی کرد، کارمزد تراکنش ها را کاهش داده و عملکرد بلاکچین را بهبود بخشید.

هدف اصلی این پلتفرم را کاهش کارمزد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم می‌‌دانند.

آربیتروم چیست؟

آربیتروم (Arbitrium) راه‌حل‌های لایه دو برای اتریوم است. این پلتفرم مهم‌ترین تاثیر در کاهش کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم را ایفا کرد. به طور کلی آربیتروم Arbitrum یک راه حل مقیاس پذیر لایه 2 است که برای اتریوم ساخته شده تا به بلاکچین کمک کند.

در این روش تراکنش‌ها همچنان روی شبکه اتریوم ثبت می‌شوند، اما اجرای آن و دستورات مربوط به هر تراکنش در صورت آف چین و در لایه دوم و محیطی خارج از شبکه اتریوم انجام خواهد شد.

به‌این‌ترتیب، صرفا نتیجه تراکنش و لیستی از دستورانی که در آن وجود دارد به‌صورت یک تراکنش ساده روی شبکه اتریوم ثبت می‌شود. چنین شرایطی باعث می‌شود علاوه بر حفظ امنیت شبکه، سرعت پردازش تراکنش سریع‌تر شده و کارمزد آن هم کاهش پیدا کند.

این پلتفرم به‌گونه‌ای طراحی شده که توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌راحتی قرارداد‌های ماشین مجازی اتریوم (EVM) اصلاح نشده و تراکنش‌های اتریوم را روی لایه دوم اجرا کنند.

این فرآیند به کاهش بار محاسباتی و ذخیره‌سازی زنجیره اصلی اتریوم کمک می‌کند و کلاس‌های جدید قدرتمند DApps مبتنی بر لایه دو را امکان‌پذیر می‌کند.

تکنیک اصلی آربیتروم

تکنیک اصلی آربیتروم

پروژه Arbitrum برای رسیدن به این هدف یک تکنیک اصلی به نام جمع آوری (Rollup) دارد: این تکنیک تراکنش‌های ثبت شده در زنجیره اصلی اتریوم را به صورت دسته‌ای جمع آوری کرده، سپس آن‌ها را در زنجیره‌های فرعی و مقیاس پذیر لایه دوم، با سرعت بالا و هزینه کم، اجرا می‌کند.

این پروسه، مقدار بالایی از بار و حجم محاسبه و ذخیره‌سازی را در اتریوم، به هنگام پیاده‌سازی اطلاعات لایه دوم، از بین می‌برد.

راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ چیست؟

راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ در اتریوم یک هدف اصلی دارند: کاهش بار تراکم شبکه و هزینه تراکنش‌ها. پروژه‌های لایه ۲ ای که بر بالای شبکه اتریوم اجرا می‌شوند؛ برخلاف راه‌حل‌های لایه ۱ که معماری موجود بلاک چین اتریوم را تغییر می‌دهد. در حال حاضر، برخی تغییرات ساده مقیاس‌پذیری لایه ۱ مانند افزایش تعداد تراکنش‌هایی که هم‌زمان تایید می‌شوند

بر روی شبکه اتریوم وجود دارد. اما در شرایط فعلی، برای انجام این کار درصدی از امنیت یا تمرکززدایی شبکه و یا احتمالا هر دو قربانی این کار می‌شوند.

هدف اتریوم ۲.۰ ایجاد تغییراتی تاثیرگذار در لایه ۱ بلاک چین بدون از دست دادن جنبه‌های حیاتی امنیت است؛ اما راه اندازی شبکه اصلی اتریوم ۲.۰ زمان می‌برد و در حال حاضر بلاک چین به راه حل‌های کوتاه مدت نیاز دارد. رول‌آپ (Rollup) یکی از محبوب‌ترین راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ است. رول‌آپ‌ها قراردادهای هوشمندی هستند که دسته‌های بزرگی از تراکنش‌ها را به‌طور هم‌زمان خارج از زنجیره تأیید می‌کنند و سپس حداقل مقدار داده را به شبکه اصلی ارسال می‌کنند. هدف این است که محاسبات و حالت ذخیره‌سازی داده‌ها (درخت داده‌ی تمام تراکنش های انجام شده در بلاک چین) باعث شلوغی شبکه اصلی نشود.

هم‌ اکنون، ۲ نوع راه‌حل رول‌آپ (Rollup) در حال توسعه هستند: Optimistic Rollups و ZK-rollup یا Zero-Knowledge Rollup. اپتیمیستیک رول‌آپ فرض می‌کنند که همه افزوده‌های جدید به زنجیره معتبر هستند مگر اینکه در عرض یک هفته توسط یک کاربر به چالش کشیده شوند. ZK-rollup برای تأیید اعتبار هر بلاکی که به شبکه اضافه می‌شود، بر شواهد رمزنگاری‌شده تکیه می‌کنند و نیاز به اعتبارسنج‌ها را از بین می‌برند. در حالی که فناوری ZK-rollup ممکن است بهترین فناوری لایه ۲ برای آینده اتریوم باشد، اما پیچیده‌تر از راهکار‌ Optimistic Rollups است و همین دلیل نیاز به توسعه‌ی بیشتری دارد.

ویژگی های شبکه آربیتروم

همونطور که گفتیم، آربیتروم یکی از پروژه های راه حل لایه دوم اتریوم هست که برای افزایش سرعت مقیاس پذیری قرارداد هوشمند اتریوم، ایجاد شده. این پروژه هدف خودش رو با افزودن حریم شخصی بیشتر به شبکه عملی کرده. در اصل بعد از بروز مشکلاتی در شبکه بلاک چین اتریوم، آپدیت آربیتروم به وجو اومد. این مشکلات شامل سرعت پایین تراکنش ها و همچنین هزینه بالای اجرای تراکنش ها بود. این شبکه ویژگی های زیادی داره که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی ویژگی های شبکه آربیتروم بپردازیم.

• هزینه های پایین

یکی از ویژگی های شبکه آربیتروم یا Arbitrum که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه و مورد استقبال کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال قرار بگیره، هزینه های پایین این شبکه هست. جالب اینجاست که بدونین بلاک چین آربیتروم به عنوان یه راه حل مقیاس پذیری راه حل 2 علاوه بر افزایش معاملات و تراکنش های اتریوم، هزینه های معامله رو هم کاهش میده. همچنین با فناوری رول آپ می تونه هزینه های خودش رو نسبت به اتریوم کاهش بده و برای اعتبارسنج ها انگیزه کافی به وجود بیاره.

• سازگاری با ماشین مجازی اتریوم

یکی دیگه از ویژگی های شبکه آربیتروم، سازگاری با ماشین مجازی اتریوم هست که در سطح بایت کد هست و به صورت پیش فرض با هر زبانی که بتونه با ماشین مجازی اتریوم با EVM کامپایل کنه می تونه کار کنه. به این ترتیب، چون نیاز نیست که توسعه دهنده ها با زبان جدیدی قبل از ساختن شبکه آربیتروم درگیر بشن، توسعه در این پلتفرم آسون تر انجام میشه.

• ابزار قوی توسعه دهنده

یکی دیگه از ویژگی های شبکه آربیتروم این هست که به عنوان ابزار قوی توسعه دهنده شناخته میشه. تیم پشتیبانی این راهکار لایه 2 با تولید اسناد توسعه دهنده کامل، تلاش می کنند موانع ورود در زمان ساختن راه حل لایه دوم رو کاهش بدن. این افراد می تونن برای شروع کار از ابزارهای موجود برای اتریوم استفاده کنند و دیگه به بارگیری پلاگین ها یا کامپایلرهایی مثل Truffle یا Hardhat نیازی ندارن.

نکات مهم در زمان کار با شبکه آربیتروم

در زمان استفاده از شبکه آربیتروم، همچنان باید کارمزد تراکنش را به اتر پرداخت کرد و همچنان از پلتفرم‌های دیفای و NFT روی شبکه اتریوم استفاده خواهیم کرد؛ با این تفاوت که کارمزد انجام تراکنش در مقایسه با شبکه اتریوم بسیار کمتر خواهد بود. همچنین سرعت انجام تراکنش در این شبکه افزایش خواهد یافت.

برای استفاده از شبکه آربیتروم حتما باید دارایی‌های دیجیتال خود را از شبکه اتریوم به شبکه آربیتروم انتقال دهید؛ این کار همانطور که در ویدیو آموزش داده شد توسط بریج شبکه Arbitrum انجام خواهد شد.

انتقال رمز ارز از شبکه اتریوم به شبکه Arbitrum تقریبا ۱۰ دقیقه زمان خواهد برد.

زمانی که رمز ارز خود را وارد شبکه آربیتروم می‌کنید، بلافاصله نمی‌توان آن را به شبکه اتریوم بازگرداند و حداقل باید یک هفته صبر کرد.

بیشتر بخوانید نحوه انتقال توکن از شبکه اتریوم به آربیتروم

سخن آخر

شبکه آربیتروم به کمک ما آمده تا کارمزدهای شبکه اتریوم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این شبکه که یک راهکار لایه دو برای اتریوم به حساب می‌آید، بر روی بسیاری از پروژه‌های مطرح دیفای شبکه اتریوم راه‌اندازی شده و می‌توان با استفاده از آن کارمزدهای شبکه اتریوم را کاهش داد.

لینک های مفید
بالا