ارز دیجیتال

استخراج بیت کوین چیست؟

1401/09/21 0

پس از گسترش دنیای ارزهای دیجیتال و رشد قیمتی بسیار خوب بیت کوین، استخراج بیت کوین به یکی از داغترین مباحث سال تبدیل شد.

البته تا به امروز نیز کم نیستند افرادی که با استفاده از ماینر بیت کوین به کسب درآمد و استخراج می‌پردازند.در این مطلب قصد داریم هر آنچه که برای استخراج بیت کوین نیاز دارید را ارائه دهیم.

ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از استخراج بیت کوین ارائه داد این است که شما در قبال پردازش تراکنش‌های بیت کوین، پاداش دریافت می‌کنید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که ارزش یک ارز دیجیتال را بالا نگه می‌دارد، میزان عرضه و تقاضای آن است. از آن جایی که بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز است، هیچ دولت، سازمان یا شخص خاصی نمی‌تواند بیت کوین تولید و آن را وارد بازار کند تا عرضه و تقاضا برای آن همیشه در حد اعتدال باشد.

استخراج بیت کوین توسط چه کسانی صورت می‌گیرد؟

استخراج بیت کوین چیست؟

تراکنش‌های انجام گرفته در شبکه بیت کوین، توسط کاربرانی که به آن‌ها ماینر گفته می‌شود انجام می‌شود.

سرتاسر دنیا پر است از ماینر‌های بیت کوین که در واقع کامپیوتر‌های با توان محاسباتی بالا هستند. این کاربران صحت تراکنش‌های انجام شده را با استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند خود تأیید کرده و موجودی کیف پول‌ها را آپدیت می‌کنند. بدین صورت وقتی شما برای کسی بیت کوین می‌فرستید، بخشی از هزینه تراکنش که از شما دریافت می‌شود، به ماینر‌ها پرداخت می‌شود.

در مواردی نیز ماینر‌ها یک بلاک (Block) جدید به وجود می‌آورند که در قبال ایجاد آن پاداش خوبی دریافت کرده و قسمتی از آن پاداش نیز میان تمامی ماینر‌های فعال در شبکه تقسیم می‌شود.

فرآیند ماین بیت کوین توسط شبکه اولویت بندی می‌شود و ماینر‌ها حق انتخاب انجام یک تراکنش خاص را ندارند و تراکنش‌ها میان تمامی ماینر‌های به صورت عادلانه تقسیم می‌شود. تراکنش‌هایی که کارمزد بیشتری داشته باشند توسط شبکه در اولویت قرار گرفته و زودتر انجام می‌شوند.

ماینر بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین یکی از کارهای دشوار و البته هزینه‌بر است چرا که به سخت افزار قوی و برق فراوانی نیاز دارد ولی شرکت‌های بزرگی هستند که با سرمایه‌گذاری مبالغ بالا، به اصلی‌ترین استخراج‌کنندگان بیت کوین تبدیل شده‌اند.

استخراج بیت کوین یا همان ماینینگ بیت کوین، یک فعالیت داوطلبانه است که در آن افرادی داوطلب به‌ نام «استخراج‌کننده» (ماینر)، قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا امنیت شبکه حفظ و تراکنش‌های بیت کوین تأیید شود.

البته ماینرها این کار را محض رضای خدا انجام نمی‌دهند، بلکه برای آن پاداش می‌گیرند و این پاداش همان بیت کوین‌ است. به‌عبارت دیگر، زمانی که برای دوست خود بیت کوین ارسال می‌کنید، ماینرها در پشت قضیه با فعالیت خود به تأیید شدن تراکنش‌ شما کمک می‌کنند و شبکه به این کار آنها پاداش می‌دهد.

ماینر بیت کوین اصطلاحاً به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که مخصوص استخراج بیت کوین است و انواع بسیار گوناگونی دارد. ماینر‌ها توان محاسباتی بسیار بالایی داشته و از کارت گرافیک و پردازنده‌های قدرتمند با سیستم‌های خنک کننده تشکیل شده‌اند.

ماینر‌ها به لطف توانایی بالا در محاسبات، با انجام معادلات ریاضی تراکنش‌های شبکه بیت کوین را به انجام می‌رسانند اما برای کار خود به برق زیادی نیاز دارند.

هرچه قدرت یک ماینر بیشتر باشد، تراکنش‌های بیشتری را در مدت زمان کمتری انجام می‌دهد در نتیجه پاداش بیشتری دریافت می‌کند. همچنین توان محاسباتی بالا، شانس ماینر‌ها برای ایجاد بلاک جدید را افزایش می‌دهد.

هزاران دستگاه ماینر در سرتاسر جهان در حال اعتبار سنجی تراکنش‌های بیت کوین هستند و شبکه بیت کوین به لطف این ماینر‌ها است که همچنان می‌توان به کار خود ادامه دهد به همین دلیل در قبال کاری که انجام می‌دهند به آن‌ها پاداش می‌دهد.

از آن جایی که هر تراکنش در گوشه‌ای از جهان انجام شده و مکان تأیید شدن آن مشخص نیست، شبکه‌ غیرمتمرکز و بسیار ایمنی ایجاد شده تا کاربران بتوانند به تبادل دارایی در آن بپردازند.

در حال حاضر فقط دستگاه‌هایی مخصوص که با نام ASIC شناخته می‌شوند قابلیت استخراج سودآور بیت کوین را دارا هستند و از مشهورترین دستگاه‌های ماینر می‌توان به انت ماینر (Antminer) اشاره کرد.

البته تکرار این موضوع بجاست که اصطلاحاً به افرادی که با سرمایه‌گذاری در شبکه بیت کوین و خرید ماینر به استخراج و کسب درآمد می‌پردازند نیز ماینر می‌گویند.

یکی دیگر از کارهای مهمی که ماینر‌ها انجام می‌دهند تولید بیت کوین‌های جدید است؛ بدین صورت که ماینر‌ها بر اساس نیاز جامعه و با انجام معادلات پیچیده ریاضی، یک بلاک (Block) جدید ایجاد می‌کنند که در واقع در حکم چند بیت کوین جدید است. این بیت کوین‌ها میان ماینر‌ها تقسیم شده و هرکدام به مقداری پاداش دریافت می‌کنند.

ماینرها

پس با ماینینگ، در واقع سه کار اصلی انجام می‌شود:

  • تأیید تراکنش‌های بیت کوین
  • حفظ امنیت شبکه‌ بیت کوین
  • تولید واحدهای جدید بیت کوین به‌صورت غیرمتمرکز

در واقع، ماینرها اساساً برای کار خود به عنوان حسابرس دستمزد دریافت می‌کنند. آنها کار تایید مشروعیت تراکنش‌‌های بیتکوین را انجام می‌دهند. ماینرها با تأیید تراکنش‌ها به جلوگیری از مشکل دوبار خرج کردن، کمک می‌کنند. ایده‌ای که در پس تایید اطلاعات تراکنش بیتکوین وجود دارد، جلوگیری از خرج کردن یک دارایی در چند تراکنش است. استخراج‌کنندگان بیت‌کوین با حل مسائل ریاضی پیچیده، شبکه ارز دیجیتال را با تایید اطلاعات تراکنش‌های آن قابل اعتماد می‌کنند.

استخراج علاوه بر پوشش سود ماینرها و پشتیبانی از اکوسیستم بیتکوین، هدف حیاتی دیگری نیز دارد. استخراج تنها راه عرضه ارزهای دیجیتال جدید است. به عبارت دیگر ماینرها اساساً در حال ضرب کوین‌های دیجیتال هستند. به غیر از از کوین‌هایی که در بلوک پیدایش (اولین بلوک از بلاکچین بیتکوین که بنیانگذار آن ساتوشی ناکاموتو ایجاد کرد) ضرب شدند، تک تک بیتکوین‌ها توسط استخراج کنندگان به وجود آمدند. جدای از بازده بیتکوین‌های تازه ضرب شده، استخراج کننده می‌تواند در هنگام پیشنهاد تغییرات در پروتکل شبکه بیتکوین، قدرت «رای دادن» به شما بدهد.

تا تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۹ (۲۴ فوریه ۲۰۲۱) به میزان ۱۸٫۶۳۸ میلیون بیت کوین استخراج شده بود و ۲٫۳۶۲ میلیون بیت کوین همچنان برای استخراج بیت کوین وجود دارند.

دلیل اینکه آن را استخراج یا ماینینگ می‌نامیم چیست؟

میدانیم  بیت کوین فیزیکی نیست، علت اینکه آنرا ماینینگ می‌نامیم این است که استخراج بیت کوین از نظر فلسفی بی‌شباهت به استخراج طلا نیست. به این صورت که بیت کوین‌ها در طراحیِ کد و پروتکل بیت کوین وجود دارند (مثل طلا که در معادن وجود دارد) اما هنوز قابل دسترسی نیستند (مثل طلاهایی که هنوز از معادن بیرون کشیده نشده‌اند).

بر اساس پروتکل یا همان قوانین بیت کوین، فقط تعداد ۲۱ میلیون واحد از آن وجود خواهد داشت؛ مثل طلا که کمیاب و محدود است.

آیا استخراج  ارزهای دیجیتال همیشه سود آور است؟

استخراج ارزهای دیجیتال پر زحمت، پرهزینه و فقط در شرایط و زمان‌های خاصی سودآور است. با این وجود، ماینینگ برای بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال جذابیت خاصی دارد، زیرا ماینرها برای کار خود با توکن‌های رمزنگاری پاداش دریافت می‌کنند. البته توکن‌هایی که ماینرها پیدا می‌کنند مجازی هستند و در دفتر کل دیجیتال بلاکچین بیتکوین ثبت شده‌اند. ماینینگ استعاره‌ای از ایجاد بیتکوین‌های جدید در سیستم است. این ممکن است به این دلیل باشد که کارآفرینان نحوه استخراج بیت کوین را مانند سکه‌های طلای کالیفرنیا در سال ۱۸۴۹ می‌بینند. همانطور که طلا از زمین با استفاده از ابزار و ماشین آلات بزرگ استخراج می‌شود، استخراج بیت کوین نیز از سیستم‌های بزرگ مشابه مراکز داده استفاده می‌کند. ماینرها پازل‌های ریاضی ایجاد شده توسط الگوریتم بیتکوین را برای تولید کوین‌های جدید حل می‌کنند. پاداش بیتکوینی که ماینرها دریافت می‌کنند انگیزه‌ای است که افراد را تشویق می‌کند تا در عملیات استخراج بیت کوین کمک کنند. این الگوریتم برای صادق نگه داشتن کاربران بیتکوین است و توسط بنیانگذار بیتکوین، ساتوشی ناکاموتو طراحی شده است. بیت‌کوین یک ارز دیجیتال «غیرمتمرکز» است، یا ارزی است که برای نظارت بر مقررات خود به هیچ مرجع مرکزی مانند بانک مرکزی یا دولت متکی نیست.

استخراج بیت کوین فرآیند ایجاد بیتکوین جدید با حل یک پازل است. ایجاد بیتکوین جدید با حل مسئله ریاضی به وسیله سیستم‌های محاسباتی مجهز به تراشه‌های تخصصی است که برای حل این مسائل با هم رقابت می‌کنند. هر کدام این سیستم‌ها که زودتر این معما را حل کند با بیتکوین پاداش می‌گیرد. فرآیند استخراج تراکنش‌های موجود در شبکه ارز دیجیتال را تأیید می‌کند و درستی آن‌ها را تضمین می‌کند.

بلاکچین:

بلاکچین

تراکنش‌های بیتکوین در بلوک‌هایی گرد هم می‌آیند که به پایگاه داده‌ای به نام بلاکچین اضافه می‌شوند. گره‌های کامل در شبکه بیت‌کوین رکوردی از بلاکچین را حفظ می‌کنند و تراکنش‌های روی آن را تأیید می‌کنند. استخراج کنندگان بیتکوین کل تاریخچه بلاکچین را دانلود کرده و تراکنش‌های معتبر را در بلوک‌ها جمع آوری می‌کنند. اگر بلوک تراکنش‌های مونتاژ شده توسط سایر ماینرها پذیرفته و تأیید شود، ماینر یک پاداش بلوک دریافت می‌کند. استخراج‌کنندگان بیت‌کوین، این ارز را به‌عنوان پاداشی برای تکمیل بلاک‌ تراکنش‌های تأیید شده که به زنجیره بلوک اضافه می‌شوند، دریافت می‌کنند. یکی دیگر از انگیزه‌های ماینرهای بیتکوین برای مشارکت در این فرآیند، کارمزد تراکنش است.

این به عنوان پروتکل بهبود بیتکوین (BIP) شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، ماینرها درجاتی از نفوذ در فرآیند تصمیم گیری در مورد مسائلی علاوه بر پاداش، ماینرها از هر تراکنش موجود در یک بلوک کارمزد دریافت می‌کنند. به طور کلی عملیات استخراج برای حفظ دفتر کل تراکنش‌هایی که بیتکوین بر آن استوار است، ضروری است. هیچ مرجع مرکزی مانند بانک، دادگاه، دولت یا هر چیز دیگری وجود ندارد که تعیین کند کدام تراکنش بیتکوین معتبر است و کدام یک معتبر نیست. در عوض، فرآیند استخراج بیت کوین به یک اجماع غیرمتمرکز از طریق اثبات کار (PoW) دست می‌یابد.

 سخن آخر:

استخراج بیت کوین به استفاده از دستگاه‌هایی با توان محاسباتی بالا برای حل مسائل ریاضی پیچیده‌ای گفته می‌شود که پاداش حل آن‌ها دریافت بیت کوین است. این روزها کمتر کسی وجود دارد که اصطلاح استخراج بیت کوین را نشنیده باشد. اما برای توضیح استخراج بیت کوین  ابتدا نگاهی به روش تولید پول کاغذی انداخته می‌شود که برای افراد ملموس‌تر است. پول کاغذی که نهاد مسئول آن بانک مرکزی کشورها است توسط دستگاه‌های چاپ اسکناس و با دستور نهادهای ذیربط چاپ می‌شود. چنانکه پیش‌تر بیان شد، بیت کوین یک پول الکترونیکی است، هیچ نهاد واسطی ندارد و تک تک استخراج‌کنندگان در شبکه در وجود، امنیت و نظارت بر آن نقش دارند. استخراج یا در واقع تولید بیت کوین توسط نرم‌افزارهای خاص نصب شده روی سخت‌افزارهای محاسباتی استخراج بیت کوین انجام می‌شود که توسط افراد استخراج‌کننده بیت‌کوین نصب و راه‌اندازی شده‌اند.

استخراج بیت کوین به فرایند ساخت بیت کوین جدید با حل مسائل محاسباتی گفته می‌شود. استخراج بیت کوین به وسیله کامپیوترهایی با توان محاسباتی بسیار بالا برای حل مسائل کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مسائل آنچنان پیچیده هستند که امکان حل آن‌ها به وسیله انسان و به صورت دستی وجود ندارد. این مسائل آنچنان پیچیده هستند که حتی کامپیوترهای بسیار قدرتمند نیز باید زمان قابل توجهی را به حل آن‌ها اختصاص بدهند.

ارز دیجیتال بیت کوین یکی از گران‌ترین و محبوب‌ترین کریپتو‌های جهان است. پاداش ماین بیت کوین 6/25 بیت کوین به ازای هر بلاک است که با توجه به قیمت هر بیت کوین، پاداش بسیار خوبی برای ماینر بیت کوین است.

به همین دلیل، به خصوص با افزایش قیمت اخیر بیت کوین هر روز ماینر‌های بیشتری به این شبکه پیوسته و شروع به ماین بیت کوین می‌کنند. با این وجود، استخراج بیت کوین چندان ساده نیست و نیازمند خرید دستگاه‌ها و تجهیزات ماین بیت کوین قوی است.

جدای از تجهیزات قوی، این دستگاه‌ها مصرف برق بالایی هم دارند که به معضل بزرگی در بسیاری کشور‌ها تبدیل شده است.

اینکه استخراج بیت کوین سود آور است یا نه به تجهیزات ماینر و هزینه مصرف برق در منطقه آن بستگی دارد. دستگاه‌های ماینینگ نیز قیمت بالایی دارند و خرید آن‌ها برای هر کسی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، ماینر‌ها باید قبل از اقدام برای ماین بیت کوین به خوبی با این هزینه‌های جانبی آشنایی داشته باشند.

لینک های مفید
بالا