ارز دیجیتال

طراحی سایت چیست؟

1401/10/28 0

از وقتی که اولین وبسایت در سال 1991 ساخته شد، طراحی وب مسیر دور و درازی را طی کرده است. در حال حاضر بیشتر از یک میلیارد سایت در اینترنت وجود دارد پس جای تعجبی ندارد که بازار طراحی سایت همیشه داغ باشد و کاربران زیادی هر روز به دنبال ایجاد و طراحی سایت جدیدی برای خودشان یا کسب و کارشان باشند. پس این صنعت و بازار پر رونق به این زودی جایی نمی‌رود. اگر هدفتان طراحی سایت حرفه ای است یا قصد دارید اطلاعاتتان را در مورد این موضوع افزایش دهید  همراه ما باشید.

طراحی سایت به زبان ساده

طراحی سایت به ساخت و راه اندازی صفحات سایت گفته می‌شود که معمولا این کار با کدنویسی به زبان‌های مختلف برنامه نویسی و یا با استفاده از قالب‌های آماده انجام می‌شود. در آغاز، وبسایت‌ها با استفاده از زبان HTML نوشته می‌شدند و پس از آن با پیشرفت وب، طراحی‌ با استفاده از جدول‌های پنهان در صفحه و زبان HTML  منسوخ شد و استفاده از زبان CSS روی کار آمد. به زبانی ساده‌تر تعریف طراحی سایت عبارت است از ساخت صفحات وب یا ریدیزاین و بهینه سازی سایت‌های قدیمی که در بستر اینترنت انجام می‌شود.

 برای طراحی سایت چه ابزارهایی وجود دارد؟

اولین و مهم‌ترین چیزی که برای طراحی سایت یا Web Design نیاز دارید، یک کامپیوتر است. این کامپیوتر یا لپتاپ باید قدرت کافی در اجرای برنامه‌های گرافیکی و کدنویسی را داشته باشد و تا حد امکان در زمان کار خاموش نشود و یا هنگ نکند که زحماتتان هدر نرود. اگر بخواهید بدانید دیگر ابزارها و مهارت‌های اصلی در طراحی سایت چیست، می توان تسلط به زبان‌های برنامه نویسی  و فریمورک‌های مربوطه را نام برد.

 به طور کلی به هرچیزی که در حوزه وب و اینترنت ایجاد شود طراحی وب گفته می‌شود، یعنی به مجموعه ای از مهارت ها در این حوزه طراحی وب گفته می‌شود.

شخصی که ظاهر یک سایت رو طراحی میکند، طراح رابط کاربری یا طراح گرافیکی نامیده می‌شود که یکی از مهارت های طراحی وب است.

مدیریت سایت، قرار  دادن محتوا داخل سایت یا سئوی سایت، همگی در کنار هم طراحی وب را تشکیل می‌دهند.

سئو چیست؟

سئو ، یعنی کارهایی که انجام داده می‌شود تا سایت ما برای موتورهای جستجوگر مانند گوگل ، بهینه باشد، منظور از بهینه بودن یعنی سایت ما در زمان سرچ کاربر در نتایج گوگل و حتی صفحات اول نشان داده شود.

چرا کسب و کارها به سایت نیاز دارند؟

به نظر می‌رسد که امروزه شبکه‌های اجتماعی با حضور پر رنگی که در زندگی روزمره انسان‌ها دارند، بر فضای اینترنت حکومت می‌کنند. در این شرایط، ممکن است از خودتان بپرسید آیا واقعاً کسب و کار من به یک سایت نیاز دارد؟ جالب است که بدانید که مطابق آمار، بیش از ۷۰ درصد از مردم، قبل از خرید حضوری درباره برند مورد نظر خود به صورت آنلاین تحقیق می‌کنند. حالا تصور کنید کسب و کار کوچکی که وبسایت ندارد، شمار زیادی از مشتریان خود را از این طریق از دست خواهد داد.

دلایل لزوم طراحی وب سایت برای کسب و کارها:

لزوم طراحی وب سایت

  • فروش بیشتر و کسب درآمد

در حال حاضر، عوامل مختلفی همچون دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت، گسترش روز افزون فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین بحران کووید ۱۹ باعث شده است که فروش اینترنتی به طور چشمگیری افزایش داشته باشد‌. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ میزان فروش اینترنتی به بیش از ۵ تریلیون دلار برسد. طبیعتاً مشاغلی که سایت ندارند، این فرصت بزرگ و رو به افزایش را از دست خواهند داد.

یک سایت به شما کمک می‌کند تا به صورت ۲۴ ساعته در دسترس مخاطب باشید و حتی زمانی که خواب هستید، فروش داشته باشید.

  • ایجاد مزیت رقابتی با دیگر برندها

بررسی وضعیت رقبا همواره یکی از استراتژی‌های مهم در کسب و کارها بوده است. با طراحی یک سایت خوب برای کسب و کار خود، علاوه بر این که همواره وضعیت رقبای خود را بررسی می‌کنید، می‌توانید ضمن نیازسنجی از مخاطبان و کاربران آنلاین، با ایجاد مزیت رقابتی، نسبت به رقبای خود در جایگاه بهتری قرار بگیرید.

  • رفع انتظارات مشتریان

با افزایش کاربرد اینترنت و فضای دیجیتالی در زندگی مردم، جستجوی آنلاین درباره انواع کسب و کارها نیز افزایش پیدا کرده است. مخاطبان انتظار دارند که شما در فضای آنلاین حضور داشته باشید. به جرأت می‌توان گفت حضور شما در فضای آنلاین، از طریق یک وب سایت علاوه بر این که شما را حرفه‌ای تر نشان می‌دهد، اعتبار شما را نیز در چشم مخاطبان افزایش داده و باعث می‌شود راحت‌تر به شما اعتماد کنند.

علاوه بر این، از طریق وب سایت، شما با مخاطبان خود تعامل بیشتری خواهد داشت و می‌توانید به سوالات آن‌ها پاسخ دهید.

  • برندینگ و اعتبار بخشی به کسب و کار

داشتن یک سایت را می‌توان از موثرترین راه‌ها برای شناخته شدن یک برند دانست. در واقع سایت شما پلتفرمی برای معرفی شما به مشتریان است تا درک آن‌ها از کسب و کار شما افزایش یابد. بدون سایت، کسب و کار شما عملاً برای افراد نامرئی خواهد بود. بنابراین اگر به دنبال شناخته شدن هستید، هرچه سریع‌تر سایت خود را راه‌اندازی کنید. برای سفارش طراحی سایت نیز می‌توانید با خیال راحت، پروژه خود را به فریلنسرهای پونیشا بسپارید که از صفر تا صد آن را برایتان راه‌اندازی کنند.

  • صرفه جویی در زمان

یکی از زمان برترین کارها در مدیریت یک کسب و کار، برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه است. با داشتن یک سایت، شما می‌توانید ضمن تعامل بیشتر با آن‌ها، به راحتی به سوالات رایج و تکرار شونده پاسخ دهید و زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنید.

انواع سایت

به صورت کلی، در طراحی سایت شما باید به این مسئله توجه کنید که وب سایت ها در دو نوع اصلی یعنی دینامیک و استاتیک تقسیم می شوند.

1.وب سایت های استاتیک یا ایستا

فقط حاوی فرانت اند هستند. این وب سایت ها بک اند نداشته و پردازشی درون آنها صورت نمی گیرد. هنگامی که شما قصد تغییر در صفحات این وب سایت ها را دارید، باید از افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه استفاده کنید تا با هیچ مشکل خاصی مواجه نشوید. وب سایت های رزومه ای و معرفی خدمات یک تیم معمولا از این نوع هستند.

2.سایت های دینامیک یا پویا

به دسته ای خاص از وب سایت گفته می شوند که هم فرانت اند دارند و هم بک اند. یعنی طراحان هم از قسمت های مربوط به ساخت منطق در این وب سایت ها استفاده کرده و هم لایه بیرونی که کاربر با آن در تعامل است را ایجاد نموده اند. این وب سایت ها به صورت پویا بوده و برنامه نویسان باید سیستمی را طراحی کنند که در آن وب سایت به صورت کاملا پویا صفحات را ایجاد کند و نویسندگان هم بتوانند از آن استفاده نمایند.

مطالب پیشنهادی سفارش تولید محتوا

کلام آخر

خواه آگاهانه یا نه، ما تمایل داریم ابتدا به تصاویر واکنش نشان دهیم. مردم به طور طبیعی به سمت طراحی خوب کشیده می شوند. به همین دلیل، طراحی وب سایت شما اهمیت دارد؛ زیرا مشتریان شما به طراحی اهمیت می دهند. وب سایت شما درب ورودی شرکت شما است.

وقتی نوبت به طراحی وب سایت شما می رسد، مطالعات بارها و بارها ثابت کرده اند که کاربران به سرعت کسب و کار شما را تنها بر اساس تصاویر بصری قضاوت می کنند. اگر وب سایت شما ضعیف طراحی شده باشد، اغلب استفاده از آن را متوقف می کنند.

لینک های مفید
بالا