ارز دیجیتال

انواع صرافی های ارز دیجیتال

1402/02/05 0

ما برای ورود به دنیای کریپتو کارنسی به آشنایی با بهترین صرافی های ارز دیجیتال نیاز داریم. بنابراین شناخت صرافی‌های معتبر برای هر معامله‌گر کریپتو امری ضروری است. در سال‌های اخیر با افزایش تعداد صرافی‌ها، انتخاب یک صرافی خوب به یک چالش جدید تبدیل شده است. متاسفانه افراد زیادی به دلیل اینکه در حوزه کریپتوکارنسی مبتدی بودند با اعتماد کردن به صرافی‌هایی که از اعتبار کافی برخوردار نبودند، سرمایه خود را از دست دادند.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

همه شما برای خرید مایحتاج خود به سراغ مغازه یا هر مکانی که جنس مورد نظر شما را می فروشد، می روید. مثلا برای خرید طلا به طلا فروشی مراجعه می کنید یا برای تهیه دلار یا هر ارز دیگر به صرافی ها می روید. اما امروزه می توانید به فروشگاه های مجازی نیز مراجعه و اجناس خود را از آنجا تهیه کنید. حال فرض کنید می خواهید چیزی بخرید که ماهیت آن دیجیتال می باشد و هیچ نمود فیزیکی ندارد، آنوقت چه باید کرد. ارز دیجیتال یا رمز ارز نیز جزء مواردی می باشد که برای خرید آن باید به مکان خاصی مراجعه نمود و چون در فضای سایبر بوده و ماهیت آن فیزیکی نمی باشد باید به صرافی های آنلاین ارز دیجیتال سر زد. این نوع صرافی ها ویژگی های خاص خود را دارند و کسانی که می خواهند ارز دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم بخرند و یا بفروشند می توانند از این قابلیت استفاده کنند. برای اینکه شما را به طور کامل با صرافی های ارز دیجیتال آشنا کنیم باید ابتدا ماهیت ارز دیجیتال را بشناسید بنابراین تعریفی مختصر از ارز دیجیتال ارائه و در ادامه صرافی های ارز دیجیتال را تشریح و توضیحات کاملی برای شما خوانندگان ارائه خواهیم داد.

انواع صرافی ارز دیجیتال :

صرافی‌های ارز دیجیتال یک بستر تحت وب هستند که فرصت معامله ارز دیجیتال را برای تریدرها فراهم می‌کنند. صرافی‌های رمز ارز انواع مختلفی داشته و هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. در این بخش انواع صرافی ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال (CEX) :

صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال یا CEX همانند صرافی‌های سنتی سهام هستند. در این نوع صرافی‌ها، صرافی به عنوان واسطه شناخته می‌شود و معامله گران به راحتی می‌توانند ارزهای مورد نظر خود را معامله کنند. مهم‌ترین ویژگی صرافی‌ متمرکز قابل اعتماد بودن آن‌ است و این موضوع باعث می‌شود که معامله گران بتوانند با خیال راحت از این صرافی‌ها برای مدیریت و نگهداری سرمایه خود استفاده کنند. البته این صرافی‌ها معایبی نیز دارند که اصلی‌ترین آن آسیب پذیری در برابر هک شدن است.

ویژگی‌های صرافی متمرکز ارز دیجیتال :

•    یک واسطه قابل اعتماد برای نگهداری و مدیریت سرمایه شما هستند.
•    نمودار و قیمت ارزهای دیجیتال موجود در صرافی قابل مشاهده است.
•    از جفت ارزها پشتیبانی می‌کنند؛ به عنوان مثال شما می‌توانید ارز اتریوم را بر پایه بیت کوین خریداری کنید.
•    خرید و فروش شما به صورت رمزنگاری شده انجام می‌شود.
•    با توجه به صرافی می‌توانید مبادلات خود را با استفاده از ارزهای فیات (یورو، دلار و …) انجام دهید.
نکته: صرافی متمرکز ارز دیجیتال برای افراد مبتدی که به تازگی وارد دنیای کریپتو کارنسی شده‌اند گزینه مناسبی است. معامله گران داخل این صرافی‌ها می‌توانند معاملات دلخواه خود را به روش‌های مختلف انجام دهند. این نوع صرافی‌ها به دلیل پشتیبانی از مبادله کریپتو بر اساس ارز فیات از سال ۲۰۱۷ محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال (DEX) :

صرافی غیرمتمرکز یا DEX یکی دیگر از انواع صرافی ارز دیجیتال است که محبوبیت بسیار زیادی طی چند سال گذشته پیدا کرده است. این نوع از صرافی‌ها با هدف آسان‌تر کردن معاملات همتا به همتا به وجود آمده‌اند. یعنی خریداران و فروشندگان کنار هم جمع می‌شوند و به صورت مستقیم با یکدیگر معامله می‌کنند. در واقع صرافی‌های غیر متمرکز برای مدیریت و نگهداری سرمایه شما به هیچ واسطه‌ای نیاز ندارند. صرافی‌ غیر متمرکز ارز دیجیتال امنیت بسیار زیادی دارد به همین جهت هک کردن آن‌ها بسیار سخت است. از نکات منفی که درباره این صرافی‌ها وجود دارد می‌توان به نقدینگی و حجم پایین معاملات اشاره کرد. این موضوع به دلیل محبوبیت کمتر صرافی‌های غیر متمرکز است و طبیعی است که به مرور زمان وضعیت آن بهتر شود.


 

لینک های مفید
بالا