ارز دیجیتال

استخر سیاه در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/29 0

شاید تابه‌حال اخبار ممنوعیت مبادلات غیر‌شفاف در بورس را شنیده باشید. یا نام معاملات بلوکی را در اخبار اقتصادی خوانده باشید. آیا اطلاعاتی در این زمینه دارید؟ اصلاً کریپتوکارنسی چیست؟ آیا می‌دانید شبکه معاملاتی غیرشفاف به دنیای معامله ارز دیجیتال هم راه پیدا کرده‌ است؟ در این مقاله به بررسی مفهوم معامله‌ی غیرشفاف یا استخرهای سیاه معامله می‌پردازیم و معایب و مزایای این معاملات را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید تا با اصطلاح dark pool در کریپتوکارنسی بیشتر آشنا شویم.

استخر سیاه در ارز دیجیتال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم شبکه معاملاتی غیرشفاف یا استخر سیاه(Dark Pool) رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این استخرها به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که استخر سیاه چیست؟ استخرهای سیاه شبکه هایی از انجمن های آنلاین معاملاتی یا فروم های معاملاتی، صرافی ها یا بازارهای خصوصی هستن که بستری رو برای معاملات اوراق بهادار به صورت ناشناس فراهم می کنند. به این ترتیب، معامله گران و سرمایه گذاران این امکان رو دارن تا بدون اینکه تراکنش هاشون پیگیری بشه، اوراق بهادار رو معامله کرده و سود به دست بیارن. استخر سیاه یا Dark Pool به عنوان شبکه های معاملاتی غیرشفاف نیز شناخته میشن، چون معاملات در اون ها مشخص نیست. جالب اینجاست که بدونین استخر سیاه یا Dark Pool که با عنوان شبکه معاملاتی غیرشفاف نیز شناخته میشن، نوعی مکان یا سیستم معاملاتی خصوصی هست که در اون معاملات مختلف انجام می گیره. استخرهای سیاه نقطه مقابل بازارهای معاملات عمومی هستن. همچنین بازارهای معاملات عمومی به شدت تحت نظارت هستن و معاملات اون ها در دید عموم مردم هست. در یه استخر سیاه هیچ سفارش یا معامله ای در شبکه ثبت نمیشه و معامله های انجام شده به طور عمومی قابل مشاهده نیست. تاریخچه استخرهای سیاه یا تاریک به دهه 80 بر می گرده، زمانی که سرمایه گذاران سازمانی از این استخرها برای مبادله حجم عظیمی از اوراق بهادار استفاده کردن.

تاریخچه دارک پول (Dark Pool) :

این استخرها در سال 1980 ایجاد شدند و پیشینه آن‌ها به زمان تصویب قانون C319 توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) برمی‌گردد. براساس این قانون، هر نوع اوراق بهاداری که پس از آوریل 1979 در یک صرافی معین درج شود، ممکن است به طور فعال خارج از صرافی که در آن قرار دارد نیز معامله شود. شرکت Instinet در سال 1986، اولین استخر سیاه را با عنوان After Hours Cross راه‌اندازی کرد. در واقع این بازار، یک بازار خارج از بورس بود که معامله‌گران در طول روز در آن معامله می‌کردند. برخلاف معاملات عمومی آن زمان، برای باز کردن سفارشات در این پلتفرم، نیازی به وارد کردن اطلاعات خصوصی نبود و همین موضوع باعث شد که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران به آن علاقه‌مند شوند. در سال 1987، شرکت ITG از دیگر شرکت‌هایی بود که اولین دارک پول خود را با نام POSIT راه‌اندازی کرد. این استخر در بین سرمایه‌گذاران از محبوبیت زیادی برخوردار بود و در اواخر دهه 1980، تعداد نهادهایی که علاقه‌مند به معامله در دارک پول‌ها بودند، افزایش یافت و تا دهه 1990 نیز ادامه داشت.

مزایا استخر سیاه :

•    دوری از تاثیر گذاری بازار: معامله گرانی که به دنبال انجام معاملات بزرگ هستند می توانند با ارسال نکردن سیگنال به بازار از جنبه تاریک استفاده کنند.
•    قیمت های بهتر: در استخرهای تاریک، هم خریداران و هم فروشندگان می توانند قیمت های بهتری نسبت به بازار آزاد داشته باشند.
•    قابل پیش بینی: اکثر معاملات در استخرهای سیاه معمولاً قیمت های بزرگ و از پیش تعیین شده هستند. معامله گران می دانند که می توانند معاملات را با قیمت مورد انتظار انجام دهند.

نتیجه گیری :
در این مقاله سعی کردیم در حد توان به برخی از پرسش‌هایی که برای شما پیش‌آمده بود مانند اینکه استخر سیاه چیست جواب بدهیم. در کنار آن مزایا، معایب و همین‌طور تاریخچه به وجود آمدن این معاملات را برای شما بیان کردیم و گفته شد که این معاملات به‌صورت کاملاً محرمانه و غیرشفاف انجام می‌شوند. همچنین بیان شده که این نوع معاملات از جانب هیچ نهاد و ارگان دولتی قابل‌پیگیری نیست و معامله گران در استخر سیاه به‌صورت کاملاً ناشناس فعالیت می‌کنند.


 

لینک های مفید
بالا