ارز دیجیتال

تله گاوی چیست

1402/03/07 0

تله گاوی (Bull Trap) چیست؟ چطور الگوی تله گاوی را تشخیص دهیم؟ در بازارهای مالی و به ویژه بازار ارزهای دیجیتال فراز و نشیب‎‌های زیادی وجود دارد. اگر با روش‌های آنالیز داده آشنا نباشیم، متحمل ضررهای سنگینی می‌شویم. در بازار معاملات Bull Trap زمانی اتفاق می‌افتد که در یک روند نزولی جهت حرکت برای مدتی تغییر می‌کند. معامله‌گران با این باور که روند نزولی پایان یافته و افزایش قمیت همچنان ادامه دارد، یک دارایی را می‌خرند. اما بلافاصله بعد از ایجاد سقف جدید شاهد افت شدید قیمت می‌شوند. 

تله گاوی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، تله گاوی زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گر یا سرمایه‌گذار با این تصور که روند نزولی به پایان رسیده است، اقدام به خرید سهام یا جفت‌ارزی می‌کند که یک سطح مقاومتی را شکسته است. این اتفاق در استراتژی‌های معمولِ تکنیکال‌محور بسیار رایج است؛ اما برخلاف بسیاری از موارد که تحلیل درست عمل می‌کند، در تله گاوی قیمت دوباره تغییر مسیر داده و روند نزولی قبلی را ادامه می‌دهد. به این ترتیب تریدرها با خرید دارایی یا گرفتن موقعیت لانگ، در تله افتاده و متضرر می‌شوند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باید با دریافت تأییدیه‌هایی از نمودار سهم یا دارایی، از تله‌های گاوی دوری کنند. برای مثال، یک تریدر برای اطمینان از شروع روند صعودی، باید به حجم مبادلات توجه کند، این حجم باید از میانگین حجم کندل‌های قبلی بیشتر باشد. استفاده از کندل استیک هم می‌تواند به این موضوع کمک کند، برای اطمینان از روند صعودی باید به‌دنبال کندل‌های گاوی بود. زمانی که مقاومت شکسته می‌شود، اما حجم مبادلات به‌اندازه کافی نیست یا الگوهای شمعی غیرقطعی مانند «ستاره دوجی» در نمودار دیده می‌شود، احتمال وقوع تله گاوی وجود دارد.

تله گاوی چگونه پدید می‌آید؟

تله گاوی می‌تواند عواقب سنگینی برای افرادی که با فرض ریورسال و معکوس شدن روند نزولی اقدام به خرید رمز ارز می‌کنند، داشته باشد. فرض کنید در حال بررسی چارت قیمت ارز دیجیتال مورد نظر در یک روند نزولی هستید. پس از مدتی، قیمت وارد فاز «رنج» (Range) شده و به صورت خنثی در یک محدوده ثابت نوسان می‌کند. در این زمان، خرس‌ها و گاو‌ها برای سوق دادن قیمت به جهت مخالف، در جنگ با یکدیگر هستند. خرس‌ها (فروشندگان) درصدد رساندن قیمت به کف‌های جدید و گاوها (خریداران) در تلاش برای بالا نگه داشتن قیمت‌اند. حالا فرض کنید منطقه رنج رو به پایین شکسته شده و با پیروزی خرس‌ها، قیمت به کف جدیدی می‌رسد. اما درست زمانی که ظاهرا روند نزولی ادامه خواهد یافت، گاوها با بازگشت به بازار، قیمت را به سقف قبلی می‌رسانند. بسیاری از تریدرها این اتفاق را یک ریورسال صعودی در نظر گرفته و با فرض اینکه روند نزولی پایان یافته، اقدام به خرید می‌کنند. متاسفانه، این رشد قیمت یک اتفاق موقتی است و با ادامه روند نزولی، ضررهای سنگینی را بر تریدرهایی که در نزدیکی سقف قیمت اقدام به خرید کرده بودند، متحمل می‌کند.

تله گاوی چگونه کار می‌کند؟

الگوی تله گاوی برای آن گروه از تریدرها که در طی یک تغییر محسوس اقدام به خرید می‌کنند، می‌تواند عواقب شدیدی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، در نمودار یک دارایی یا سهام با روند نزولی، پس از مدتی تثبیت قیمت از نقطه‌ای با عنوان «محدوده» آغاز می‌شود. در این محدوده، الگوهای گاوی و خرسی در نبرد با هم قرار می‌گیرند. هر کدام سعی دارند تا قیمت را در جهت مخالف دیگری جلو ببرند. همینجا گاوها برای افزایش قیمت و خرس‌ها برای کاهش آن نبرد می‌کنند. طی این نبرد، در صورت شکسته شدن حمایت «محدوده»، افت قیمت اتفاق می‌افتد. در حالی که تریدر تصور می‌کند روند نزولی قیمت شروع شده است، گاوها قیمت را به سطحی بالاتر از قبل می‌رسانند. اشتباه در تشخیص روند سهام در این مرحله اتفاق می‌افتد. یعنی تریدرها با تصور اینکه روند نزولی به اتمام رسیده است، خرید خود را آغاز می‌کنند. این در حالی است که روند مذکور موقت است و به زودی باز می‌گردد. به این ترتیب، تریدر در bull trap به دام می‌افتد و ضررهای سنگینی را متحمل می‌شود.

نتیجه گیری :
در این مطلب نگاهی به تله گاوی انداختیم و دیدیم که این تله چگونه می‌تواند بسیاری از تریدرهای کم تجربه را به اشتباه بیاندازد و باعث ضررده شدن تریدها شود. الگوی تله گاوی یکی از سیگنال‌های مهم در خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. کاربران می‌توانند با بررسی وضعیت بازار و تشخیص به موقع این الگو، از خرید بی‌موقع و تحمل ضرر و زیان بسیار اجتناب کنند. توجه داشته باشید که این نوع تله را باید پیش از ورود به بازار با تریدهای فراوان فرضی تمرین کنید.

لینک های مفید
بالا