ارز دیجیتال

صندوق شاخص کریپتو چیست؟

1402/02/18 0

یکی از دشوارترین مراحل سرمایه‌گذاری در دنیای ارز دیجیتال، تصمیم‌گیری و انتخاب ارزهاست که دلایل بسیاری دارد؛ از این دلایل می‌توان به وجود بیش از بیست هزار رمزارز، قیمت بالای بعضی از رمزارزها، متفاوت بودن کاربرد و اهداف رمزارزها و… اشاره کرد. مخصوصاً اگر ابتدای مسیر سرمایه‌گذاری در کریپتو باشید، این تصمیم‌گیری درباره ارزها می‌تواند سخت‌تر باشد و اگر نسنجیده و تحت تأثیر هیجانات در این بازار عمل کنید، متحمل ضرر خواهید شد. در کنار تمام این سختی‌ها، ابزار و امکاناتی نیز در این بازار مالی وجود دارد که مانند یک کاتالیزور عمل کرده و سرمایه‌گذاری در کریپتو را ساده‌تر و کم ریسک‌تر می‌کند؛ یکی از این امکانات، صندوق یا سبد شاخص کریپتویی است. در ادامه به معرفی پرتفوی شاخص کریپتویی پرداخته شده است. برای درک بهتر صندوق یا سبد شاخص کریپتویی، بهتر است ابتدا با ماهیت صندوق شاخص در بازارهای مالی به طور کل آشنا شوید. صندوق شاخص، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که از یک شاخص معیار پیروی می‌کنند؛ وقتی پول را در صندوق شاخص قرار می‌دهید، آن پول نقد برای سرمایه‌گذاری در تمام مواردی که آن شاخص خاص را تشکیل می‌دهند، استفاده می‌شود. شما نسبت به خرید سهام یا هر نوع سرمایه‌گذاری فردی دیگر، سبد متنوع‌تری دارید. طبق این تعریف، صندوق شاخص ارزدیجیتال، یک نوع از امکانات مالی است که در گروهی از ارزهای‌دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند.

صندوق شاخص کریپتو چیست؟

در پاسخ‌دهی به این سوال که Crypto Index Fund چیست، باید بگوییم که یک صندوق مبتنی بر شاخص رمزارز در واقع وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری کردن است که به شما اجازه می‌دهد تا پورتفولیو یا سبد متنوعی بسازید. شما می‌توانید با استفاده از صندوق‌های شاخصی، بر روی گروهی از ارز‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید و میزان ریسک احتمالی در این زمینه را با سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌هایی از گروه‌های مختلف پایین بیاورید. می‌توان به این موضوع، به دید یک بازی همه‌جانبه نگاه کرد که در نهایت به قرارگیری شما در صدر جدول منجر می‌شود. در واقع می‌توان چنین کاری را معادل سرمایه‌گذاری در S&P 500 به جای خرید سهام غول‌های تکنولوژی مثل فیسبوک‌، اپل یا مایکروسافت دانست. در صورت سرمایه‌گذاری کردن در S&P 500، در حقیقت در حال پیش‌بینی کردن عملکرد کل بازار سهام آمریکا خواهید بود. این در حالیست که اگر سهام فیسبوک را خریداری کنید و هیچ دارایی دیگری در سبد خود نداشته باشید‌، سهام شما به صورت صرف به عملکرد فصلی این کمپانی متکی خواهند بود. با در نظر داشتن اینکه این سهام متعلق به حیطه تکنولوژی است‌، رویداد ساده‌ای مثل پخش شدن یک شایعه یا اعلامیه متاورس، می‌تواند به نصف شدن ارزش پورتفولیوی شما منجر شود. بیایید کمی در رابطه با موضوعات حوزه کریپتو صحبت کنیم. ممکن است به بستر امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) علاقه داشته باشید‌، اما آیا سرمایه‌گذاری کردن کل داراییتان بر روی بستری که چهارچوب قانونی تعریف‌نشده‌ای دارد کار درستی است؟ ممکن است نوسانات صعودی این بازار موجب پوشش‌دهی نقاط ضعف آن شوند، اما آیا کسی می‌تواند به صورت راسخ اعلام کند که یک تصمیم اجرایی برای ممنوعیت خدمات غیرمتمرکز در آینده وضع نمی‌شود؟ ممکن است چنین اتفاقی دارایی‌های رمزارز شما را به معنای واقعی به هیچ تبدیل کند. هدف اصلی به عنوان یک سرمایه‌گذار این است که فارغ از هرگونه بازده جذاب، از سرمایه خود در برابر ریسک و خطرهای احتمالی محافظت کنیم.

صندوق شاخص کریپتو چه تفاوتی با صندوق شاخص سنتی دارد؟

تفاوت اصلی بین صندوق شاخص سنتی و صندوق شاخص کریپتویی، نوع دارایی‌های سرمایه‌گذاری‌ شده در آن‌ها است. تفاوت اصلی دیگر این است که بازارهای کریپتو می‌توانند نوسانات بیشتری را نسبت به بازارهای سنتی تجربه کنند؛ نتیجه این است که صندوق‌های شاخص کریپتویی ممکن است با تغییرات قیمت بیشتری نسبت به صندوق‌های شاخص سنتی همراه باشند. بنابراین شخصی که در یک صندوق شاخص کریپتویی سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌تواند سود بیشتری کسب کند، اما هم‌زمان ممکن است ضررهای بیشتری را نیز متحمل شود. جدای از ریسک‌ها و پاداش‌های بالقوه‌ی بیشتر، تفاوت دیگری که بین صندوق‌های شاخص سنتی و صندوق‌های شاخص ارزهای دیجیتال قابل ذکر است، تعداد محصولات موجود و سهولت دسترسی اولیه برای مصرف‌کنندگان است. صدها، اگر نه هزاران، صندوق شاخص سنتی موجود است که انواع شاخص‌های مختلف بازار را ردیابی می‌کند. با این حال، صندوق‌ شاخص کریپتویی هنوز برنامه‌ای در حال توسعه و نسبتاً جدید بوده و در حال حاضر تعداد بسیار کمی از آن در دسترس عموم قرار دارد.

نتیجه گیری :
بازار کریپتو در حال حاضر در مسیر توسعه و بلوغ قرار دارد و احتمال می‌رود که در آینده‌ای نزدیک شاهد ایجاد تعداد بیشتری صندوق‌ شاخص کریپتو به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کاربران عادی باشیم. این صندوق‌ها در معاملات سنتی محبوب بوده و برای طیف گسترده‌ای از معامله‌گران مناسب هستند. کریپتو همچنان به قله‌های جدید دست می‌یابد و کاربران جدید را جذب می‌کند، بنابراین کسانی که ایده معامله با صندوق‌های شاخص را دوست دارند، احتمالاً برای رایج‌تر شدن صندوق‌های مبتنی بر کریپتو تلاش می‌کنند.


 

لینک های مفید
بالا