ارز دیجیتال

صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست؟

1402/01/20 0

بازار ارزهای دیجیتال دیگر یک مارکت کم‌حجم با سرمایه‌گذاران خاص نیست. حالا افراد زیادی در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها را آغاز کرده‌اند. روش‌های مختلفی برای فعالیت در این بازار وجود دارد. ترید و نوسان‌گیری، خرید ارزهای ناشناخته،‌ استیک ارز دیجیتال، مشارکت در فرایند ico و … از جمله راهکارهای سرمایه‌گذاری در کریپتو کارنسی است. به تازگی خرید صندوق های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال نیز به روش‌های ذکر شده اضافه شده است. در این مقاله قصد داریم به سوال «صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست؟» پاسخ دهیم و در مورد معایب و مزایای این پدیده اقتصادی صحبت کنیم.

صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست؟

دیفای به معنای امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) است، اصطلاحی فراگیر که برای انواع برنامه‌های مالی در ارزهای رمزپایه یا بلاک چین که به منظور کمرنگ کردن واسطه‌های مالی ایجاد شده‌اند، به کار می‌رود. صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال یک ابزار مالی است که ارزش دارایی خاص یا مجموعه‌ای از دارایی‌های پایه را دنبال می‌کند. مزیت اصلی این صندوق‌ها این است که سرمایه گذاران می‌توانند بدون نیاز به خرید دارایی‌های فیزیکی جدید به سبد سرمایه‌گذاریشان تنوع ببخشند. صندوق سرمایه گذاری تتانکس با تمرکز بر دیفای این امکان را به کاربران می دهد که از موجودی دارایی رمزارزی خود، بدون هیچ گونه تلاشی سود کسب کنند.
صندوق دیفای تتانکس متشکل از بهترین و کم ریسک ترین استیبل کوین های مبتنی بر دلار بازار است و سرمایه گذار قادر خواهد بود با کمترین میزان دارایی سرمایه گذاری خود را شروع کند. از نظر زمانی هم هیچ گونه محدودیتی متوجه او نخواهد بود. خروج سرمایه در هر زمان لازم بدون هیچ گونه مانعی امکان پذیر است و سود هم به صورت روزشمار محاسبه و پرداخت خواهد شد.

صندوق ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

جذابیت اصلی صندوق قابل معامله رمز ارزها این است که دقیقاً مانند ای تی اف‌هایی عمل می‌کنند که توسط دارایی‌های سنتی پشتیبانی می‌شوند. صندوق ارز دیجیتال به دو شکل عرضه می‌شوند:

پشتوانه فیزیکی
برای ایجاد این نوع ای تی اف رمز ارزی، یک شرکت مدیریت دارایی باید مقداری کوین واقعی را از بازار خریداری کند، همان‌طور که در ای تی اف‌های سنتی اقدام به خرید سهام می‌کند. سپس این شرکت می‌تواند صندوقی ایجاد کند که ارزش آن وابسته به ارزش دارایی‌های رمز ارزی باشد و آن را برای معامله در بازار بورس لیست کند. اگر ارزش کوین‌های موجود در صندوق ای تی اف افزایش یابد ارزش سرمایه‌گذاری شخص نیز افزایش می‌یابد.

پشتوانه فیوچرز
در این نوع ای تی اف سهام صندوق نه بر اساس کوین‌های واقعی بلکه بر اساس قراردادهای فیوچرز (آتی) رمز ارزها هستند. قرارداد آتی صرفاً توافقی برای خرید یا فروش یک دارایی با قیمت از پیش تعیین شده در زمان معین در آینده است. این نوع صندوق ارز دیجیتال نسبت به ای تی اف‌های با پشتوانه فیزیکی ریسک کمتری دارند زیرا در آن هیچ دارایی فیزیکی خریداری نمی‌شود در نتیجه نیاز به محافظت از دارایی وجود ندارد. طبق گزارش‌ها، سازمان بورس آمریکا قرار است این نوع ای تی اف بیت کوین را تایید کند.

نتیجه گیری :
در این مقاله متوجه شدیم صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست و چه مزایا و معایبی دارد. در حال حاضر بورس آمریکا اجازه خرید و فروش صندوق ETF بیت کوین را صادر کرده است. به نظر می‌رسد در سال‌های آينده نیز شاهد عرضه صندوق‌ های سرمایه گذاری ارز دیجیتال باشیم. رمزارزهای بسیار زیادی در کریپتو کارنسی توسعه یافته است که با استفاده از آن‌ها می‌توان تعداد زیادی صندوق ETF ارز دیجیتال تشکیل داد. شاید تا چند سال دیگر این صندوق‌ها تبدیل به رقیبی جدی برای سایر دارایی‌های پرطرفدار در حزوه سرمایه‌گذاری شوند.

لینک های مفید
بالا