ارز دیجیتال

سبد گردانی ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/29 0

افراد پس از ورود به بازار سرمایه با اصطلاحات بسیار زیادی مواجه می‌شوند. یکی از این اصطلاحات رایج در بازار سرمایه، «سبدگردانی» است. همان‌گونه که می‌دانیم بازار ارزهای دیجیتال نیز همانند بسیاری از بازارهای دیگر از جمله طلا، ارز، خودرو، مسکن و… بدون ریسک نبوده و ریسک‌های مختص به خود را دارد و افراد همواره به دنبال جلوگیری از ضررهای مالی و دریافت سود بیشترند. به همین دلیل توصیه می‌شود بدون شناخت و آگاهی لازم شخصاً پا به این عرصه نگذارید؛ بلکه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را به دست افراد متخصص و باتجربه بسپارید. برای یافتن چنین افراد کارآزموده‌ای می‌بایست از شرکت‌های سبدگردانی کمک گرفته و یک سبدگردان حرفه‌ای را استخدام کنید. چراکه این افراد با تحلیل‌ بازار و خرید و فروش‌های به موقع، سعی در افزایش سرمایه شما در پرتفویتان خواهند داشت. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا با مفهوم سبدگرانی آشنا شده و به بررسی نحوه انجام آن بپردازیم.

سبد گردانی ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال(رمز پول) به انگلیسی : (Digital currency) به ارز هایی گفته می شود که که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند و مبنای آن‌ها صفر و یک است. همان‌طور که از واژه آن نیز برمی‌آید، ارز دیجیتال به هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره دارد. این مفهوم در مقابل واسطه‌های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه مطرح می‌شود. ارز دیجیتال ویژگی‌هایی شبیه ارز‌های فیزیکی دارد، اما به‌طور معمول تراکنش‌های انتقال سرمایه ارز‌های دیجیتالی به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد قابل انجام است. ارز‌های مجازی و رمزارز‌ها به انگلیسی : ( Cryptocurrency ) هر دو از نمونه‌های ارز‌های دیجیتال هستند اما نکته اینجاست که هر ارز دیجیتالی ارز مجازی یا رمزارز نیست. پول‌های دیجیتال مانند پول‌های فیزیکی، برای مبادلات مالی و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند اما می‌توانند به استفاده در مجامع خاص نیز محدود شوند؛ برای مثال می‌توان یک پول مجازی مخصوص یک بازی یا شبکه اجتماعی داشت. پول‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم به عنوان «پول‌های غیرمتمرکز دیجیتال» شناخته می‌شوند؛ به این معنی که مرکزی برای تولید این پول وجود ندارد.

سبدگردان ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

مفاهیم پایه‌ای در مورد سبدگردان ارز دیجیتال، درست مانند خرید چند کالا در بازار و عدم تمرکز روی یک محصول است. سبدگردان ارز دیجیتال مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال مختلف است که یک فرد یا مؤسسه مالک آن است تا بتواند سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال خود را مدیریت و نظارت کند. یک سبدگردان ارز دیجیتال معمولی حاوی تعدادی کوین است که به‌صورت استراتژیک بر اساس عواملی از جمله نحوه تمجید آنها از یکدیگر، عملکرد آنها در مبادلات مختلف و تاریخچه قیمت انتخاب می‌شوند. برخی از معامله‌گران «سهام» را در سبدگردان ارز دیجیتال خود قرار می‌دهند. اینها سکه‌هایی هستند که مالکیت مشترک دارند. این می‌تواند برای کاهش ریسک در دوره‌هایی که ارزش یک ارز در حال کاهش است، پذیرش ارزهای دیگر، یا زمانی که یک ارز برای گنجاندن انتخاب شده است، مفید باشد؛ زیرا در دوره قبل از همه ارزهای دیگر عملکرد بهتری داشته است.

مزایای سبدگردانی ارزهای دیجیتال :

همونطور که گفتیم، سبدگردانی یکی از مفاهیم جالب در بازار سرمایه هست. به عبارت ساده تر میشه سبدگردانی رو اینجوری تعریف کرد که سپردن سرمایه به فردی به اسم سبدگردان که مسئولین مدیریت ارزهای دیجیتال سرمایه گذار رو بر عهده می گیره. این روش مزایای زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله به بررسی مزایای سبدگردانی ارزهای دیجیتال بپردازیم.
• یکی از مزایای سبدگردانی ارز دیجیتال، انعطاف پذیری این روش هست. در سبدگردانی سرمایه گذار به صورت روزانه به پرتفوی خودش دسترسی داره. اون می تونه عملکرد سبدگردان رو تحت نظر داشته باشه و در صورت تمایل به تغییر استراتژی معامله اون رو با مدیر پرتفوی خودش در میان بذاره. از طرف دیگه سبدگردانی ترکیب متنوعی از دارایی های مالی رو در بر می گیره.
• یکی دیگه از مزایای سبدگردانی ارز دیجیتال، عدم نیاز به دانش خاص هست. یکی از چالش های سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال عدم آگاهی و ناتوانی در تحلیل ارزهای دیجیتال هست. همین موضوع باعث میشه تا سرمایه گذار ندونه کدوم ارز مناسب سرمایه گذاری هست.
• یکی دیگه از مزایای سبدگردانی ارز دیجیتال، عدم نیاز به صرف زمان هست. سبدگردان با تخصص و مهارت خودش پرتفوی شما رو مورد بررسی قرار میده. بنابراین، دیگه شما نیاز به صرف زمان برای جستجوی بازار، بررسی عملکرد پروژه ها، تحلیل رمز ارزها و... ندارین.
• یکی دیگه از مزایای سبدگردانی ارز دیجیتال، مدیریت حرفه ای پرتفوی شما هست. مدیریت پرتفوی شما توسط معامله گران حرفه ای باعث کاهش ریسک در سرمایه گذاری میشه. تیم های سبدگردانی با سال ها تجربه در این زمینه تسلط زیادی به رمز ارزها دارن و سود زیادی رو برای شما به ارمغان میارن.

نتیجه گیری :
سبدگردانی، فرایندی است که پیچیدگی‌های مختص به خودش را دارد و باید بر پایه اصولی خاص اجرا شود که ریسک از دست دادن سرمایه را کمتر و میزان سود دهی نهایی را بیشتر می‌کند. همان‌طور که گفتیم شخصی که برای سبدگردانی استخدام می‌شود، سبدگردان نام دارد و باید با دانش کافی از تمامی این اصول، پرتفوی متقاضی را نظم داده و مدیریت کند. این کار مزایای خاص خود را دارد که یکی از این مزایا معافیت مالی است.

لینک های مفید
بالا