ارز دیجیتال

ماینر چیست؟

1401/11/18 0

 از نخستین راه‌های کسب درآمد در دنیای کریپتوکارنسی، استخراج ارزهای دیجیتال می‌باشد. زمانی که بیت کوین به این بازار ارائه شد، نفرات بسیار زیادی خیلی راحت و تنها با استفاده از کامپیوترهای شخصی خود توانستند مقدار زیادی بیت کوین استخراج نمایند. اما در حال حاضر با محدودشدن مقدار باقیمانده بیت کوین استخراج نشده و بالابودن تقاضا بین کاربران، در عمل استخراج بیت کوین به یکی از پیچیده‌ترین عملیات این حوزه تبدیل شده است.

اگر ابزارها و دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را از همان آغاز تا کنون بررسی نماییم، به تغییرات و پیشرفت‌های این دستگاه پی خواهیم برد. دستگاه ماینر یا استخراج ارز دیجیتال به علت توانایی محاسباتی بالا، معادلات ریاضی موجود را حل نموده و سود مکتسبه از آن را به‌عنوان ارز دیجیتال استخراج شده در دسترس فرد ماینر قرار می‌دهد.

 در ادامه به توضیح اینکه ماینر کیست؟ دستگاه ماینر چیست؟ نقاط قوت و ضعف آن چیست؟ خواهیم پرداخت.

ماینر

کلمه ماینر به معنی استخراج‌کننده می‌باشد. این کلمه هم برای خود فرد استخراج‌کننده و هم برای دستگاه استخراج ارز دیجیتال به کار می‌رود.

درگذشته زمانی که بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال تازه به بازارهای جهانی ورود کرده بود، استخراج آن بسیار راحت بود و هرکسی با استفاده از یک کامپیوتر ساده توانایی استخراج آن را داشت. به‌مرورزمان تعداد نفراتی که به دنبال کسب درآمد از طریق استخراج ارز دیجیتال بودند افزایش یافت و این بازار به یک بازار رقابتی برای کاربران تبدیل شد. به همین علت امروزه با مفهومی به نام سختی استخراج روبه‌رو هستیم که نشان‌دهنده چالش‌های بسیار زیاد پیش روی کاربران برای استخراج رمزارزها گوناگون می‌باشد. هرچقدر سختی استخراج ارز دیجیتال زیاد باشد، برای استخراج آن به دستگاه قدرتمندتری نیاز خواهیم داشت.

با دشوارتر شدن استخراج ارزهای دیجیتال دیگر نمی‌توان فقط به قدرت پردازش کامپیوترهای ساده اتکا نمود. به همین علت امروزه شاهد به‌وجودآمدن دستگاه‌های خیلی پیشرفته‌تری جهت حل توابع مرتبط با تراکنش‌های ارزهای دیجیتال هستیم. به اشخاصی که سخت‌افزارهای لازم برای حل معادلات ریاضی مربوط به تراکنش‌های شبکه بلاک‌چین را دارند و در این عرصه فعالیت می‌کنند اصطلاحاً ماینر می‌گویند. با این تعریف کاربران تازه‌کاری که با موبایل به استخراج ارز دیجیتال می‌پردازند را دیگر نمی‌توان به‌عنوان یک ماینر حساب نمود.

دستگاه ماینر چیست؟

دستگاه ماینر یا Asic اصطلاحی است که برای دستگاه‌های استخراج رمزارزها استفاده می‌شود و امروزه این دستگاه‌ها بسیار متنوع هستند.

ماینرها می‌کوشند با استفاده از ابزارهای گوناگون به استخراج تعداد بیشتری از رمزارزها دست یابند وبا فروش آنها به سود بالایی برسند.

به‌طورکلی ماینینگ پروسه تأیید تراکنش‌های رمزارزها و ثبت آنها در دفترکل توزیع استخراج می‌باشد. این فرایند به افزایش امنیت شبکه و غیرمتمرکزسازی شبکه رمزارزها کمک می‌کند و در نهایت رمزارز جدید ایجاد می‌نماید.

 به‌صورت کاملاً ساده تراکنش‌های تأیید شده در بلوک‌ها ذخیره می‌شوند و برای افزودن این بلوک‌های تازه به زنجیره بلوک‌های موجود، یک پازل کدگذاری وجود دارد که دارای پیچیدگی‌های بالایی است و باید حل شود. هر سیستمی بتواند این پازل را حل نماید پاداش می‌گیرد.

نقاط قوت دستگاه‌های ASIC

از نقاط قوت دستگاه‌های ASIC یا ماینرها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • میزان هش بالا

میزان هش بالا هم یکی دیگر از مزیت‌های دستگاه ماینینگ اسیک نسبت به کارت گرافیک می‌باشد. اگر تنها به ماینینگ یک کوین خاص علاقه‌مندید هیچ‌چیز بهتر از دستگاه‌های ماینینگ اسیک نخواهد توانست این کار را برای شما انجام دهد.

  • اندازه فیزیکی

در عملکردهای مشابه، بیشتر دستگاه‌های استخراج اسیک وزن و اندازه کمتری نسبت به کارت گرافیک و متعلقات آن دارند.

  • حاشیه سود بیشتر

این دستگاه‌ها کارآمدی بیشتری در مقایسه با کارت‌های گرافیک دارند و در نتیجه می‌توانند سود بیشتری برای شما ایجاد نمایند.

نقاط ضعف دستگاه‌های ASIC

از جمله نقاط ضعف این دستگاه ها عبارتند از:

  • هزینه بالا

در مقایسه با کارت‌های گرافیک، برای ورود به صنعت استخراج از این طریق باید سرمایه اولیه بسیار زیادی داشته باشید.

  • مخصوص یک کوین خاص

همان‌طور که گفتیم با این دستگاه فقط می‌توان یک نوع کوین را استخراج نمود. برای مثال، با یک دستگاه اسیک لایت‌کوین، شما فقط و فقط می‌توانید لایت‌کوین ماین استخراج نمایید و برای انواع دیگر کاملاً غیرقابل‌استفاده می‌باشد.

  • بازار فروش دست‌دوم ضعیف

دستگاه‌های اسیک بر خلاف‌ کارت‌های گرافیک، دارای بازار ضعیفی هستند و پس از استفاده قیمت آنها افت کرده و ارزش پایینی پیدا می‌کنند.

  • طول عمر پایین

هرچند مدت برای دستگاه‌های اسیک مدل جدیدی عرضه می‌شود و مدل‌های قبلی کارایی خود را به شدت از دست می‌دهند. تا کنون این دستگاه‌های استخراج نهمین نسخه خود را دریافت نموده‌اند و نسخه‌های پیشین ارزش زیادی ندارند.

  • ازبین‌رفتن یک شبه

امکان دارد با تغییر الگوریتم‌ها دستگاه شما کاملاً بی‌استفاده گردد.

  • تعداد کنترل‌کننده و سازنده محدود

بر خلاف بیشتر مشاغل و دستگاه‌های الکترونیک، حداقل تا این لحظه تعداد خیلی محدودی تولیدکننده برای دستگاه‌های اسیک به وجود آمده‌اند. از این نظر شما حق انتخاب زیادی ندارید و باید با همین چند تولیدکننده بسازید.

از سوی دیگر با توجه به این که طراحی وب‌سایت و ساخت آن برای دستگاه‌های اسیک هزینه بسیار زیادی دارد، طراحان کوین‌ها اغلب سعی می‌کنند یک کوین و دستگاه ثابت را انتخاب و از آن در درازمدت استفاده نمایند.

  • دستگاه‌هایی غیر قابل ارتقا

باید بدانید که با آمدن مدل جدید، مدل‌های قدیمی در عمل منسوخ شده و کارایی خودشان را از دست می‌دهند. هیچ روشی هم برای ارتقا آن‌ها موجود نیست و تنها راه تعویض دستگاه می‌باشد.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم و توضیح دادیم ماینر یک دستگاهی برای استخراج‌کردن می‌باشد؛ اما خیلی سخت است که بخواهیم با آن استخراجی انجام بدهیم. زیرا هزینه بسیار زیادی از نظر برقی و خیلی چیزهای دیگر که در مطالب فوق به آن‌ها اشاره شد، وجود دارد. اگر تمایل داشتید وارد دنیای رمزارز شوید، از راه ترید و سرمایه‌گذاری سعی کنید ارز دلخواه خود را به دست آورید. چون استخراج کار به‌شدت مشکلی است. نکته آخری که باید به آن اشاره کنم به کیف پولی که در آن ارز دیجیتال خود را نگهداری می‌کنید حتماً و حتماً دقت کنید.

لینک های مفید
بالا