ارز دیجیتال

حساب اجاره ای در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

1402/03/04 0

دنیای ارزهای دیجیتال مملو از فرصت‌های بازرگانی کوچک و بزرگ برای علاقه‌مندان به این حوزه است. سود حاصل از معاملات ارز برای افراد حرفه‌ای و کاردرست در این بازار به‌حدی است که موجب ترغیب بسیاری از سرمایه‌گذاران خرده‌پا شده و روز به روز افراد بیشتری به این بازار روی می‌آورند و سعی می‌کنند از این طریق درآمدی کسب کنند. مانند هر سرمایه‌گذاری پرسود دیگری، در این بازار نیز کلاه‌برداران در کمین نشسته‌اند و می‌کوشند از طریق روش‌های غیرقانونی مانند فیشینگ، پول شویی، حساب اجاره ای و غیره یک‌شبه راه صد ساله را طی کنند و از زحمت و تلاش دیگر اعضای این جامعه بهره‌مند شوند. این کار سرپیچی از قانون است و درصورت شناسایی پیگرد قانونی دارد. در این مقاله قصد داریم یکی از روش‌های کلاه‌برداری در بازار ارزهای دیجیتال یعنی استفاده از حساب‌ های اجاره‌ ای برای مقاصد پول‌شویی را به شما معرفی کنیم و مصادیق و مجازات این کار را به شما یادآور شویم. به این ترتیب می‌توانید با شناخت کلاه‌برداران و تکنیک‌های فریبکاری این افراد خود را از شر آنان مصون نگه دارید.

حساب اجاره ای در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

اگر سری به آگهی‌های شغلی‌ای که این روزها در پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌شوند زده باشید احتمالا با عباراتی مانند «کار در منزل با روزی چند ده میلیون درآمد» روبرو شده‌اید. این نوع آگهی‌ها که درآمدهای بالا و کار کمتر را تبلیغ می‌کنند اغلب کلاهبرداری هستند یا از طریق آن‌ها عملی مجرمانه صورت می‌گیرد. یکی از آن‌ها حساب اجاره ای است. برخی از افراد سودجو ممکن است به شما پیشنهاد کنند که یک حساب در صرافی ارز دیجیتال ایجاد کنید و رمز خصوصی خود را در اختیار این افراد قرار دهید. این عمل به‌اصطلاح، حساب اجاره ای نام دارد و از طریق آن افراد کلاهبردار دست به اعمالی می‌زنند که باعث مجرم شناخته شدن شما می‌شوند. مسئولیت حسابی که در صرافی ارز دیجیتال ایجاد کرده‌اید به عهده شماست. بنابراین، مسئول هر عملی که از طریق این حساب صورت بگیرد شما هستید. این در حالی است که افراد سودجو با آگهی‌های چشمگیر سعی دارند اطلاعات این حساب را از شما دریافت کرده و با وعده درآمدهای بسیار بالا، از حساب شما به‌منظور رفتارهای مجرمانه مانند پولشویی و کلاهبرداری استفاده کنند. برای مثال، ممکن است آن‌ها دست به کاری غیر قانونی بزنند و درآمد حاصل از آن را به حساب ارز دیجیتال شما واریز کنند. سپس، درآمد حاصل از کلاهبرداری با حساب اجاره ای ارز دیجیتال را به حساب خود انتقال دهند. در این شرایط، شما به‌عنوان شریک جرم شناخته شده و مشمول مجازات می‌شوید. در برخی شرایط نیز مجرمین ممکن است هیچ اطلاعاتی را از حساب صرافی ارز دیجیتال شما دریافت نکنند. در عوض، از شما خواسته می‌شود با پولی که به حساب بانکی‌تان از طریق افراد کلاهبردار منتقل شده است، ارز دیجیتال خریداری کرده و آن را به کیف پول این افراد انتقال دهید. اگرچه درآمدی که در قبال اجاره کارت بانکی برای صرافی به شما وعده داده می‌شود ممکن است بسیار وسوسه‌برانگیز باشد، پول‌هایی که به حساب بانکی شما از این طریق منتقل می‌شوند عمدتا از طریق اعمال مجرمانه بدست آمده‌اند و بنابراین، می‌توانند شما را در معرض اتهام کلاهبرداری قرار دهند. از آنجایی که صرافی‌هایی که امکان خرید و فروش رمز ارزها را فراهم می‌کنند غیرمتمرکز هستند و توسط یک شخص یا نهاد دولتی اداره نمی‌شوند، در معرض خطرات سایبری قرار دارند. همین نظارت ناقص بر این صرافی‌ها باعث شده است که هر کشور قوانین مخصوصی را برای مبارزه با استفاده از ارز دیجیتال برای کلاهبرداری، پولشویی و سایر جرایم سایبری وضع کند. این مورد در قوانین ایران نیز در نظر گرفته شده است و مسئولیت رسیدگی به کلاهبرداری با حساب اجاره ای، پلیس فتا محسوب می‌شود.

خطراتی که اجاره دادن حساب کاربری در صرافی های ارز دیجیتال به دنبال خود دارد!

چنانچه در سایت‌های کاریابی به دنبال شغلی می‌گردید که درآمد خوبی داشته باشد، ممکن است با آگهی وسوسه‌انگیزی مواجه شوید که به شما وعده کسب درآمد دلاری با ساده‌ترین راه را بدهد. معمولا محتوای تبلیغات به این صورت است؛ تنها با یک گوشی تلفن یا کامپیوتر، حداقل روزی 1 میلیون تومان درآمد کسب کنید. ارتباط اجاره حساب کاربری صرافی با این نوع آگهی در چیست؟ طرز کار به این شکل است که شما باید در یک صرافی ارز دیجیتال، برای خود حساب کاربری ثبت کرده و آن را اجاره دهید.
با اجاره‌دادن این حساب، به‌نظر می‌رسد که فردی که آن را اجاره گرفته، با آن کار کرده و خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام می‌دهد؛ با این حال، میزان قابل توجهی هم نصیب شما می‌شود. وقتی شما در یک صرافی، مراحل احراز هویت را انجام می‌دهید، در ‌واقع مسئولیت تمامی تراکنش‌هایی که با حساب کاربری شما انجام می‌شود، به عهده می گیرید. روند کار هکر‌ها به این شکل است که بدون اینکه از شما مبلغی را خواهان شوند، قول پولدار‌شدن یک شبه را می‌دهند. حال این عمل چگونه انجام می‌شود؟

نتیجه گیری :
دارندگان حساب کاربری در صرافی‌ها در زمان ثبت نام و خرید، قوانین صرافی را تایید می‌کنند که یکی از مفاد اصلی آن، مسئولیت کامل جرائم انجام شده با حساب کاربری برای دارنده حساب است. بنابراین در صورت وقوع جرم با حساب کاربری، اولین فردی که پاسخگو خواهد بود، صاحب حساب است. بنابراین به هیچ عنوان حساب کاربری خود در صرافی‌های آنلاین را در اختیار کسی قرار ندهید.

لینک های مفید
بالا