ارز دیجیتال

عرضه اولیه دیفای IDO چیست؟

1402/01/27 0

عرضه اولیه دیفای (IDO) نوعی عرضه ارز دیجیتال است که در صرافی غیرمتمرکز (DEX) صورت می‌گیرد. نقشه اصلی در فرایند IDO بر عهده استخرهای نقدینگی یا LP است که پس از فروش نقدینگی ایجاد می‌کند. یک IDO معمولی به کاربران این امکان را می‌دهد که در ازای توکن‌های جدید در طول رویداد تولید توکن، وجوه خود را قفل کنند. سپس برخی از وجوه جمع‌آوری‌شده با توکن جدید به یک LP اضافه می‌شوند تا بعداً به پروژه بازگردانده شوند. دیفای (Defi) یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دنیای کریپتو است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شوید. عرضه اولیه دیفای که روشی ساده و ارزان برای توزیع توکن‌های پروژه‌ها است، مدتی است به وجود آمده، اما هنوز در حال تکامل و ارائه مدل‌های جدیدی همچون عرضه اولیه مزرعه (IFO) است.  کسانی که مایلند به یک عرضه اولیه دیفای وارد شوند، به کیف پول متامسک و مقداری ارز دیجیتال برای پرداخت هزینه تراکنش و اشتراک نیاز دارند. در ادامه باید ضمن تحقیق در مورد پروژه، نگاه دقیق به ساختار IDO  و تیم پروژه و توکونومیک، اقدام به سرمایه‌گذاری مطمئن از طریق DEX کنند.

عرضه اولیه دیفای IDO چیست؟

به اولین توزیع یا فروش عمومی توکن یا کوین یک پروژه، عرضه اولیه می‌گویند. این کار به هدف تامین سرمایه مورد نیاز برای توسعه شبکه و یا توزیع توکن آن بین عموم مردم و گسترش جامعه پروژه انجام می‌شود. تمامی پروژه‌ها برای توسعه شبکه خود، به منابع مالی نیاز دارند؛ گسترش همکاری‌ها، لیست شدن در صرافی‌های متمرکز، جذب نیروهای متخصص برای گسترش تیم پروژه، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی، برگزاری Bug bounty و ارزیابی کدهای پروژه به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی از جمله هزینه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی یک پروژه در حوزه رمزارزهاست. عموما پروژه‌ها بخشی از این هزینه‌ها را از محل فروش توکن پروژه در میان عموم مردم تامین می‌کنند. اکنون با هدف عرضه اولیه آشنا شدیم. عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز یا IDO یکی از روش‌های تامین سرمایه در حوزه رمز ارزهاست. در بخش بعد تاریخچه انواع روش‌های عرضه اولیه در حوزه ارزهای دیجیتال را مطرح می‌کنیم.

مزایا عرضه اولیه دیفای IDO چیست :

برخی از مزایای IDOها عبارت‌اند از:

نقدینگی آنی و بسیار زیاد :
بسیاری از پروژه‌ها بخش قابل‌توجهی از سرمایه جذب‌شده در روند جذب سرمایه را در صرافی غیرمتمرکزی که توکن را فهرست می‌کند، به‌عنوان نقدینگی قفل می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از آنها بلافاصله پس از IDO، امکان سهام‌گذاری را فراهم می‌کنند تا سرمایه‌گذاران را به حفظ توکن‌ها پس از افزایش قیمت تشویق کنند.

کارمزد کمتر :
کارمزد عرضه اولیه در صرافی‌های غیرمتمرکز عمدتاً پایین‌تر از صرافی‌های متمرکز است.

شفافیت :
ازآنجاکه تمام فرایندهای راه‌اندازی یک IDO به‌صورت درون‌زنجیره‌ای صورت می‌گیرد، سرمایه‌گذاران می‌توانند همه فعالیت‌های IDO را تحت‌نظر گرفته و توکن‌های عرضه‌شده و آدرس‌هایی را که توکن‌ها به آنها واریز شده‌اند بررسی کنند. البته این در صورتی است که بلاک‌ چین موردنظر عمومی باشد.

انعطاف‌پذیری بسیار بالا:
یکی از برترین مزایای شرکت در یک IDO، تضمین فهرست‌شدن توکن‌ها در صرافی است که علاوه بر سودآوری بالقوه برای سرمایه‌گذاران، مدت‌زمان انتظار برای فهرست‌شدن (که معمولاً طولانی است) و همچنین ریسک فهرست‌نشدن را حذف می‌کند.

امکان جذب سرمایه برای همه :
ازآنجاکه در IDOها برخلاف IEOها، فرایند سخت‌گیرانه بررسی پروژه حذف شده است، پروژه‌های بیشتری می‌توانند از این روش استفاده کنند و پیش از آغاز به کار رسمی، سرمایه اولیه موردنیاز خود را جمع‌آوری کنند.

نتیجه گیری :
سال 2021 پروژه‌های دیفای بسیار رونق گرفتند. نیاز به وجود پلتفرم‌های دیفای که بتوانند سرویس‌های مالی مناسبی به کاربران ارزهای دیجیتال ارائه دهند، کاملاً احساس می‌شد. با ورود پروژه‌های دیفای افراد بسیاری به سرمایه‌گذاری روی آنها علاقه نشان دادند. بنابراین توسعه‌دهندگان پروژه شروع به عرضه اولیه دیفای (IDO) کردند. عرضه اولیه دیفای به شکل‌ها و روش‌های مختلف انجام می‌شود، اما یک چیز قطعی وجود دارد و آن این است که موارد بیشتری عرضه اولیه دیفای یا Initial DeFi Offering (IDO) در راه است. یک دلیل این است که این نوع عرضه‌ها تازه شروع شده است. دلیل دیگر اینکه، در حال حاضر این نوع عرضه عمومی و تقویت فعالیت‌های اجتماعی در اطراف پروژه‌های دیفای در اوایل عمرشان برای معرفی و جذب سرمایه پروژه بسیار مفید بوده است؛ بنابراین پروژه‌های بیشتری مطمئناً این موفقیت را دنبال خواهند کرد. بنابراین، نکته کلیدی برای سرمایه‌گذاران این است که روی پروژه‌هایی که محصولات نهایی یا MVPهای جالب دارند سرمایه‌گذاری کنند. این روزها فقط داشتن یک وایت‌پیپر و یک توکن کافی نیست.

بالا