ارز دیجیتال

سختی شبکه بیت کوین چیست؟

1402/03/25 0

Mining Difficultly یا سختی استخراج در شبکه همه رمز ارزهایی که به طریق اثبات کار استخراج می شوند مهم است.سختی استخراج یک تابع کنترل شده است که باعث می شود تعداد کوین های مورد نظر در محدوده زمانی مشخص تولید و کنترل شود .قبل از اینکه بخواهیم با معنی و مفهوم سختی استخراج یا سختی شبکه آشنا شویم ابتدا باید بدانیم که استخراج چیست و طی عملیات استخراج چه اتفاقی می افتد. بنابراین در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا ضمن یک توضیح مختصر به بررسی سختی استخراج یا سختی شبکه و بررسی آن در بیت کوین بپردازیم .همچنین در ادامه نحوه محاسبه سختی استخراج و چگونگی تغییرات آن همراه با نمودار سختی شبکه را نیز شرح خواهیم داد.

سختی شبکه بیت کوین چیست؟

سختی استخراج یا سختی شبکه بیت کوین را می‌توان به میزان سخت بودن حل یک پازل تشبیه کرد. در اینجا منظور از پازل، الگوریتم هشینگ SHA-256 است که بیت کوین از آن در اجماع اثبات کار خود استفاده می‌کند. به زبان دیگر سختی استخراج به میزان سخت و زمانبر بودن پیدا کردن هش مناسب برای هر بلاک گفته می‌شود. برای استخراج هر بلاک نیاز است که الگوریتم هش مخصوص آن حل شود. سختی حل این الگوریتم در هر زمان متفاوت است. سختی شبکه بیت کوین برای رسیدن به اهداف زیر در هر 2,016 بلاک ( تقریبا 14 روز) بر اساس سرعت استخراج بلاک‌ها تغییر می‌کند:
•    وقتی تعداد ماینر‌های آنلاین افزایش می‌باید، بلاک‌ها در کمتر از 10 دقیقه تولید می‌شوند سپس الگوریتم تنظیم سختی شبکه به صورت خودکار سختی استخراج را افزایش می‌دهد.
•    وقتی ماینر‌ها شبکه را ترک می‌کنند، بلاک‌های بیت کوین در بیش از 10 دقیقه استخراج می‌شوند پس سختی شبکه به صورت خودکار کاهش می‌یابد.
این الگوریتم در هر زمان مطمئن می‌شود که بلاک اینتروال روی 10 دقیقه ثابت و نرخ افزایش عرضه در بیت کوین یکسان می‌ماند. بیت کوین می‌خواهد به طور متوسط هر 10 دقیقه یک بلاک حل و به حل‌کننده آن پاداش داده شود. بعد از هاوینگ سال 2020 پاداش هر بلاک به 6.25 واحد BTC رسید. با فرا رسیدن هاوینگ بعدی در سال 2024 این مقدار به 3.125 واحد بیت کوین کاهش پیدا می‌کند، به این معنی که هر 10 دقیقه این مقدار به عرضه در گردش اضافه می‌شود.

تأثیر سختی شبکه بیت کوین بر قیمت :

با توجه به این‌که بالاتر رفتن سختی شبکه به معنای این است که برای تولید بلاک جدید قدرت پردازشی بیشتری مورد نیاز خواهد بود بنابراین افزایش سختی شبکه به معنای این است که ماینرها تمایل بیشتری به فعالیت در شبکه و استخراج بیت کوین دارند. با توجه به این که برای استخراج بیت کوین علاوه بر هزینه‌هایی که برای دستگاه‌های ماینر پرداخت می‌شود، هزینه‌های انرژی و تعمیر و نگهداری قابل توجهی نیز وجود دارد، بنابراین افزایش سختی شبکه می‌تواند به دلیل خوش‌بین بودن ماینرها به آینده قیمت بیت کوین باشد. البته برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین باید در کنار سختی شبکه و هش ریت، عوامل دیگر تأثیرگذار در قیمت بیت کوین همانند تحرکات نهنگ‌های بیت کوین را نیز در نظر گرفت.

نتیجه گیری :
در این مقاله به بررسی سختی شبکه یا سختی استخراج پرداختیم؛ بدون شک تا اینجا به میزان اهمیت و ضرورت سختی شبکه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال پی برده‌اید. اگر سختی استخراج وجود نداشته باشد و میزان آن‌ها مرتب افزایش یا کاهش نداشته باشد، بدون شک شبکه از کار می‌افتد. اگر سختی استخراج شبکه قابل کنترل نباشد، بدون شک اگر میزان سختی به قدری بالا رود که دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد، دیگر کسی حاضر به ادامه برای استخراج نخواهد بود و همه تراکنش‌ها بدون تایید باقی خواهند ماند و عمر بلاک چین به پایان می‌رسد.

لینک های مفید
بالا