ارز دیجیتال

عرضه اولیه فارم چیست؟

1402/03/03 0

در چند سال گذشته شاهد گسترش بازار ارزهای دیجیتال بوده‌ایم که چشم انداز امور مالی از جمله راه‌های کسب سرمایه را تغییر داده است. امروزه روش‌های جدید زیادی وجود دارد که سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند به توکن‌های جدید دسترسی پیدا کنند. یکی دیگر از این روش‌های استفاده از عرضه اولیه مزرعه IFO است. تعداد زیادی پروژه و طرح جدید وجود دارد که بر روی پلتفرم‌های غیرمتمرکز و بر پایه قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند. اگر نمی‌دانید IFO چیست و چگونه کار می‌کند.

عرضه اولیه فارم چیست؟

عرضه اولیه فارم یا Initial Farm Offering (به اختصار IFO) یکی از مدل‌های تامین سرمایه در بازار کریپتوکارنسی است. IFO معمولاً در صرافی‌های غیرمتمرکز برگزار می‌شود و پروژه‌های مختلف با عرضه رمزارزهای خود در این پلتفرم‌ها، سرمایه لازم برای راه‌اندازی پلتفرم جدید یا توسعه کسب‌وکار خود را به‌دست می‌آورند. در واقع در رویدادهای IFO، ارزهای دیجیتال پیش از فهرست شدن در صرافی‌ها، پیش فروش یا Pre-Sale می‌شوند. با این کار علاوه بر تامین سرمایه برای اتمام پروژه، کاربران رمزارزی را به‌دست می‌آورند که ممکن است در آینده ارزش زیادی پیدا کند. در رویدادهای پیش فروش، شرایطی مثل وایت لیست (لیستی از کاربران واجد شرایط دریافت رمزارز) یا حداقل و حداکثر مقدار خرید وجود دارد. البته از آن‌جایی که IFOها در بستر صرافی‌های غیرمتمرکز انجام می‌شوند، تهیه فهرست از کاربران واجد شرایط که یکی از ملزومات آن احراز هویت است، چندان مطرح نیست. یکی از نکات مثبت عرضه اولیه فارم این است که کاربران می‌توانند ارز دیجیتال را با قیمتی کمتر از عرضه عمومی بخرند.

پلتفرم عرضه اولیه فارم (IFO) چگونه کار می کند؟

به پلتفرمی که در آن عرضه اولیه فارم برگزار می شود در اصطلاح، پلتفرم میزبان گفته می شود. پلتفرم میزبان قبل از اجرای پلتفرم عرضه اولیه فارم (IFO)، پروژه های جدید را به لحاظ سودآوری، امنیت و کارایی مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. تمامی رویدادهای عرضه اولیه فارم در پلتفرم دیفای ایجاد می شوند و تمامی تراکنش های آن با استفاده از قراردادهای هوشمند اجرا می شود. این نکته را در نظر داشته باشید هر IFO دارای زمان شروع و پایان است که با انقضای زمان آن پلتفرم بسته خواهد شد.  کاربران باید در استخرهای تعیین شده توسط پلتفرم میزبان به عنوان تامین کننده نقدینگی مشارکت داشته و توکن تامین نقدینگی استخر را بدست بیاورند. از طریق این نوع توکن می توان در رویداد عرضه اولیه Farm در حال برگزاری شرکت کرد. همان طور که گفته شد، اولین پلتفرمی که عرضه اولیه IFO را برگزار کرد، صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ است. این صرافی، بزرگترین صرافی غیرمتمرکز فعال بر بستر بایننس اسمارت چین (BSC) است. کاربران می توانند از طریق این صرافی توکن های BEP-20 را مبادله کنند.

عرضه اولیه مزرعه چه مزایا و معایبی دارد؟

عرضه اولیه فارم (مزرعه) مزایا و معایبی دارد. برخی از ویژگی‌های این رویدادهای فروش به نیازهای شما یا پلتفرم میزبان، بستگی دارند. ما اینجا لیستی از رایج‌ترین مزایا و معایب Initial Farm Offering را فراهم کرده‌ایم.

مزایای کمپین‌های IFO:
•    کاربرانی که در عرضه اولیه فارم سرمایه‌گذاری می‌کنند تا حدی مطمئن هستند زیرا پروژه به شکل دقیق توسط صرافی غیرمتمرکز بررسی شده است.
•    هیچ واسطه‌ای در این فرایند دخیل نیست. تراکنش‌ها همتا به همتا (P2P) هستند که باعث صرفه‌جویی در پول می‌شود.
•    تمام تراکنش‌های یک IFO عرضه اولیه فارم به لطف غیر متمرکز بودن و ساز و کار دکس‌ها کاملاً شفاف هستند.
•    عرضه فارم اولیه به عنوان راهی برای تشویق نقدینگی در جفت ارزهای معاملاتی خاص عمل می‌کند
•    کاربران در مقابل لاک کردن دارایی دیجیتال خود پاداش می‌گیرند.

معایب کمپین‌های IFO:
•    به دلیل نوسان پروژه‌های کریپتو کارنسی‌، این احتمال وجود دارد که متحمل زیان قابل‌توجهی شوند یا پروژه کلاً شکست بخورد. کافی است نگاهی به نوسانات قیمت BTC که بزرگ‌ترین ارز بازار است بیندازید تا متوجه منظور ما شوید.
•    خطراتی که در ارتباط با قراردادهای هوشمند و امنیت آنها وجود دارد در مورد عرضه فارم نیز صدق می‌کند زیرا این نوع عرضه کاملاً مبتنی بر قرارداد هوشمند است.
•     اگر پلتفرم IFO عرضه اولیه فارم قابل اعتماد نباشد، ریسک مضاعفی برای سرمایه‌های شما وجود دارد زیرا ممکن است تحقیقات کافی در مورد پروژه جدید صورت نگرفته باشد

نتیجه گیری :
IFO یک روش افزایش سرمایه امروزی برای پروژه‌های دیفای محسوب می‌شود که به آن‌ها کمک می‌کند با فروش توکن‌های محلی خود برای گسترش و عملکرد بهتر پروژه و تحقق برنامه‌ها، سرمایه جذب کنند. در IFO علاوه بر سود ناشی از گران شدن توکن، کاربران به دلیل تزریق نقدینگی به شبکه به صورت دوره‌ای سود دریافت می‌کنند. عرضه اولیه فارم توسط صرافی‌های مختلفی ارائه می‌شوند و قبل از هر پیش فروش مشخصات کامل پروژه مد نظر منتشر شده و کاربران می‌توانند آن را مطالعه کنند. برای یک سرمایه‌گذاری موفق، تصمیم‌گیری و انتخاب پروژه مناسب یک اصل اساسی است و این مهم تنها با تحقیق در مورد پروژه‌ها و مطالعه اطلاعات هر شبکه قابل دستیابی است.


 

لینک های مفید
بالا