ارز دیجیتال

نوسانگیری در ارز دیجیتال چیست؟

1402/01/31 0

نوسان‌گیری یا همان معامله‌گریِ نوسان‌گیر چیست و چه تفاوتی با سایر انواع ترید دارد؟ اگر تا حدودی با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا باشید، حتماً تاکنون نام ترید به گوش‌تان خورده است. ترید (Trade) یا همان معامله در بازارهای مالی، روشی است که فردی با آن سعی می‌کند از نوسانات قیمت یک دارایی به نفع خود استفاده کند و به سود برسد. به‌‌‌طور خلاصه، ترید هنر خرید در کمترین قیمت و فروش در بیشترین قیمت است. اما در عمل، دنیای ترید به ‌همین سادگی نیست و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ به‌خصوص در بازار کاملاً جدید ارزهای دیجیتال. ترید ارزهای دیجیتال هم محدود به یک نوع و روش نیست و انواع متفاوتی را در برمی‌گیرد. یکی از مهم‌ترین روش‌های ترید، معامله‌گری نوسان‌گیر (نوسان‌گیری) است. نوسان‌گیری یا همان سوینگ تریدینگ (Swing Trading) یک راهبرد معاملاتی مرسوم است که می‌تواند برای معامله‌گران مبتدی ایده‌آل باشد. این روش به‌دلیل افق‌های زمانی قابل‌کنترل آن، فعالیت در بازار را برای معامله‌گران راحت‌تر می‌کند. معامله‌گران نوسان‌گیر در اکثر بازارهای مالی مانند فارکس، سهام و ارزهای دیجیتال فعال هستند، اما آیا معامله‌گری نوسان‌گیر راهبرد مناسبی برای شماست؟ به‌بیان دیگر، آیا نوسان‌گیری برای شما مناسب‌تر است یا معامله‌گری روزانه؟

نوسانگیری در ارز دیجیتال چیست؟

نوسان گیری ارز دیجیتال به معنای خرید در کف‌های قیمتی و فروش در سقف‌های قیمتی است. در واقع تریدری که بتواند این کف‌ها و سقف‌ها را شناسایی کند، می‌تواند از بازار سود کسب کند. بازارهای مالی به‌طور کلی و بازارهای ارزهای دیجیتال به‌طور خاص همگی دارای این وجه مشترک هستند که قیمت در آن‌ها نوسان می‌کند. ممکن است در نگاه نخست این نوسان مطلوب به‌نظر نرسد ولی عاملی که با آن می‌توان از بازارهای مالی درآمدزایی کرد همین نوسان دائمی در این بازارها است. نوسان در بازار ارز دیجیتال به معنای حرکت بین دو ناحیه قیمتی است و تریدری که بتواند از این حرکت قیمتی سود کسب کند توانسته در بازار ارز دیجیتال نوسان‌گیری کند. در بازار ارزهای دیجیتال قیمت همواره در حال تغییر و حرکت است. این حرکت می‌تواند در یک روند صعودی یا نزولی باشد که تریدرها با انتخاب معاملات لانگ یا شورت می‌توانند از روند بازار کسب سود کنند.

راه‌های نوسان گیری در ارز دیجیتال :

معامله‌گران نوسانی مانند تریدرهای روزانه احتیاجی ندارند تا ساعت‌های طولانی به نمودارها خیره شوند و ممکن است معاملات آن‌‌ها از چند روز تا چند هفته طول بکشد. برای نوسان گیری در ارز دیجیتال راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

استفاده از تحلیل تکنیکال :
بسیاری از تریدرها برای نوسان گیری در ارز دیجیتال، تحلیل تکنیکال را مبنای کار خود قرار می‌دهند و گاهی اوقات از تحلیل فاندامنتال، نوسانات احتمالی ارز دیجیتال موردنظر خود را بررسی می‌کنند. حدود 70 درصد از استراتژی به کار رفته باید بر اساس تحلیل تکنیکال باشد و این تحلیل روند کلی ارز موردنظر، قدرت روند، ناحیه‌های حمایتی و مقاومتی را نشان می‌دهد. تحلیل تکنیکال باعث می‌شود تا تریدر از محدوده ورود و محدوده خروج اطلاع پیدا کند و بتواند با استفاده از نوسان گیری سود خوبی به دست آورد.

استفاده از تحلیل فاندامنتال :
پس از بررسی تکنیکالی، باید از تحلیل فاندامنتال نسبی رمزارز استفاده کرد. در این تحلیل نیاز نیست به جزئیات خیلی دقیق توجه کرد و استعداد رشد برای رمزارز و نبودن تقلب و کلاهبرداری کافی است.

تشخیص محدوده‌های ثابت :
از تشخیص محدوده‌های ثابت زمانی که بازار به حالت افقی درآمده می‌توان استفاده کرد. در این صورت قیمت میان سطح حمایت و مقاومت افقی گیر افتاده و میان آن دو نوسان می‌کند. معامله‌گر باید سفارش خرید خود را در نزدیک‌ترین سطح حمایتی و فروش خود را در نزدیکی سطح مقاومت قرار دهد. لازم به ذکر است که معامله‌گران برای احتیاط، باید اهداف فروش خود را 1 یا 2 درصد پایین‌تر از خطوط مقاومت قرار دهند. سطوح مقاومت به شکل یک خط ایجاد نمی‌شود و یک محدوده را در بر می‌گیرد. معامله‌گرانی که به دنبال ریسک و سود بیشتر هستند، باید بخشی از سفارش فروش خود را در قیمتی پایین‌تر از محدوده مقاومت و باقی بخش را در قسمتی از سایه کندال‌ها به ثبت برسانند.

نتیجه گیری :
معامله‌گری نوسان‌گیر یک راهبرد معاملاتی متداول هم در بورس و هم در بازار ارزهای دیجیتال است. معامله‌گران نوسان‌گیر معمولاً موقعیت خود را بسته به جزئیات هر معامله برای چند روز تا چند هفته حفظ می‌کنند. برای اینکه متوجه شوید که معامله‌گری نوسان‌گیر برای شما مناسب‌تر است یا معامله‌گری روزانه، ساده‌ترین راه این است که هر دو را امتحان کنید و ببینید کدام‌یک بیشتر با سبک معاملاتی شما هم‌خوانی دارد. همچنین بد نیست قبل از شروع به کار، درباره برخی از اصول مدیریت ریسک (از جمله استفاده از حد ضرر (stop loss) و روش‌های تعیین اندازه موقعیت معاملاتی) مطالعه کنید.


 

لینک های مفید
بالا