ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

1401/04/22 0

فروشگاه های بزرگ جهان این روزها از بستر وب سایت و طراحی سایت برای دسترسی به میلیون ها کاربر و فروش محصولات  خود در سرتاسر دنیا استفاده می‌کنند. حتی در کشور ما هم خرید و فروش کالا از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و از حالت سنتی خود خارج شده. با تغییر سیستم های خرید و فروش، به مرور زمان نیاز به سیستم های جدید پولی که دیگر مانند دلار و سایر ارزهای فیات نیاز به جا به جایی و محدودیت زمانی نداشته باشند، به وجود آمد. از سال 2009 با گسترش اینترنت ارز دیجیتال تبدیل به یک بازار سود ده و همه گیر برای خریداران شد. ارز دیجیتال بیت کوین از همین سال با هدف رفع نواقص نقل و انتقال سیستم های پول سنتی و شعار یک سیستم همتا به همتا، به صورت کاملا غیر متمرکز بعنوان اولین ارز دیجیتال وارد دنیا شد.

 

ارز دیجیتال یا رمز ارز چیست؟

ارز دیجیتال یا رمزارز (Cryptocurrency) یک نوع ارز دیجیتال است که با استفاده از تکنولوژی رمزنگاری برای تأیید و تأمین تراکنش‌ها ایجاد می‌شود. این ارزها بر اساس فناوری بلاکچین (Blockchain) ساخته می‌شوند و از طریق شبکه‌های مبتنی بر این فناوری انتقال داده و معاملات انجام می‌شود. مهمترین و معروف‌ترین نمونه از ارزهای دیجیتال یا رمزارز، بیت کوین (Bitcoin) است. بیت کوین در سال 2009 توسط شخص یا گروهی با نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) معرفی شد و به عنوان اولین ارز دیجیتال موفق و پراستفاده در دنیا شناخته می‌شود. ارزهای دیجیتال به دلیل ویژگی‌هایی مانند عدم نیاز به واسطه‌گری مرکزی (مانند بانک‌ها) برای انجام تراکنش‌ها، قابلیت انتقال سریع و ارزان، شفافیت بالا، امنیت بالا و قابلیت محافظت در برابر تقلب و تغییرات قیمت بالا، توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. همچنین، ارزهای دیجیتال برای فعالیت در بازارهای جهانی بدون محدودیت‌های جغرافیایی عمل می‌کنند. به طور کلی، ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله‌ای برای انجام تراکنش‌های مالی و انتقال دارایی‌ها بدون نیاز به واسطه‌های مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچند که ارزهای دیجیتال هنوز در مراحل ابتدایی توسعه و پذیرش قرار دارند و برخی چالش‌های قانونی، امنیتی و تنظیمی نیز وجود دارد.

مزایای ارز دیجیتال :

شاید روزهای اولیه پیدایش بیت کوین کسی فکر نمی کرد ده سال بعدش ارز دیجیتال اینقدر بین کاربرهای سرتاسر دنیا گسترش پیدا کنه. این روزها تقریبا در همه کشورها قشر جوان علاقه خاصی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال پیدا کرده اند که در ادامه دلایل روی اوردن مردم به آموزش ارز دیجیتال را برای شما خواهیم گفت.

یک بازار خوب برای سرمایه گذاری :

یکی از دلایل محبوبیت گسترده ارزهای دیجیتال در بین مردم سرتاسر دنیا و حتی افراد سرمایه گذار اینه که این بازار یک سیستم نوپا بوده و خیلی از افراد از طریق این بازار سود های خیلی کلانی کسب کردن. این روزها اکثر کشورهای دنیا مثل امریکا و چین و روسیه و حتی کشور خودمون بخاطر سود ده بودن این بازار به استخراج بیت کوین روی اورده اند. اگه بخوام در مورد سود ده بودن خرید ارز دیجیتال و سرمایه گذاری در این بازار برای شما توضیح بدم این رو بدونین که بیت کوین در سال 2009 با قیمت ده دلار معامله می شد و امروزه به 50 هزار دلار رسیده و یک سرمایه گذاری هزار دلاری ده سال پیش امروزه شما رو در ردیف ثروتمند ترین افراد شهر و محله تون قرار میداد. یا ارز دیجیتال اتریوم در طی یک سال حداقل سرمایه شما رو 7 برابر میکرد.

اگه به بازار ارزهای دیجیتال دقیق بشین متوجه میشین که فقط بیت کوین نیست که سرمایه گذار هاش رو ثروتمند کرده بلکه این ماهیت همه ی رمز ارز ها هستش که سود ده باشن وتقریبا همه ارزهای دیجیتالی که فاندامنتال خوبی داشتن سود های چند صد درصدی رو به خریداراش دادن. در اصل با یک بررسی خیلی ساده بطور تصادفی میزان سود دهی صد ارز دیجیتال را میشه بررسی کرد و متوجه این نکته شد که بالای 90 درصد این رمز ارزها سرمایه دار های خودشون رو ثروتمند کردن و ارزش سرمایه اون ها رو افزایش دادن. در حالی که اگه همون پول رو بصورت همون ارز سنتی در بانک نگهداری می کردن نه تنها هیچ ارزشی بهش اضافه نمی شد بلکه الان ارزش یه سال پیش خودش رو تا چند برابر از دست داده بود. نکته مهم بعدی که باید بهش توجه داشته باشین اینه که تو بازار ارزهای دیجیتال شما بالای هزار رمز ارز برای سرمایه گذاری پیدا می کنین که میتونین در وقت مناسب اونو بخرین و با فروش در زمان مناسب ازش سود کسب کنین در حالی که در بازار سنتی همچین فرصتی کمتر از تعداد انگشتان دست برای شما خواهد بود.

شروع با حداقل سرمایه :

یکی دیگه از مزیت های خوب ارز دیجیتال اینه که میتونین با یک میلیون تومن و بعضا حتی کمتر از یک میلیون هم استارت خودتون رو بزنین و شروع به خرید و فروش کنین و حتی با همون یک میلیون کلی سود کسب کنین و به تنها چیزی که نیاز دارین یک گوشی موبایل یا یک لپ تاپ یا یک کامپیوتر برای استارت و ثبت نام و احراز هویت در صرافی اینانس هستش. در حالی که اگه بخواین یک کسب و کار حداقلی در دنیای سنتی راه بندازین که بخواین ازش سود کسب کنین باید هزینه خیلی زیادی تو دست تون باشه تا تازه بتونین کسب و کارتون رو راه بندازین و تخصص بالایی هم نیاز خواهین داشت. البته با داشتن سیگنال ارز دیجیتال میتونین سود بیشتری رو بدست بیارین.

شروع با کمترین تخصص :

مزیت بعدی ارز دیجیتال این هستش که این روزها با گسترش اینترنت نیاز نداریم هزینه های زیادی بدیم تا بتونیم اطلاعات کسب کنیم. وبسایت های خیلی زیادی بصورت کاملا رایگان تمام اطلاعاتی که نیاز دارین رو در اختیارتون قرار میدن. همچنین میتونین از صد ها کانال اینستاگرام و یوتیوب برای کسب اطلاعاتی که لازم دارین استفاده کنین بدون اینکه بخواین بابت استفاده از اطلاعات شون هزینه ای پرداخت کنین. در حالی که خیلی از کسب و کارهای مالی نیازمند این هستن که سال ها تجربه کسب کنین و شاگردی کنین یا حتی هزینه پرداخت کنین تا فوت و فن کار دست تون بیاد.

راهنمای ورود به دنیای ارز های دیجیتال :

اگر تصمیم شما این هستش که وارد بازار ارزهای دیجیتال بشین ولی نمیدونین چطوری این کار رو بکنید ادامه مطلب رو بخونین و با نحوه وارد شدن به این بازار بطور کامل آشنا بشید. نکته خیلی مهمی که باید بهش دقت کنین این هست که قبل از انجام هر سرمایه گذاری در این بازار دانش و آگاهی خود را افزایش بدین و این رو بدونین مهمترین عامل پیشرفت شما در این بازار آشنایی با نحوه خرید و فروش و سرمایه گذاری در این بازار هستش. طی کردن مراحل زیر شما را در سریع ترین زمان وارد این بازار خواهد کرد:

ثبت نام و احراز هویت در یک صرافی مطمئن :

اولین قدم شما برای وارد شدن به این بازار این هستش که در یک صرافی مطمئن ثبت نام و احراز هویت کنین. صرافی های ارز دیجیتال مطمئن ترین و امن ترین راه فروش و خرید ارز دیجیتال در تمام دنیا به شمار می آید و برای برداشتن قدم اول باید بتونین در یک صرافی ثبت نام و احراز هویت خودتون رو انجام بدین. در اصل از طریق صرافی رمزارز می تونین ارز های سنتی خودتون رو به یک دارایی دیجیتال مثل بیت کوین یا هر ارز دیجیتالی که میخواین تبدیل کنین. مزیت استفاده از صرافی برای خرید و فروش این هستش که این بستر ها بطور 24 ساعته و 7 روز هفته حتی در روزهای تعطیل به خرید و فروش ارز دیجیتال می پردازن و چون بستر خرید و فروش انها بصورت انلاین بوده می تونین در هر کجا که خواستین و هر زمان که مایل بودین به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازین. اگه میخواین در صرافی اینانس ثبت نام کنین در بالای صفحه در گزینه راهنمای استفاده بطور کامل توضیح داده شده است.

نصب یک کیف پول برای نگهداری ارز دیجیتال :

دومین قدم شما برای وارد شدن به این بازار این هستش که باید به این نکته توجه کنین که بازار ارز های دیجیتال در نقطه مقابل ارز های سنتی مثل دلار و ریال قرار گرفته. در حقیقیت در بازار سنتی ما از بانک و موسسات مالی برای نگهداری و نقل و انتقال پول و سرمایه خودمون استفاده می کنیم، ولی در دنیای کریپتو کارنسی بطور کلی از واسطه ای برای انجام تراکنش های مالی استفاده نمیشه و خود اختراع بیت کوین برای از بین بردن همچین واسطه هایی بود. پس شما باید در این بازار بطور کلی با نحوه نگهداری سرمایه های خود اشنایی کاملی پیدا کنین.

همانطور که برای نگهداری پول های کاغذی خودمون از کیف پول استفاده می کنیم، در دنیای بلاکچین هم ارز های دیجیتال در یک کیف پول یا والت نگهداری میشن. شما باید در این زمینه اطلاعات کاملی داشته باشین و بعد وارد این بازار بشین. کیف پول های ارزهای دیجیتال در انواع گرم و سرد در بازار موجود هستن. میتونین اونها رو روی موبایل یا کامپیوتر خودتون نصب کنین. کیف پول های نرم افزاری رایگان بوده و مطمئن ترین راه دانلود انها استفاده از اپ استور یا پلی استور برای دانلودشون هست. همچنین میتونین از کیف پول های سخت افزاری هم استفاده کنین که امن ترین نوع کیف پول ها به حساب می آیند. ولی برای استفاده از این کیف پول ها باید هزینه ای برای خرید کیف پول بپردازین. در صرافی اینانس در قسمت راهنمای استفاده می تونین با نحوه کامل نصب کیف پول تراست ولت آشنا بشین.

خرید ارز دیجیتال :

اخرین گام شما بعد اینکه در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت نام و احراز هویت کردین و یک کیف پول نصب کردین میتونین شروع کنین به خرید ارز دیجیتال. برای خرید ارز دیجیتال هم بهتره فقط به حرف ها و شایعات بازار گوش نداد و با اگاهی و اشنایی به تحلیل های تکنیکال این کار را انجام داد. در هنگام خرید ارز دیجیتال اول تعیین کنید که میخواین سرمایه گذار باشین در این بازار یا تریدر باشین و بطور روزانه خرید و فروش اونا رو انجام بدین. چون هر کدوم استراتژی های خودشون رو دارن که با هم فرق دارن. 

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال یا رمزارز (Cryptocurrency Mining) فرایندی است که در آن رایانه‌ها برای حل مسائل ریاضی پیچیده و تأیید تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین به کار می‌روند و به عنوان پاداش، واحدهایی از ارز دیجیتال را دریافت می‌کنند. اکثر ارزهای دیجیتال، به خصوص بیت کوین، از الگوریتمی به نام "Proof of Work" (PoW) برای استخراج استفاده می‌کنند. در این الگوریتم، رایانه‌ها یا دستگاه‌های معدنگری (Mining Rig) به رقابت با یکدیگر می‌پردازند تا از طریق حل مسائل ریاضی پیچیده و استخراج بلوک‌های جدید در شبکه بلاکچین، تراکنش‌های جدید را تأیید کنند. با حل مسئله ریاضی و تأیید تراکنش‌ها، استخراج کننده‌ها به عنوان پاداش برای کار خود واحدهایی از ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. این پاداش معمولاً شامل واحدهای ارز دیجیتالی است که به عنوان پاداش بلاک به استخراج کننده تعلق می‌گیرد، همچنین شامل هزینه تراکنش‌هایی است که در آن بلوک ثبت شده است. استخراج ارز دیجیتال نیاز به سخت افزار قدرتمندی دارد، به خصوص در صورتی که شبکه بلاکچین مورد استخراج پرتراکم باشد. علاوه بر این، مصرف برق بالای استخراج ارز دیجیتال نیز یک چالش مهم است. مهمترین مثال از استخراج ارز دیجیتال بیت کوین است. استخراج بیت کوین به صورت متمرکز توسط ماینرهای حرفه‌ای و شرکت‌های معدنگری در سراسر جهان انجام می‌شود و نیاز به تجهیزات و سرمایه‌گذاری قابل توجهی دارد.

بیشتر بخوانید ماینر چیست؟

نتیجه گیری :

ارزهای دیجیتال، به عنوان یک نوع ارز الکترونیکی، در حال توسعه و رشد قابل توجهی هستند. آنها قدرتمندترین و پیچیده‌ترین شکل پول الکترونیکی را ارائه می‌دهند و قابلیت‌های منحصر به فردی دارند که از طریق فناوری بلاکچین و رمزنگاری امنیت آنها تأمین می‌شود. ارزهای دیجیتال، امکان انتقال سریع و مستقیم دارند و به طور کلی نیازی به واسطه‌های مالی و بانکی برای انجام تراکنش‌ها ندارند. این ارزها همچنین قابلیت برنامه‌ریزی و قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را دارند که به کاربران امکان می‌دهد تراکنش‌های پیچیده و قابل برنامه‌ریزی را انجام دهند. با این حال، برخی چالش‌ها نیز با استفاده از ارزهای دیجیتال همراه هستند. این شامل نوسانات قیمت قابل توجه، مسائل امنیتی مرتبط با کیفیت و امنیت ذخیره سازی و مدیریت ارزها، مسائل قانونی و مقرراتی، و همچنین محدودیت‌ها در پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال توسط کسب و کارها و سازمان‌ها است. با این حال، با رشد روزافزون فناوری بلاکچین و پذیرش گسترده‌تر ارزهای دیجیتال، می‌توان انتظار داشت که این ارزها در آینده بیشترین کاربرد و تأثیر را در صنایع مختلف از جمله مالی، تجارت، حمل و نقل، سلامت، و امور دیگر داشته باشند.

لینک های مفید
بالا