ارز دیجیتال

رقبای تتر کدامند؟

1401/09/27 0

بررسی رقبای ارز تتر

در این بخش قصد داریم تا به بررسی رقبای ارز دیجیتال تتر بپردازیم و با مقایسه این استیبل کوین‌ها انتخاب را برای کاربران ساده کنیم. زیررا که با توجه به گستردگی موارد استفاده از استیبل کوین، پروژه‌های بسیاری بر روی این نوع از کوین‌ها کار کرده و انواع گوناگونی به بازار عرضه کرده‌اند. همراه ما باشید تا مهمترین آن‌ها را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

استیبل کوین TUSD

یکی از رقبای ارز تتر، استیبل کوین TUSD است که اولین ارز دیجیتال با ثباتی است که تحت نظر مراجع قانونی به فعالیت می‌پردازد. به علاوه، در اکوسیستم استیبل کوین TUSD موسسات و بیزنس‌های متفاوت قادرند تا به مدیریت و همچنین مبادله دارایی‌های خود بپردازند.

یکی از عواملی که اعتماد کاربران را نسبت به TUSD جلب کرده‌است، این است که در آوریل سال 2020، مشخص شد که این استیبل کوین به طور کامل توسط ارز فیات دلار و در حساب‌های اشخاص ثالث پشتیبانی می‌شود که این امر اثبات می‌کند ترید TUSD با امنیت کامل به انجام می‌رسد. لازم به ذکر است، که بررسی استیبل کوین TUSD توسط مراجع قانونی برای اولین بار در سال 2018 رخ داد و در همان زمان نیز فعالیت‌های این توکن به تائید رسید.

استیبل کوین Maker DAI

ارز دیجیتال Maker DAI نیز مانند سایر رقبای ارز تتر، به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون در نظرگیری نوسانات بازار، با خیال راحت به ترید ارزهای دیجیتال بپردازند. یکی از ویژگی‌های اصلی استیبل کوین Maker DAI این است که استراتژی‌های زیادی را برای مبارزه با مشکلات احتمالی در پروتکل خود جای داده‌است. این استراتژی‌ها شامل مدیریت ریسک در بازار ارزهای دیجیتال نیز می‌شود.

کمپانی ارائه دهنده استیبل کوین DAI از رقبای تتر، با نام MakerDAO شناخته شده‌است. این شرکت، نوسانات DAI را با مدیریت‌های خاص خود به حداقل می‌رساند. این شرکت به منظور ثابت نگه داشتن قیمت DAI یک سیستم مدیریتی را ارائه می‌دهد که در آن کاربران  توکن MKR به خودی خود ثبات را در استیبل کوین DAI ایجاد می‌کنند.

بر اساس محتوای سپید نامه استیبل کوین DAI، این ارز از لیست رقبای تتر قصد دارد تا به یک دارایی غیرمتمرکز تبدیل شود و آزادی مالی و

استیبل کوین USDC متمرکز

استیبل کوین یو اس دی سی در سپتامبر سال 2016 به کاربران بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد. در همان سال نیز مورد توجه بسیاری از معامله‌گران قرار گرفت.  این ارز دیجیتال با ثبات، یک سال پس از توسعه یافتن، به دومین استیبل کوین از نظر حجم معاملات تبدیل شد و پس از رمزارز تتر، بیشترین حجم از کاربر را به خود جذب نمود. به همین دلیل از جمله رقبای تتر به شمار می‌رود. میزان ارائه USDC همگام با چاپ ارز دلار صورت می‌گیرد و لذا عرضه ثابتی ندارد.

استیبل کوین USDC که با همکاری صرافی کوین بیس و کمپانی Circle توسعه یافته‌است، توسط 100 کمپانی برتر در عرصه ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شود و موفق شد تا در طی یک سال 1 میلیارد دلار جذب سرمایه کند. ارزش استیبل کوین USDC برابر نسبت 1 به 1 با دلار ایالات متحده آمریکا است و بر روی بلاکچین اتریوم ارائه می‌شود. از آنجایی که این ارز همواره تحت نظارت های قانونی قرار دارد، به صورت کاملا شفاف عمل می‌کند.

از نظر حجم معامله روزانه و همچنین مارکت کپ، بعد از تتر یو اس دی کوین قرار می‌گیرد. البته حجم معاملات روزانه USDC بسیار کمتر از USDT است، اما در هر صورت نسبت به چند جایگزین مطرح تتر دیگر سهم بالاتری در اختیار دارد. علت محبوبیت یو اس دی کوین پشتیبانی شدن توسط کوین بیس یعنی بزرگترین صرافی ارز دیجیتال آمریکا است؛ ارز دیجیتال USDC در سال 2018، یعنی 6 سال بعد از راه‌اندازی شبکه USDT، با همکاری شرکت سیرکل (Circle) و کوین بیس (Coinbase) خلق شد. این دو شرکت کنسرسیوم سنتر (Center) را تاسیس کردند که توسعه‌دهنده و ناظر استیبل کوین یو اس دی کوین است.

استیبل کوین PAX

  کمپانی ارائه دهنده توکن PAX ادعا دارد که این توکن یک دلار دیجیتال است. استیبل کوین کمپانی Paxos که PAX نام دارد سعی دارد تا ثبات دلار را با تکنولوژی بلاکچین ترکیب کند. این استیبل کوین دارای نسبت 1 به 1 با دلار ایالات متحده است و قانون‌ گذاران ایالت نیویورک نیز صحت این نسبت را تائید کرده‌اند. استیبل کوین PAX نیز بر روی بلاکچین اتریوم ارائه می‌شود.

کمپانی Paxos بر این باور است که  می‌تواند از وجوه و دارایی‌های کاربرانش به خوبی محافظت کند و در این زمینه از رقبای خود بهتر عمل می‌کند. مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت Paxos نیز در همین راستا اظهار کرده‌است که استیبل کوین PAX استفاده از پول در دنیای امروزی را بهبود می‌بخشد که این امر نیز تحت نظر مراجع قانونی است.

بایننس یو اس دی (BUSD) – متمرکز

بایننس فقط بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا (با اختلاف زیاد از دیگر رقبا) نیست. فقط چهار سال از زمان تاسیس Binance می‌گذرد، با این حال توانسته از صرفا بستری برای خرید، فروش و مبادله ارزهای دیجیتال تبدیل به یک اکوسیستم بلاک چینی غول‌آسا شود. در مرکز این اکوسیستم دو ارز دیجیتال وجود دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند جایگزین تتر باشد؛ بایننس کوین (BNB) رمز ارز اصلی اکوسیستم و بایننس یو اس دی (BUSD) استیبل کوین آن است. از نظر مارکت کپ و حجم معاملات روزانه، بایننس یو اس دی پشت سر یو اس دی کوین و تتر قرار می‌گیرد و یکی از بهترین جایگزین های تتر است.

دای (DAI) – غیر متمرکز

استیبل کوین  DAI

از نظر حجم معاملات روزانه، دای پشت سر دو جایگزین دیگر تتر یعنی بایننس یو اس دی و یو اس دی کوین قرار می‌گیرد. دای یک استیبل کوین غیر متمرکز با پشتوانه رمز ارز است و خیال کاربران همیشه نگران به خاطر استفاده از ارزهای دیجیتال پایدار متمرکز را راحت می‌کند. استیبل کوین‌های با پشتوانه کریپتوکارنسی و غیر متمرکز متعددی وجود دارند، اما دای در میان آن‌ها با اخلاف زیاد محبوب‌تر است. DAI حتی نسبت به برخی از بهترین جایگزین های تتر با مارکت کپ بالاتر نیز میزان استفاده بیشتری دارد.

خرید و فروش دای در شبکه‌های اتریوم (ERC20)، بایننس چین (BEP2) و بایننس اسمارت چین (BEP20) عرضه شده‌اند، اما از آن جایی که بلاک چین‌های بایننس نسبت به دیگر رقبا مخصوصا اتریوم کمی متمرکز هستند، بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند با وجود کارمزد بالای انتقال در شبکه ERC20 از این بستر استفاده کنند.

و در نهایت

استیبل کوین یا ارز باثبات نوعی ارز دیجیتال هست که ارزش اون توسط دارایی های مختلفی مثل طلا یا ارزهای سنتی پشتیبانی میشه. در مدت اخیر نیز شاهد روز افزون این نوع رمز ارزها بودیم. همه استیبل کوین ها تلاش می کنند تا جایگاه شناخته شده ترین استیبل کوین یعنی تتر رو به دست بیارن.

لینک های مفید
بالا