ارز دیجیتال

بزرگترین مخالفان ارزهای دیجیتال چه کسانی هستند؟

1401/11/06 0

سرمایه گذاری در بازارهای مالی می تواند سرمایه اندوخته شما را به طور بسیار زیادی افزایش دهد، کریپتوکارنسی، بازار مالی پر از سود اما نوپاست، بزرگترین مخالفان ارزهای دیجیتال شاید شما را به شک در مورد این بازار بیندازد چرا که بازار کریپتوکارنسی بعد از سال 2013 توانست، توجه کاربران زیادی را به سمت خود جذب کند. در آن تاریخ پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین هر واحد از خود را در جایگاه 1000 دلار دید؛ با مطالعه این مقاله دلیل افراد مشهوری که با این حوزه مخالف هستند را درک خواهید کرد.

مخالفان ارزهای دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، تونسته سودهای زیادی رو برای معامله گران و سرمایه گذاران به ارمغان بیاره. با این حال همچنان مخالفان بزرگی دارن. بزرگترین مخالفان این حوزه دولت آمریکا و دولت های اروپایی محسوب میشن، چون برای حفظ انحصار جایگاه ارز کشورهای خودشون در مراودات بین المللی با گسترش ارزهای دیجیتال مخالفت می کنند. به عبارت دیگه، ارزهای دیجیتال بیشتر برای کشورهایی که از ارزهای دیجیتال قوی برخوردار نیستن، جذابیت و کاربرد زیادی دارن. به همین دلیل کشور آسیایی مثل چین به دلیل اینکه توان رقابتی رو با ارزهای یورو و دلار نداره، استفاده از ارزهای دیجیتال می تونه گزینه مناسبی برای کشور چین باشه.

اروپا و آمریکا بزرگترین مخالفان ارزهای دیجیتالی

در حالت کلی کشورهای بزرگ به مانند آمریکا و کشورهای اروپایی که دارای ارز بین الملل و قوی بوده می توانند از جمله مخالفان ارزهای دیجیتالی باشند زیرا برای حفظ انحصار جایگاه ارزی خود در مراودات بین المللی، گسترش ارزهای دیجیتالی برای آن ها خوب نخواهد بود. استفاده از این ارز برای کشورهایی که از ارزهای قوی برخوردار نیستند، جذابیت بیش تری را به همراه خواهد داشت به مانند چین. لکن دولت چین نیز استفاده از این ارز را در کشور خود ممنوع اعلام کرده است زیرا گفته می شود درصدد ایجاد ارز دیجیتالی مخصوص به خود بوده تا بتواند از طریق آن بر دارایی های دیجیتالی و حتی غیر دیجیتالی مردم خود کنترل و نظارت داشته باشد. در کشورهایی مثل آمریکا و سایر کشورهای اروپایی دیگر، استفاده از ارزهای دیجیتالی رایج تر می باشد. می توان نتیجه گرفت که دولت ها با ایجاد و وضع قوانینی در استفاده از ارزهای دیجیتالی به تدریج مواضع خود را به جهت استفاده از ارزهای دیجیتالی کاسته و با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، استفاده از آن ها نیز گسترش بیش تری خواهد یافت.

به عبارت دیگر، ارزهای دیجیتال بیشتر برای کشورهایی که از ارزهای ملی قوی برخوردار نیستند و به نوعی برای انجام مراودات بین المللی ناچار به استفاده از ارز سایر کشورها هستند، جذابیت بیشتری دارد.

به باور برخی کارشناسان، اگرچه سال‌ها از پیدایش ارزهای دیجیتال می‌گذرد اما این نوع ارز به دلیل بی‌پشتوانه بودن، هنوز نتوانسته به طور رسمی و کامل وارد نظام بانکی کشورها شود.

این مساله به این معناست که بهای آن بیشتر از آنچه تقاضا برای آن وجود داشته باشد، رشد را تجربه کرده است.

نوسانات شدید و کاربرد محدود آن در معاملات سبب شده است که ارزهای دیجیتال حتی اساسی‌ترین معیارهای ارز را نیز برآورده نکنند و نتوانند جایگزین مناسب سایر ارزها در مبادلات تجاری باشند.

از بزرگ ترین مخالفان ارزهای دیجیتالی می توان به افراد زیر اشاره نمود:

• جوزف استیگلیتز

• بیل گیتس

• پیتر شیف

• وارن بافت

• دونالد ترامپ

بیل گیتس

دولت ها مخالف شدید ارزهای دیجیتال

دولت ها مخالف شدید این هستند که مردم دارایی و سرمایه هایشان را تبدیل به ارزهای دیجیتالی کنند. چرا که برای آنها بدون دردسر و همچنین قابل رد یابی نخواهد بود. ضمن اینکه بدون پرداخت مالیات های سنگین می توانند آنها را به همه جای دنیا منتقل نمایند.

همزمان با رونمایی از ارز دیجیتالی فیس بوک به نام استیبل کوین مخالفت های شدیدی با آن مواجه شد. این مخالفت ها از سوی نماینگان مجلس و دولت ها بوده است، آنها خواستار توقف رشد این ارز دیجیتالی شدند. کنگره آمریکا که فیسبوک را به خاطر کنترل نادرستش بر روی اطلاعات مقصر می داند زیاد موافق ارز دیجیتالی آن نیز نیست.

بلاکچین

بلاکچین به عنوان یک سیستم پیشرفته غیر متمرکز کمک بزرگی به شرکت های فناوری کرده است. تا سرمایه های خود را بتوانند در سراسر جهان کمترین هزینه و با سرعت بالا جابه جا کنند. ضمن آنکه انتظار آن مدت زمان بسیار کوتاهی است. برای این کار آنها نیازی به بانک ها نخواهند داشت، بلاکچین به عنوان یک دفتر کل غیر متمرکز همه تراکنش هایی که در یک شبکه روی می دهد را تایید و ثبت می کند. با ورود یک تراکنش به بلاک چین ابتدا این تراکنش توسط شبکه تایید می شود، پس از تایید غیر قابل برگشت است و امکان ندارد بتوان آن را تغییر داد.

فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال دنیای جدیدی را به روی مردم گشوده اند و تعریف پول را تغییر داده اند. با کمک بلاکچین نقل و انتقالات دارایی ها بسیار سرعت بخشیده شده و کارها را ساده تر کرده است. بسیاری از پول دیجیتالی فیسبوک انتقاد می کنند که در پلترفرم باید دارای مجوزهایی باشد. اما واقعیت این است که لیبرا نیز مانند بیت کوین بدون نیاز به مجوز و یک پول عمومی می باشد. دولت به شدت با این پول مخالفت می کند چون آن را رقیب بزرگ و تهدیدی برای خود می شمارد.

کلام آخر

وجود ارزهای دیجیتالی برای اکثر دولت ها مشکلاتی خواهد داشت چرا که به عنوان شکل جدید و نوینی از پول آنگونه که می خواهند نمی توانند بر روی آن کنترل های خود را ایفا نمایند. آنها مجبور به ورود به میدان رقابتی تنگا تنگ با غول های عظیم فناوری هستند. همه پول ها و ارزهای موجود در کشورها همیشه تحت کنترل دولت ها بوده است و ناگهان با چیزی مواجه می شوند که هیچ گونه کنترلی بر روی آن ندارند. پس چگونه می توانند آن را بپذیرند و ضمن پذیرش قانونمندش کنند. آنها نمی توانند این کار را انجام دهند چرا که مرزی برای کنترل آن وجود ندارد.

در نهایت با گذشت زمان، بهای ارزهای دیجیتال تثبیت شده و به عنوان دارایی مانند طلا برای محافظت در برابر تورم و نوسانات بازار از آن استفاده شود.

بالا