ارز دیجیتال

راه های کلاهبرداری با بیت کوین چگونه است؟

1402/08/08 0

بیت کوین در طی چند سال گذشته به عنوان یک فرم جایگزین ارز تبدیل شده است. پول دیجیتال و رمز ارزها گزینه‌های جدید جالبی برای معاملات امن و خصوصی را فراهم می‌کند تا از طریق “استخراج بیت کوین” و به‌منظور پول‌شویی پول کسب کنند. یکی از ویژگی‌های اصلی ارزهای دیجیتال عدم دخالت مستقیم دولت‌ها در کنترل بازار است، اما همین امر باعث شده تا این بازار به هدف خوبی برای کلاهبرداری مبدل شود؛ به خصوص بیت کوین. در این مقاله می پردازیم به موضوع پولشویی و کلاهبرداری با بیت کوین.

چرا بیت‌کوین انتخابی جذاب برای پول‌شویی است؟

سادگی پول‌شویی با استفاده از رمز ارزها نسبت به سایر روش‌ها، یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت بیت‌کوین در میان مجرمان و کلاه‌برداران است. معمولا تصور ما از پول‌شویی آن چیزی است که در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده‌ایم که فرد یا گروهی پول‌های نامشروع خود را با استفاده از کیف‌ها و ساک‌های بزرگ یا چمدان‌ها از مرز رد می‌کنند تا نهادهای نظارتی را دور بزنند، اما در زندگی واقعی این‌گونه نیست.

به‌جای این روش‌های دراماتیک، تبدیل پول‌های نامشروع به بیت‌کوین یا رمز ارزهای دیگر از طریق صرافی‌های آنلاین و سپس تبدیل آن رمز ارزها به پول نقد روشی بسیار آسان‌تر و کم‌دردسرتر خواهد بود. تراکنش‌های آنلاین توسط مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌شوند و زحمت جابجایی‌های فیزیکی پرخطر پول‌ها را هم از بین می‌برد.

وب سایت های قمار و بازی:

پولشویی از طریق بیت کوین، گاهی دقیقاً در مقابل چشمان شما انجام می شود. بسیاری از پلتفرم های موجود برای قمار و یا گیمینگ پرداختهای خود را از طریق بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده انجام می دهند. عادی بودن این روش و احتمال پایین تشخیص پولشویی با آن توجه مجرمان را به این سایتها و پلتفرم ها جلب کرده است.

پولشویی از طریق بیت کوین با گیمینگ، به واسطه خرید اعتبار، تراشه های مجازی یا ارز درون بازی در این پلتفرم ها انجام می شود. پس از چند تراکنش پولشویان پول خود را به سادگی و به صورت کاملا قانونی از طریق پرداخت وب سایت به حساب خود نقد می کنند. حتی بازی های محبوب گوشی هوشمند شما می توانند بخشی از یک طرح پولشویی باشند.

 تخلفات مالی صورت گرفته تاکنون:

میزان کلاهبرداری با بیت کوین، بر طبق اطلاعات بدست آمده از بلاک چین Chain Analysis، از سال 2017 به ارزش 33 میلیارد دلار  بوده است. این متخلفان تنها در سال 2021، مبلغ 8.6 میلیارد دلار  با استفاده از این سکه ها پولشویی کردند که نسبت به سال 2020، افزایش 30 درصدی این تخلف را نشان می دهد.البته با توجه به ماهیت نظارت ناپذیر برنامه های مالی غیر متمرکز مانند میکسرها، صرافی های پرخطر و استخرهای استخراج، چندان غیر قابل باور نیست که حدود 17 درصد از پول شویی را در سال 2021 به خود اختصاص داده اند.

چگونه به دام کلاهبرداری ارز دیجیتال نیفتیم؟

بسیاری از اسکم‌های حوزه کریپتو بسیار پیچیده و قانع‌کننده هستند. به همین خاطر، چند روش را برای مراقبت از دارایی‌هایتان معرفی می‌کنیم تا در صورت به دام افتادن همچنان قابلیت محافظت از دارایی‌ها وجود داشته باشد:

• از کیف پول‌تان محافظت کنید: برای خرید رمز ارزها، شما به یک والت نیاز دارید. اکثر کیف پول‌ها هم در هنگام ساخت، یک عبارت بازیابی یا کلید خصوصی ارائه می‌کنند. اگر شرکتی از شما خواست این کلیدها را با هدف سرمایه‌گذاری با آن‌ها به اشتراک بگذارید، در معرض اسکم و کلاهبرداری هستید. هیچ‌گاه این کلمات یا کلیدهای خصوصی خود را در اختیار دیگران قرار نداده و آن‌ها را به صورت آنلاین در دستگاه‌های متصل به اینترنت نگهداری نکنید.

• مراقب اپلیکیشن کیف پول باشید: اولین باری که پول جابه‌جا می‌کنید، برای تایید اعتبار برنامه نصب‌شده، مقدار کمی رمز ارز منتقل کنید. اگر در هنگام به‌روزرسانی برنامه نیز متوجه رفتار مشکوکی شدید، آپدیت را لغو کرده و برنامه را از روی دستگاه پاک کنید.

• فقط روی پروژه‌ای که آن را می‌فهمید سرمایه‌گذاری کنید: اگر نحوه کار یک رمز ارز برایتان شفاف نیست، بهتر است صبر کرده و تحقیقات بیشتری انجام دهید.

• عجله نکنید: اسکیمرها عموما از تاکتیک‌های اعمال فشار برای سرمایه‌گذاری سریع پول استفاده می‌کنند. مثلا، با وعده سود یا تخفیف بیشتر، از شما می‌خواهند تا یک ساعت دیگر پول را به پروژه واریز کنید. در این حالت، عجله نکرده و تحقیقات کامل شخصی خود را انجام دهید.

• مراقب تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی باشید: کلاهبرداران حوزه کریپتو غالبا از رسانه‌های اجتماعی برای اجرایی کردن طراح‌های خود استفاده می‌کنند. این افراد ممکن است با استفاده از تصاویر غیرمجاز سلبریتی‌ها یا تاجران شناخته‌شده، به ایجاد حس اعتبار و مشروعیت اقدام کرده یا وعده پول رایگان و هدیه به شما بدهند. همیشه در هنگام مواجه با فرصت‌های رویایی کسب درآمد و ثروت یک‌شبه تا حدودی شکاک باشید.

• تماس‌های ناگهانی را نادیده بگیرید: اگر فردی از ناکجا آباد با شما تماس گرفت تا یک فرصت سرمایه‌گذاری در رمز ارزها را معرفی کند (مانند دوست مدرسه‌تان که بعد از سال‌ها درصدد بازاریابی شبکه‌ای است یا فردی که به شما می‌گوید در قرعه‌کشی برنده شدید)، آن را در ابتدای امر یک پیشنهاد کلاهبرداری در نظر بگیرید. هیچ‌گاه اطلاعات شخصی نظیر شماره و رمز کارت عابر بانک و کلید خصوصی کیف پول‌تان را فاش نکرده و از انتقال پول به دیگران جدا خودداری کنید.

• تنها از پلتفرم‌های معتبر اپلیکیشن دانلود کنید: با اینکه برنامه‌های فیک و جعلی می‌توانند از گوگل و اپ استور سر در بیاورند، اما همچنان دانلود اپلیکیشن از آن‌ها نسبت به دیگر پلتفرم‌ها امن‌تر است.

• تحقیقات خودتان را انجام دهید: رمز ارزهای معروف اسکم نیستند. اما اگر تا به‌حال اسم پروژه‌ای به گوشتان نخورده است، وایت پیپر و هویت تیم سازنده را بررسی کرده و نظرات واقعی افراد نسبت به آن را بخوانید.

• زیادی خوب بودن خوب نیست: شرکت‌هایی که وعده تضمین سود یا ثروتمند شدن یک‌شبه را به شما می‌دهند، کلاهبرداری‌اند. اگر چیزی زیاد از حد خوب به نظر می‌رسد، مراقب باشید.

جمع بندی:

با پیشرفت تکنولوژی ارزهای دیجیتال، مجرمان نیز به دنبال راه های ایمن تر برای کلاهبرداری با بیت کوین هستند. این مسئله موجب می‌شود مسئولان و دولت ها نسبت به این سکه های رمزنگاری شده با احتیاط بیشتری برخورد کنند. از این رو دستگاه‌های نظارتی در پی ایجاد قوانینی برای معاملات ارزهای دیجیتال هستند.

 

لینک های مفید
بالا