ارز دیجیتال

هرآنچه که در مورد ارز دیجیتال کاردانو که باید بدانید؟

1402/08/14 0

کاردانو یک ارز دیجیتال و پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که مانند اتریوم امکان ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند؛ با این تفاوت که کاردانو خود را پیشگام در «نسل سوم بلاک چین» می‌نامد و امنیت آن با استفاده از معماری چند لایه تأمین شده است. به گفته تیم کاردانو، سرعت و کارمزد تراکنش‌های این شبکه بسیار بهتر از بلاک چین‌های قدیمی مانند اتریوم است.
به گفته تیم توسعه‌دهنده، کاردانو اولین پروژه مبتنی بر بلاک چین است که با فلسفه علمی و تحقیقات دانشمندان طراحی شده است. کار بر روی این پروژه از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و ارز دیجیتال کاردانو (Ada) در دسامبر ۲۰۱۷ (آذر ۹۶) به صرافی‌ها عرضه شد.

نقشه راه کاردانو:

این نقشه راه از پنج مرحله اصلی تشکیل شده است: بایرون(Byron)، شلی(Shelley)، گوگن(Goguen)، باشو(Basho) و ولتر(Voltaire). 

بایرون(Byron):

اولین مرحله از پنج مرحله در نقشه راه توسعه به نام شاعر و سیاستمدار جورج گوردون بایرون (ملقب به لرد بایرون) نامگذاری شد. بایرون، فاز اول راه‌اندازی را همراه با قابلیت‌های اساسی، مانند انتقال ADA، مشخص کرد. این به‌روزرسانی در تاریخ ۲۵ جولای ۲۰۲۰  (۴ مرداد ۱۳۹۹) انجام شد. از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این مرحله می‌توان به عرضه کیف پول Daedalus و Yoroi ADA اشاره کرد. 

شلی(Shelley):

هارد فورک شلی دومین مرحله از نقشه راه توسعه است که به نام نویسنده مری شلی نامگذاری شد. این فاز در تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۲۰ (۸ مرداد ۱۳۹۹) اتفاق افتاد و گام‌های بیشتری را به سمت تمرکززدایی ارائه داد. نودها در حال حاضر توسط جامعه این پروژه و سهام استخرها توسط دارندگان ADA اداره می‌شوند.

گوگن(Goguen):

فاز گوگن برگرفته شده از نام دانشمند کامپیوتر جوزف گوگن سومین مرحله از نقشه راه بلند مدت است. یکی از اهداف اولیه این فاز این است که به کاربران اجازه ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه این فاز انتشار زبان برنامه نویسی Marlowe بود.

باشو(Basho):

فاز باشو از نام شاعر ژاپنی ماتسو باشو گرفته شده است که به خاطر هایکوی خود مشهور است. فاز باشو روی بهینه سازی مقیاس پذیری و قابلیت همکاری متمرکز است.

ولتر(Voltaire):

فاز ولتر که آخرین مرحله در نقشه راه است به نام نویسنده و فیلسوف فرانسوی ولتر نامگذاری شده است. این مرحله روی یکپارچه سازی حکومت غیرمتمرکز برنامه‌ریزی می‌کند. یک سیستم رأی گیری باز و خزانه‌داری وجود خواهد داشت که از طریق کارمزد تراکنش تأمین می‌شود. این به این معنی است که وقتی فاز ولتر اجرا می‌شود، این ارز به طور کامل توسط خود جامعه آن اداره خواهد شد.

 مزایای معماری کاردانو: در نسل‌های قبلی بلاکچین، هر دو لایه‌ی اجماع و محاسباتی در یک لایه قرار داشتند، جدا شدن این عملیات‌ها در دو لایه‌ی مختلف باعث شده است تا لایه‌ی محاسباتی کاردانو در مقایسه با اتریوم انعطاف پذیرتر باشد و معاملات به صورت شفاف انجام می‌شود. این مثال را در نظر بگیرید: شما برای انجام یک طرح یا کار مشخص با یک نفر قرارداد بسته‌اید. شما به عنوان کارفرما و طرف دیگر به عنوان مجری یک توافق‌نامه هوشمند ایجاد می‌کنید. هزینه نهایی کار توسط شما پرداخت و در لایه اجماع بلاکچین ذخیره می‌شود.
تنها پس از اتمام طرح یا کار توسط مجری، بودجه پرداختی از سوی شما به لایه محاسباتی منتقل می‌شود و مجری می‌تواند پول خود را بگیرد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای تکمیل این فرآیند نیازی به شخص سوم نیست و کارها به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود.

الگوریتم اجماع در کاردانو: الگوریتم اجماع یک روش برای به توافق رسیدن اعضای یک شبکه در بلاک‌چین است. این توافق درباره وضعیت دفترکل توزیع شده بدست می‌آید. الگوریتم اجماع انواع مختلفی دارد، در حال حاضر بیشتر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم از الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند. یکی از معایب الگوریتم گواه اثبات کار این است که با افزایش سختی، مصرف انر‌ژی نیز افزایش پیدا می‌کند.

این در حالی است که کاردانو، از یک الگوریتم اجماع اوروبوروس بهره می‌برد. این الگوریتم نسبت به الگوریتم اثبات کار برق کمتری مصرف می‌کند و در نتیجه آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌شود. به همین دلیل است که این ارز به عنوان رمزارز دوستدار محیط‌ زیست شناخته می‌شود.
مقیاس‌پذیری بلاک‎‌چین کاردانو: در دنیای ارزهای دیجیتال،‌ مقیاس‌پذیری به این معنا است که بلاک‌چین در یک بازه زمانی خاص چند تراکنش را می‌تواند پردازش کند. یکی از نقاط ضعف رمزارزهای نسل اول و دوم، مقیاس‌پذیری است. زیرا بلاک‌چین‌ آن‌ها تراکنش‌های محدودی را در یک بازه زمانی مشخص می‌توانند انجام دهند. این پروژه که از همان ابتدا به دنبال رفع مشکلات رمزارزهایی مانند بیت کوین بود، در این مورد توانست گوی رقابت را از حریفان خود برباید و رکورد بیشترین تراکنش در ثانیه را به خود اختصاص دهد.

روش‌های کسب کاردانو

راحت‌ترین روش بدست آوردن، خرید این ارز دیجیتال از صرافی‌های داخلی و خارجی است. البته از آن‌جایی که برخی از صرافی‌های خارجی از IP ایران پشتیبانی نمی‌کنند و حساب کاربران ایرانی مسدود می‌شود، خرید یا مبادله از صرافی‌های خارجی توصیه نمی‌شود. هر چند برخی از افراد برای اتصال به صرافی‌های خارجی از VPN استفاده می‌کنند، اما باید توجه داشته باشید در صورتی که صرافی‌های خارجی کیف پول خریداران ایرانی رمزارزها را شناسایی کنند، حساب آن‌ها را مسدود خواهند کرد. یکی دیگر از روش‌های به دست آوردن این توکن، استیکینگ در شبکه کاردانو است.

جمع بندی:

همچنان که کاردانو در نقشه راه خود پیشرفت بیشتری می‌کند، باید به این سوالات نیز پاسخ داده شود. هدف نهایی کاردانو چیست؟ آیا در نهایت این پروژه بلاک چین نسل سوم، به یک پلتفرم برای قراردادهای هوشمند تبدیل خواهد شد یا اینکه خیلی کند به بازار عرضه می‌شود؟ آیا بلاک چین‌های نسل چهارمی وجود دارند که بتوانند کاری را که کاردانو انجام می‌دهد، بهتر انجام دهند؟ کاردانو یک پروژه بلندپروازانه با هدف فراهم کردن زیرساخت‌های بلاک چین، در اکوسیستم کریپتو است. در حالی که این پروژه کندتر از آنچه انتظار می‌رود پیش می‌رود، اما اهداف بزرگی دارد. باید منتظر ماند و عملکرد این شبکه را در بزنگاه‌های بازار مشاهده کرد. به نظر شما آیا کاردانو می‌تواند جای اتریوم را بگیرید؟


 

لینک های مفید
بالا