ارز دیجیتال

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

1402/07/05 0


ما در زمانی زندگی می کنیم که ارزش رمزارز ها با گذشت زمان از دلار و طلا بیشتر می شود. این رمز ارز ها بخشی از زندگی ما شده است. حتی در کوچک ترین خبر هم از آن ها گفته می شود. به نظر شما چرا بیت کوین در رتبه اول رمز ارز ها قرار دارد و با ارزشی 26000 دلار در زمان حال برابر است!؟ چه عواملی باعث می شود تا قیمت این ارز لحظه به لحظه تغییر کند؟ چرا بیت کوین قیمت ثابتی ندارد؟ چه عواملی بر بیت کوین تاثیر دارد؟ ما در این مقاله قرار است تا درباره عوامل موثر در قیمت بیت کوین را مورد بررسی قرار دهیم و به چند مورد از این عوامل بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

عرضه و تقاضا

factors-affecting-the-price-of-Bitcoin

اگر بخواهید مهم ترین آن ها را بیان کنیم، میزان عرضه و تقاضا است. این عرض و تقاضا تاثیر خیلی زیادی بر قیمت کالا ها می گذارد. الان شما درون خودتان میگویید که مگه عرضه و تقاضا روی بیت کوین هم تاثیر می گذارد؟ باید بگویم که بله! عرضه و تقاضا یک فاکتور ساده اقتصادی است که روی قیمت بیت کوین نیز تاثیر می گذارد. این عرضه و تقاضا برا کالاهایی مانند فلز همچون طلا نیز تاثیر می گذارد، چون این فلز کمیاب است یعنی عرضه آن کم است، قیمت نیز به طور نرمال افزایش پیدا میکند. این افزایش قیمت طلا توسط سیستم تعیین می شود. ناگفته نماند که هرچه عرضه بیشتر باشد قیمت کاهش می یابد و هر چقدر تقاضا بیشتر باشد قیمت افزایش می باید، این قانون برای ارز های دیجیتال هم نیز کار می کند، هرچه عرضه از یک ارز بیشتر باشد و تقاضا کم باشد، قیمت آن کاهش می یابد ولی اگر هر چقدر عرضه کم باشد و تقاضا بیشتر باشد، قیمت نیز افزایش پیدا می کند. این عرضه کم و تقاضا بیشتر در بیت کوین هم است. بینید که بیت کوین فقط 21 میلیون کوین دارد و استخراج آن خیلی سخت است، به همین دلیل قیمت بیت کوین بالا می باشد.
اگر یادتان باشد، قیمت بیت کوین تا 65 هزار دلار رفت بالا و بعد قیمت آن کاهش پیدا کرد چون تقاضا بیشتر بود و عرضه کمتر ولی در قیمت 65 هزار دلار به خاطر قیمت بالا بیت کوین تقاضا از این ارز کم شد و در زمان حال 26000 هزار دلار این کوین ارزش دارد.

وجود رمز ارز های رقیب و رقابت بین بیت کوین و آن ها

factors-affecting-the-price-of-Bitcoin

رسیدیم به این بخش، ما در این مقاله عوامل موثر بر قیمت بیت کوین می خواهیم در مورد رقابت های رمز های با بیت کوین را توضیح بدیم. اتفاقی که تا به امروز به بهترین افتاده است عملکرد بیت کوین نسبت به رقبا هایش است. بیت کوین در رقابت با رقبا های خود بهترین عملکرد را نشان داده است و در واقع ما این رقابت را موثر ترین و بهترین آن ها می دانیم که باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال شده است. بیت کوین از نظر امنیت و پایداری عملکرد بهتری نسبت به رقبا هایش نشان داده است ولی به عنوان یک روش پرداخت و کاربردی عملکرد خوبی را به نمایش نگذاشته است و کارشناس ها دارند بر روی این نقص کار می کنند. اگر نتوانند این مشکل را حل کنند، اتفاق های بدی برای بیت کوین می افتد.
در حال حاضر صد ها ارز دیجیتال در بازار وجود دارند و هر کدام از آن ها برای کار خاصی طراح شده اند. هر چند که کیفیت آن ها به بیت کوین نمی رسد ولی ارز هایی که با کیفیت ویژگی های مختلفی دارند نیز کم نیست. هر لحظه می تواند ارزی وارد بازار شود که کاربرد و عملکرد نسبت به بیت کوین بهتر باشد و جای این ارز را بگیرد. می بینیم که همه وارد بازی سرسختی در بازار ارز ها شده و رقابت برای دریافت رتبه اول در لیست هر روز بیشتر و بیشتر می شود. با این حال شانس بیت کوین از همه رقبا های خود بیشتر چون عملکرد و کیفیت بهتری نسبت به آن ها را دارد. به همین دلیل بیت کوین محبوب ترین ارز دیجیتال بین سرمایه گذاران تبدیل شده است.

اخبار و رسانه ها

factors-affecting-the-price-of-Bitcoin

یکی دیگر از عواملی که تاثیر خیلی زیادی بر روی قیمت بیت کوین دارد اخبار رسانه های موجود در اینترنت می باشد. هر اخبار رسانه ای مرتبط با این ارز در بازار این ارز دیجیتال تاثیر می گذارد و حتی اگر با کذب و صحیح نبودن خبر تاثیر مثبت یا منفی را مستقیما بر روی بازار این ارز می گذارد. اخبار و رسانه ها می توانند کل روند قیمتی بیت کوین را تغییر دهد یعنی می تواند قیمت بیت کوین را کاهش دهد یا افزایش دهد و خبر چه درست باشه و چه دروغ. افرادی که در این بازار فعالیت می کنند، نمی توانند رسانه های مرتبط با این بازار را نادیده بگیرند، چون مردم بر اساس همین خبر ها معامله ها خود را مدیریت می کنند و قیمت بیت کوین نیز با عرضه و تقاضا افراد فعال در بازار کار می کند.
بسیاری از افراد در این بازار تازه ظهور هستند و اطلاع و دانش کافی از این ارز ها را ندارند و بیت کوین برای آن ها ناشناخته است برای همین دلیل این افراد هر اخبار و رسانه ای که مرتبط با ارز بیت کوین می بینند، بدون تحقیق و پرس و جو ای معامله خود را نسبت به خبر و رسانه تنظیم می کنند که باعث کاهش یا افزایش قیمت می شود. برای مثال خبری در مورد هک صرافی بایننس در آمده بود که باعث ترس و نگران سرمایه گذاران شد و فروش بیت کوین به حدی زیاد شد که باعث کاهش قیمت قابل توجهی در بازار بیت کوین شود.
جمع بندی و نتیجه
ما در این مقاله مورد چند عوامل موثر در قیمت بیت کوین را به صورت مختصر و کامل برای شما توضیح دادیم. عوامل بسیار زیادی هم وجود دارند ولی ما مهمترین آن ها را برای شما بیان کردیم و عوامل اصلی هم شناخته می شوند. همه این عاملی که گفته شده باهم در ارتباط هستند برای مثال وقتی خبر دروغ گران کننده در مورد بازار بیت موی در میاد همه نگران می شوند و تصمیم می گیرند تا بیت کوین های خود را بفروشند و این فروش باعث می شود قیمت بیت کوین به اندازه قابل توجهی کاهش پیدا کند. مثل این هزاران اخبار و رسانه وجود دارند که به بازار بیت کوین تاثیر می گذارد. خیلی ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید با تشکر.

لینک های مفید
بالا