ارز دیجیتال

آشنایی با ابزارهای فشرده سازی در سئو سایت

1402/10/19 0

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن دقت داشته باشید و در واقع اگر به آن دقت نداشته باشید هم کاربران ناراضی زیادی خواهید داشت و هم از نظر سئو سایت اصلا نمی‌توانید خوب پیش بروید چرا که این سرعت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های سئو است که باید دقت بسیار ویژه‌ای به آن داشته باشید و در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی برای شما به وجود خواهد آمد، یکی از فاکتور‌های مهمی که باید به آن دقت داشته باشید فشرده سازی کد‌ های است که بسیار مهم می‌باشند.

فشرده سازی کد های سایت:

همان‌طور که می‌دانید سایت شما از یک‌سری فایل‌هایی که کد نویسی شده‌اند ایجاد شده است و در واقع طبق آن‌ها در حال فعالیت است، اما تا‌کنون فکر کرده‌اید که ممکن است این کد نویسی به صورت بهینه نباشد و تا به حال عواقب آن‌را در نظر گرفته‌اید، قطعا خیر چرا که بسیاری از افراد هستند که اصلا از اهمیت آن برخوردار نیستند و نمی‌دانند که چقدر مهم است و باید مورد توجه خود قرار دهند. در واقع این فایل‌‌ها چه برای قالب‌های شما باشد و یا چه برای افزونه‌‌های شما توسط یک‌سری افراد و تیم‌های مخلتف کد نویسی شده‌اند و این که کد نویسی آن‌ها بهینه بوده است یا خیر بسیار مهم است، ممکن است این کد نویسی توسط افراد غیرحرفه‌ای انجام شده باشد و یا افرادی بودند که برای این که طرح زیبایی خود را از دست ندهد دیگر به کد ها دست نزده‌اند و اصلا بهینه سازی بر روی آن‌ها انجام نشده است. اما اصلا شما این اشتباه نکنید و باید دقت داشته باشید که این کد‌ها و فایل‌هایی که در سایت شما هستند باید به صورت کامل بهینه سازی شوند و در غیر این‌صورت اصلا سایت خوبی نخواهید داشت و سرعت سایت شما بسیار کاهش خواهد داشت.

فشرده‌سازی چیست؟

پیش از آن که موضوع فشرده‌سازی Gzip را مورد بحث قرار دهیم، ابتدا بهتر است تا کمی بیشتر در رابطه با خود مفهوم فشرده‌سازی بدانیم. به طور کلی، فشرده‌سازی فرایند کاهش حجم فایل است که با استفاده از یک الگوریتم فشرده‌سازی انجام می‌شود. فشرده‌سازی ممکن است از نوع «اتلاف‌پذیر» باشد، به این معنی که در فرایند فشرده‌سازی برخی اطلاعات از بین می‌روند، یا از نوع «بدون اتلاف» که به معنای آن است که همه اطلاعات فایل اصلی در فایل فشرده حفظ می‌شوند. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که فشرده‌سازی برای وب چه اهمیتی دارد؟ دلیل اهمیت این موضوع برای سایت شما در این است که به طور اساسی، یک سایت، گروهی از فایل‌های مرتبط است که بر روی یک سرور وب ذخیره می‌شوند. هنگامی که شما یک URL را در مرورگر خود وارد می‌کنید، مرورگر شما درخواستی را به سرور وبی که محتوای موردنظر شما را نگهداری کرده ارسال می‌کند (معمولاً یک درخواست GET HTTP). این سرور با پردازش درخواست شما، فایل‌های مناسب از جمله فایل‌های HTML و فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت بازیابی می‌کند، سپس اطلاعات را به عنوان یک پاسخ HTTP به مرورگر شما ارسال می‌کند. در نهایت، مرورگر شما فایل‌ها را به صفحه وبی که می‌بینید تبدیل می‌کند. این فرایند در زمان بارگذاری صفحه وب زمان‌بر است و می‌تواند به طور قابل توجهی سرعت بارگذاری سایت شما را کاهش دهد؛ بنابراین، یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای بهبود سرعت بارگذاری سایت خود اقدام کنید، استفاده از انواع روش‌های فشرده‌سازی مثل فشرده‌سازی Gzip برای کاهش حجم فایل‌های منتقل شده در زمان بارگذاری صفحه وب است. در واقع، هر بار که یک صفحه وب لود می‌شود، سرور وب باید تمام داده‌های لازم را به کامپیوتر شما انتقال دهد. هر انتقال داده، به مقداری زمان نیاز دارد که در اصل به اندازه فایل‌ها بستگی دارد. به عنوان مثال، طبق آمار سایت httparchive، اندازه متوسط انتقال داده‌ها حدود ۲۰۰۰ کیلوبایت است، معادل حدود ۱۰۰ صفحه متن ساده. با صفحات حاوی مدیا مثل عکس و فیلم، این اندازه می‌تواند سه تا چهار برابر بزرگ‌تر هم شود.

نتیجه گیری:
فشرده‌سازی Gzip یک روش مؤثر برای کاهش حجم فایل‌ها و بهبود سرعت بارگیری صفحات وب است. با فعال سازی Gzip، داده‌های صفحه به صورت فشرده‌تر ذخیره می‌شوند و در زمان بارگیری، به سرعت بازگشایی می‌شوند. برای بهینه‌سازی سایت خود با فشرده‌ سازی Gzip، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که سرور شما این روش را پشتیبانی می‌کند. اگر پشتیبانی شده باشد، باید این الگوریتم فشرده‌سازی را فعال کنید و تنظیمات سرور را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که به درستی از آن استفاده کند. با اعمال این تغییرات، می‌توانید از قابلیت Gzip و مزایایی نظیر کاهش حجم فایل‌ها، کاهش مصرف پهنای باند و بهبود تجربه کاربری را در سایت خود استفاده کنید. با استفاده از فشرده‌ سازی Gzip، سایت شما با سرعت بهتری به کاربران ارائه خواهد شد و تجربه استفاده از آن برای کاربران بهبود خواهد یا
 

لینک های مفید
بالا