ارز دیجیتال

آشنایی با استراتژی های تولید محتوا

1402/09/14 0

اگر هدفتان رسیدن به موفقیت است و می‌خواهید پیش گوگل، مخاطب و کارفرما عزیز باشید، باید براساس یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم پیش بروید تا بتوانید بهترین محتوا را ارائه کنید. اما رسیدن به این هدف بدون داشتن یک استراتژی تولید محتوا که دقیق و اصولی باشد، امکان‌پذیر است. ضمن اینکه تدوین استراتژی محتوا کار ساده‌ای نیست. برای این موضوع تعاریف متعددی ارائه شده و الگوهای مختلفی برای تدوین استراتژی محتوا پیشنهاد می‌شود. اما برای موفقیت در این زمینه نیاز به استراتژیست حرفه‌ای دارید یا اینکه باید خودتان به صورت تخصصی روی این موضوع تمرکز کنید. در اینجا می‌بینیم استراتژی محتوا چیست و چه عواملی در تدوین آن نقش دارند.

استراتژی محتوا چیست؟

هر اقدامی نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند و مشخصی است تا براساس آن بتوان به اهداف مختلف نزدیک شد. تولید محتوا هم از این قاعده مستثنی نیست و برای اینکه بتواند برای کسب‌وکار شما مفید باشد، نیاز دارد که هم‌سو و هم‌راستای اهداف شما باشد. استراتژی محتوا در واقع برنامه‌ای مدون و دقیق برای رسیدن به مخاطبان هدف است که در آن تعیین می‌شود برای هرکانالی چه نوع محتوایی باید تولید و چگونه توزیع شود. در ادامه بیشتر با این مفهوم و جوانب مختلف آن آشنا خواهیم شد.

مزایای تنظیم و تدوین استراتژی محتوایی:

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که استراتژی چیدن و برنامه‌ریزی برای محتوایی که قرار است منتشر شود، به چه کاری می‌آید و چه مزیتی دارد؟ و چه اشکالی دارد اگر بدون استراتژی محتوایی پیش برویم؟آشنایی با مزایای تدوین استراتژی محتوا، پاسخ این سوالات را به خوبی خواهد داد. وقت بسیار باارزش است و کسب‌وکاری می‌تواند از رقبای خود پیشی بگیرد که از زمان خود به بهترین شکل استفاده کند. با داشتن استراتژی، زمان کمتری برای تولید محتوا صرف می‎شود. فرض کنید برنامه‌ای برای محتوای بعدی خود نداشته باشید، باید زمان زیادی از روز خود را صرف پیدا کردن موضوع مرتبط، یافتن کلمه کلیدی و موارد دیگر کنید؛ اما با وجود برنامه‌ای مدون، انگار از چندین مرحله یکجا عبور می‌کنید. تدوین استراتژی محتوا کمک می‌کند که محتواها هدف خاصی را دنبال کنند و احتمال جذب مخاطب به شدت افزایش پیدا می‌کند. اینگونه است که می‌توان خوراک مناسبی برای مخاطبان سایت تهیه کرد و از رقبا پیشی گرفت. به علاوه در تمامی کانال‌های توزیع محتوا، مطالبی را به صورت یکپارچه و منظم خواهید داشت.

استراتژی تولید محتوا

چرا باید استراتژی محتوا بنویسیم؟ واقعا لازم است؟

اگر تجربه تولید محتوا در یک وبلاگ یا شبکه اجتماعی دارید حتماً هر روز فکرتان درگیر پیدا کردن موضوع بوده است. خیلی وقت‌ها آدم گیج می‌شود این موضوعی که می‌خواهم تولید محتوا کار کنم به سایت یا صفحه من ربط دارد یا نه؟ مهم‌تر این که بدون استراتژی نمی‌دانیم کارهایی که انجام می‌دهیم در راستای هدفمان هست یا نه؟ بدون استراتژی، بازاریابی محتوای شما به اصطلاح باری به هر جهت حرکت می‌کند و هرگز نمی‌توانید یک جهت مشخص داشته باشید.

استراتژی محتوا چه مواردی را شامل می‌شود؟

استراتژی محتوا نیز مانند هر استراتژی دیگری شامل بخش‌های مهمی است که باید به طور مشخص هر کدام را لحاظ کنید. بسیاری از کارشناسان و استراتژیست‌ها برای تدوین برنامه و استراتژی خود سراغ مدل‌های مختلف می‌روند.
مدل کسب و کار (Business Model): ممکن است کسب و کار شما برای درآمدزایی از یک یا چند مدل درآمدی پیروی کند. برای تولید محتوا باید برنامه‌های مشخص شده را همراه با تیم محتوا به درستی پیش ببرید تا به اهداف تعریف شده برسید.
هدف‌گذاری (Objectives): بدون شک دلیل اصلی تدوین استراتژی دستیابی به اهداف مورد نظر است. چه این اهداف تجاری و چه غیرتجاری باشد، به هر حال باید براساس استراتژی درست و در راستای آنها پیش بروید.
تعیین مخاطبان هدف (Persona): در این قسمت باید مشخص کنید مخاطبان هدف شما دقیقا چه افرادی هستند و پرسونای آنها را طراحی کنید. براین اساس می‌توانید مسیر سفر مشتری را نیز تعیین کرده و مشخص کنید در هر ایستگاه کدام محتوا مناسب خواهد بود.
روش‌های تولید محتوا: یکی از مهمترین کارهایی که باید در استراتژی خود مشخص کنید، روش‌های تولید محتواست. باید بررسی کنید چه نوع محتوایی برای کدام پلتفرم تولید شود، چه مواردی مناسب اهداف شماست، شکل محتوایی بازار چگونه است و مخاطبان به چه نوع محتوایی نیاز دارند.

نتیجه گیری:
در این مطلب درباره تدوین استراتژی محتوا و اهمیت آن صحبت کردیم. این استراتژی در واقع یک نقشه راه و مجموعه‌ای از راهنماها و اصولی است که مشخص می‌کند چرا باید محتوا تولید کنید، مخاطبان هدف‌تان چه افرادی هستند، چه کارهایی باید انجام دهید، کدام محتوا مناسب موقعیت فعلی شماست و… .
 

لینک های مفید
بالا