ارز دیجیتال

چطور میتوانیم محتوای پادکستی تولید کنیم؟

1402/08/10 0

تولید پادکست رایگان یکی از پروژه هایی است که بسیاری از کاربران به دنبال یاد گرفتن آن هستند. با توجه به این که تعداد شنوندگان پادکست، روز به روز در حال افزایش است، بسیاری از افراد به آموزش تولید محتوای صوتی، علاقه زیادی نشان می دهند. تولید پادکست، یکی از راه های تولید محتوا برای کسب درآمد است.
البته به شرطی در این راه موفق خواهید شد، که با نکات کلیدی آن آشنا باشید. احتمالا شما هم جزء افرادی هستید که به تولید محتوای پادکستی و کسب درآمد از آن علاقه دارند. مزیت کسب درآمد از این راه، این است که شما می تواند در کنار شغل ثابت خود، این شغل را نیز داشته باشید.
به این صورت، می توانید طی مدت زمانی کوتاه، با فنون تولید پادکست رایگان آشنا شوید و از این راه درآمد خود را افزایش دهید. در این محتوا قصد داریم، فنون تولید پادکست رایگان را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم. با همراهی کردن ما تا پایان مقاله، می توانید به تعریف محتوای صوتی تسلط پیدا کنید و به یک پادکستر حرفه ای تبدیل شوید.

چرا تولید پادکست‌های خوب اهمیت دارد؟

•    طبق مطالعات انجام شده، این محتوا، نرخ تعامل مناسبی را با مخاطب برقرار می‌کند.
•    افراد از هر ۵ پادکستی که دانلود می‌کنند، به ۴ موردش گوش می‌دهند.
•    ۴۰ درصد از مخاطبان در طول ۴۸ ساعت پس از دانلود پادکست به آن گوش می‌کنند.
•    ۸۰ درصد از مخاطبان در طول یک هفته بعد از دانلود به پادکست گوش می‌کنند.
•    درآمد حاصل از انتشار پادکست‌ها از ۸۰۰ میلیون دلار در سال جاری به یک میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.
•    افراد تحصیل کرده مخاطب پادکست‌ها هستند. ۶۰ درصد از شنوندگان دارای مدارک کارشناسی، ارشد یا بالاتر هستند.
•    مخاطبان پادکست، از سطح اجتماعی اقتصادی مطلوبی برخوردار هستند. ۴۱ درصد از شنوندگان، افرادی با درآمد بالاتر از ۷۵ هزار دلار در سال هستند. 

ویژگی‌های پادکست موفق

•    دارای برنامه انتشار است. مداومت در تولید اپیزودهای با کیفیت و خوب، اهمیت دارد.
•    میزبان مرتبط با موضوع و شخصیت پادکست انتخاب می‌شود. حداقل باید از میزبان علاقمند و مطلع از موضوع پادکست دعوت کرد تا پادکست به خوبی مورد توجه مخاطبان هدف قرار گیرد.
•    پادکست خوب، اپیزودبندی می‌شود. با اپیزودبندی محتوای پادکست امکان روایت گری فراهم شده و مخاطبان شما را دنبال خواهند کرد.
•    عرضه پادکست طبق تقاضا صورت می‌گیرد. شنوندگان عاشق محتوای مدنظرشان هستند و هر هفته و هر روز به آن گوش می‌دهند.

نکات ساخت یک پادکست موفق

در ادامه به ۷ نکته برای ساخت پادکست‌های خوب و موفق اشاره خواهیم کرد.
۱.مفهومی جذاب تولید کنید
۲.برنامه و ساختار اپیزود را مشخص کنید
۳.ضبط پادکست را تحت شرایط صوتی مناسب انجام دهید
۴.از سخت افزار حرفه‌ای برای تولید پادکست موفق استفاده کنید
۵.از نرم افزار مناسب برای تولید پادکست استفاده کنید
۶.پادکست را ادیت کنید
۷.به پادکست خودتان هویت دهید

جذابیت پادکست در چیست؟

پادکست از تلویزیون بهتر است:

آدم‌ها بیشتر و بیشتر به سمت این می‌روند که مولتی تسک کنند. یعنی هم‌زمان مشغول چند کار باشند. هم‌زمان با سریال دیدن توییت کنند و فوتبال که می‌بینند روی موبایل هم بازی کنند. این را بگذارید کنار کارهایی که به صورت سنتی با هم انجام می‌شدند مثل رانندگی‌کردن و رادیو گوش دادن یا آشپزی کردن و رادیو گوش دادن. پادکست خوراک مولتی تسکینگ است. به طور خاص از تلویزیون و کلاً محتوای تصویری برای این کار مناسب‌تر است. البته هیچ بعید نیست محتواهای تصویری در آینده‌ی نزدیک به شکلی تولید شوند که مناسب مولتی تسکینگ باشند.

پادکست از رادیو بهتر است:

کیفیت محتوای پادکستی از رادیو بالاتر است چون دست پادکست‌ساز بازتر است. البته استثنا‌‌ء حتماً هست و زیاد هم هست اما عموماً محدودیت‌هایی که در رادیو هست در پادکست نیست. از کنترل محتوا تا محدودیتهای زمانی‌ای که برنامه‌های رادیو را مجبور می‌کند زمان دقیق و مشخصی داشته باشند. در رادیو اگر شما ۲۳ دقیقه و۳۰ ثانیه وقت داری برنامه‌ات باید دقیقاً همانقدر بشود. در پادکست شما برنامه‌ات را همان قدری درست می‌کنی که لازم است؛ نه احتیاج هست به زور کوتاهش کنی نه مجبور می‌شوی در محتوای آماده شده آب ببندی.

پادکست از متن بهتر است:

بر خلاف خواندن متن، چه روی گوشی موبایل و دسکتاپ و چه روی کاغذ، برای شنیدن پادکست مقدمات مکانی و زمانی لازم نیست. لازم نیست نشسته باشی و تمرکز کنی. لازم نیست به جای خاصی نگاه کنی یا حتی ساکن باشی؛ در حرکت هم می‌شود محتوا تحویل گرفت. اما مزیت اصلی پادکست این‌ها نیست. برگ برنده‌ی اصلی محتوای صوتی، مخصوصاً وقتی با هدفون و گوشی شنیده می‌شود این است که دریافت محتوا را تبدیل به یک تجربه‌ی نزدیک (Intimate) می‌کند. درباره‌ی این مزیت خیلی می‌شود حرف زد. مثلاً به این فکر کنیم که به جز گویندگان پادکست چند نفر هستند که توی گوش شما حرف می‌زنند؟ من فعلاً به همین بسنده می‌کنم.
هر ساله به طور کلی 15 تا 20 درصد به علاقه‌مندان پادکست اضافه می‌شود. همین امر موجب می‌شود تا بتوان به کسب درآمد از طریق ساخت پادکست رسید. در وهله اول باید بدانید که پادکست باید به‌طور هفتگی یا ماهانه روی سایت آپلود شود و اگر تنها به آپلود یک فایل اکتفا کنید، نمی‌توانید نام آن را پادکست بگذارید. یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد پادکست، استفاده از بازاریابی و توضیح محصولات است که می‌تواند درآمد خوبی را برای شما داشته باشد. 

جمع بندی:

محتواهای شنیداری پتانسیل بالایی برای جذب مخاطب بیشتر دارند. در بازار امروز مخاطب بیشتر خریدار بیشتر را به همراه دارد. برای موفقیت صبر داشته باشید و تلاش کنید و در نهایت محتوای پادکستی خودتان را تولید کنید.

شروع کنید. ایده‌ را پیدا کنید. اگر می‌توانید پادکست‌های مشابه انگلیسی پیدا کنید و خوب مطالعه‌شان کنید. طرحتان را بنویسید و یک اپیزود تمرینی ضبط کنید. به یکی دو نفر بدهید بشنودنش و نظرشان را خوب گوش کنید. حواستان باشد شما قرار نیست چیزی درست کنید که مطلوب مخاطب باشد. شما هنوز مخاطب ندارید. فقط به این فکر کنید که چه چیزی راضی‌ترتان می‌کند. فعلاً وقت فکر کردن به مخاطب نیست. مخاطب را شما به مرور می‌سازید.


 

لینک های مفید
بالا