ارز دیجیتال

چگونه میتوان در بازار های نزولی سود کرد؟

1402/08/09 0

روش های زیادی برای کسب سود هنگام سقوط و ریزش بازار ارز دیجیتال وجود دارد. در یک سال اخیر بازار ارزهای دیجیتال دستخوش تغییراتی بزرگ شد. از سودهای نجومی سال 2020 گرفته تا شروع نزول در سال 2021 و بعد سقوط کامل در سال 2022، بسیاری از سرمایه گذاران سود و ضررهای هنگفت را تجربه کردند. در بازار صعودی سود کردن فرآیندی ساده دارد و تنها کافی است به موقع توکن مدنظر خود را پیدا و خریداری کنید و در موقع مناسب بفروشید. اما در بازار نزولی که هر روز تمام رمز ارزها قرمز یا ساکن هستند، سود کردن به این راحتی نیست و نیاز به مهارت و راهکاری خاص دارد.
رمز ارزها دارایی‌های نوسانی نامشهود هستند. ارزهای دیجیتال می‌توانند طی یک شب دچار ریزش یا افزایش قیمت شوند. از طرفی با وجودی که سقوط یا رشد بازار ارزهای مجازی قابل پیش بینی نیست، اما امکان مدیریت آن‌ها توسط یک سری از استراتژی‌ها وجود دارد. در این مطلب، نحوه سود گرفتن از ریزش قیمت ارز دیجیتال در بازارهای نزولی را آموزش می‌دهیم.

بازار دو طرفه چیست؟

پیش از اینکه به سراغ تعریف بازار دو طرفه بپردازیم، باید در مورد ماهیت بازارهای مختلف کمی صحبت کنیم. بازارهای مالی، اصولا به دو دسته بازار یک طرفه و بازار دو طرفه تقسیم می‌شوند.
بازار یک طرفه، به بازار مالی گفته می‌شود که در آن بازار، سرمایه گذاران فقط می‌توانند خرید انجام دهند و تنها با خریدهای Long می‌توانند سود کسب کنند. به عبارت دیگر، شما زمانی که یک توکن یا کوین را می‌خرید باید منتظر رشد آن بمانید تا در نهایت از این طریق دارایی شما افزایش یابد.
اما در مقابل، بازار دوطرفه به بازار مالی گفته می‌شود که در آن سرمایه گذاران هم می‌توانند خرید انجام دهند و هم فروش. با این تفاوت که فروش های آن ها از نوع Short است. در این بازار، شما می توانید از ریزش ها نیز سود کنید.

استراتژی های سود کردن در بازار نزولی:

سقوط و نزول بازار اتفاقی است که می‌تواند باعث تغییر عملکرد رمز ارزها شود. منظور از ریزش در بازار کریپتو، کاهش قیمت روز ارزها به صورت ناگهانی و غیرقابل پیش بینی است. با اینکه ریزش بازار ارزهای دیجیتال، اتفاقی ترسناک است اما افراد باهوش می‌توانند حتی در این شرایط نیز سود کنند. در ادامه برخی از روش های سود کردن در بازار نزولی را توضیح می‌دهیم.

۱- خرید در کف در زمان سقوط بازار

درست است که خرید در کف در زمان سقوط، به این راحتی ها نیست اما می تواند راهی برای کسب سود باشد. این مساله، به یک سرمایه گذار با تجربه نیاز دارد که تمامی روندهای این، به این معنی نیست که با خرید در کف همیشه می توان سود کرد.
 
گاهی اوقات این مساله حتی باعث ضرر نیز می شود. خرید کردن در کف، تنها در بازار گاوی و بازار صعودی، کاربرد دارد. در صورتی که روند جهانی، به هر دلیلی معکوس شود، خرید در کف عملا بی فایده است.

۲- هولد کردن دارایی ها در بازار نزولی

هیچ کس نمی تواند به طور دقیق مدت زمان سقوط بازار نزولی ارزهای دیجیتال را پیش بینی کند. در شرایط بحرانی، گاهی هیچ کاری نکردن، امن ترین استراتژی ممکن است. اگر شما نمی خواهید ارزهای خود را زیر قیمت بازار بفروشید، پس بهتر است آن ها را نگه دارید تا به این ترتیب جلوی ضرر بزرگتر را بگیرید.
به گفته بسیاری از تحلیلگران حوزه ارزهای دیجیتال، کیف پولی که رمز ارزهای قوی دارد، احتمال پیروزی بیشتری در زمان سقوط بازار ارزهای دیجیتال دارد.
یکی دیگر از ترفندهایی که می توانید از آن برای کسب سود کردن در بازار نزولی استفاده کنید، شورت کردن برای کسب سود از ریزش های بازارهای مالی است. 

شورت کردن چیست؟

پیش از شروع این مقاله لازم است مفهوم بازارهای یک‌طرفه و دوطرفه را توضیح دهیم؛ بازارهای یک‌طرفه به بازارهایی گفته می‌شود که در آن فقط می‌توان از افزایش یک سهم یا یک توکن سود کسب کرد. به طور مثال بورس ایران یک بازار یک‌طرفه است؛ به این معنا که شما وقتی یک سهم را می‌خرید، باید منتظر رشد آن سهم بمانید تا از این طریق دارایی شما افزایش یابد، از سوی دیگر اگر قیمت سهم کاهش یابد، شما ضرر خواهید کرد.
اما در بازارهای دوطرفه شما می‌توانید از ریزش یک دارایی هم سود کنید. بازار سهام آمریکا یا بازار رمز ارزها این بازار را نیز ارائه می‌دهند. به طور مثال اگر در بازار رمز ارزها شما پیش‌بینی کنید که در یک مقطع زمانی ممکن است شاهد کاهش قیمت ارز دیجیتال باشیم، می‌توانید با Short کردن آن رمزارز از کاهش قیمت آن نیز سود کنید. پس شورت کردن را فقط در بازارهای دوطرفه می‌توان انجام داد.

معاملات شورت، موقعیت شورت، پوزیشن شورت، Short کردن، فروش استقراضی و غیره همگی به یک مفهوم اشاره دارند؛ این که شما می‌توانید از افت قیمت یک کریپتو سود به‌ دست آورید. Short کردن یک نوع سرمایه‌گذاری یا استراتژی معامله است که در آن حدس زده می‌شود قیمت یک دارایی کاهش می‌یابد.

اگر یک معامله‌گر متقاعد شود که قیمت یک توکن خاص کاهش می‌یابد، پوزیشن شورت باز می‌کند. باز کردن یک موقعیت Short به معنای قرض‌گرفتن یک توکن و فروش آن در بازار به قیمت روز است. به طور مثال شما یک واحد بیت کوین دارید و ۱۰ بیتکوین دیگر از صرافی قرض ‌می‌گیرید؛ پس از کاهش ارزش توکن، معامله‌گر ارز را با قیمت کمتری خریداری می‌کند، بیت کوین قرض گرفته شده را بازپرداخت می‌کند و از تفاوت هزینه خرید و فروش سود کسب می‌کند. تریدر می‌تواند در این فرایند از اهرم یا لوریج نیز استفاده کند که میزان سود و ضرر را چند برابر می‌کند. مکانیزم

معاملات Short در واقع به این صورت است:

•        از صرافی ارز دیجیتال قرض می‌کنید.

•        پوزیشن شورت را باز می‌کنید.

•        منتظر می‌مانید تا طبق تحلیل و حدس شما قیمت کاهش پیدا کند.

•        پوزیشن خود را در قیمت پایین‌تری می‌بندید، سود خود را بر می‌دارید و توکن قرض گرفته شده را پس می‌دهید.

تمامی موارد بالا تحت عنوان باز کردن یک پوزیشن Short شناخته می‌شود. بیاید با یک مثال این مکانیزم را توضیح دهیم.

جمع بندی:

همانطور که میدانید در بازار های سرمایه میتوان از رشد منفی یا همان ریزش قیمتی یک ارز نیز سود کرد. سهی کردیم در این مقاله کوتاه تا آنجا که میتوانیم به چند تا از موضوع های بحث برانگیز در مورد سود کردن در بازار های نزولی اشاره ای داشته باشیم. فراموش نکنید معامله معکوس در بازار های سرمایه کار راحتی نیست و نیازمند مهارت خاص خود است. اگر شما هیچ مهارتی درباره معاملات ارز های دیجیتال ندارید به هیچ عنوان این کار را پیشنهاد نمی کنیم.

لینک های مفید
بالا