ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال را چگونه شروع کنیم؟

1402/08/06 0

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های کاربردی برای بررسی دقیق‌تر سهام و تصمیم‌گیری بهتر در بورس است. در این روش تحلیل، داده‌ها در بازارهایی مانند سهام، فارکس، ارزهای دیجیتال و حتی از انواع شاخص‌ها بر روی نمودار منعکس شده و سبب یک دید کلی و جامع از بازار می‌شود. به این ترتیب با آموزش تحلیل تکنیکال حرفه‌ای تر معامله کنید. در آموزش تحلیل تکنیکال، یاد می‌گیرید آنچه بر روند قیمتی سهم اتفاق افتاده، به‌راحتی قابل‌رؤیت است. با استفاده از این روش می‌توان نسبت به پیش‌بینی روند قیمت‌ها در بازارها اقدام کرد. از طریق تحلیل تکنیکال سرمایه‌گذاران می‌توانند با نگاهی منطقی‌ و مطمئن معاملات خود را انجام دهند. این امر طبعا سودآوری و آسودگی خاطر بیشتری به ارمغان می‌آورد. بنابراین این موضوع در سرفصل‌های آموزش بورس همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

تاریخچه تحلیل تکنیکال:

پیداش تفکر تحلیلی بازار به بیش از سیصد سال پیش برمی‌گردد. همه‌چیز از مشاهدات معامله‌گران و بررسی قیمت کالا در آن دوران آغاز شد. شکل ابتدایی تحلیل تکنیکال در قرن ۱۷ میلادی در آمستردام هلند توسط فردی به نام جوزف وگا و بعدها در قرن ۱۸ میلادی در ژاپن مورداستفاده قرار می‌گرفت. در ژاپن فردی به نام مونه هیسا هما تکنیک‌های تحلیل شمعی (کندل) را رواج داد.

ژاپنی‌ها در ابتدا نمودارهای شمعی را برای بررسی و ثبت میزان سرمایه تغییرات قیمت کالاها و به‌ویژه برنج به‌عنوان یک کالای مهم به‌کار می‌بردند که بعدها این الگوها به دلیل ماندگاری بالا در ذهن معامله‌گران و تحلیل‌گران در سایر بازارها هم مورد استفاده قرار گرفت.

دانش تحلیل تکنیکال بر عملکرد معاملاتی چه تاثیری دارد؟

معامله‌گری بدون دانش و استفاده از روش های تحلیل بورس، مانند پرتاب یک تاس است. در این حالت، احتمال آمدن عدد ۶ چندان زیاد نیست. این امر ریسک قابل توجهی بر دوش سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. تحلیل تکنیکال کلیدی است که به کمک آن می‌توانید تغییرات قیمت یک دارایی را بررسی کرده و زمان مناسب برای خرید و فروش آن را شناسایی کنید.

برای آموزش تحلیل تکنیکال عجله نکنید!

خیلی از افراد سوال می‌کنند که برای آموزش تحلیل تکنیکال باید از کجا شروع کنند. قبل هر چیز باید بدانید که نباید برای یادگیری تحلیل تکنیکال عجله کنید. نگران نباشید، زمان کافی خواهید داشت و همیشه در بازار فرصت‌های خوبی وجود دارد. قبل از هر چیز به این پرسش‌ها پاسخ بدهید:

• هدف شما از سرمایه گذاری در بورس چیست؟

• چقدر با بورس آشنا هستید و چند سال سابقه معاملاتی دارید؟

• بلند مدت سرمایه گذاری می‌کنید یا کوتاه مدت؟

• چقدر با تحلیل بنیادی آشنا هستید؟

• چقدر با تحلیل تکنیکال آشنا هستید؟

• به چه دلیل می‌خواهید تحلیل تکنیکال یاد بگیرید؟

پاسخ به این پرسش‌ها مسیر شما را مشخص خواهد کرد. بنابراین نمی‌توان بر ای همه افراد یک نسخه واحد پیچید! در ادامه به بررسی شرایط مختلفی که از پاسخ های مختلف پرسش‌های بالا ایجاد میشود خواهیم پرداخت.

کاربرد تحلیل تکنیکال چیست؟

در ارزهای دیجیتال، تحلیل تکنیکال به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عمده دلایل آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

• پیش بینی ارزش‌گذاری کوتاه مدت و بلندمدت قیمت

• درک جهت روندها

• یافتن نقاطی که ممکن است روند آن‌ها در نمودار معکوس شود

• تشریح سطوح حمایت و مقاومت

• کشف الگوهای قیمت

• پیش‌بینی نتایج احتمالی

• توسعه و به‌کارگیری استراتژی‌هایی برای حفاظت از سرمایه

• سنجش احساسات جمعیت

• راستی‌آزمایی حدس و گمان‌ها در بازارها

• کسب سود از تغییرات قیمت

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال در بازار کریپتو چیست؟

• مزایا:

1-قابل استفاده در ترید کوتاه مدت

2-شناسایی الگوهای قیمتی و تغییرات روندها

3-استفاده از شاخص‌های فنی برای تصمیم‌گیری بهتر

4-تحلیل تاریخی و شناسایی الگوهای تکراری

• معایب:

4-عدم درک اساسی و نادیده گرفتن اخبار و تحولات

5-نیاز به تجربه برای تفسیر الگوها و شاخص‌ها

6-محدودیت در تحلیل اقتصادی و مالی شرکت یا دارایی

آیا پیش‌بینی‌های تحلیل تکنیکال درست است؟

تا این بخش از مقاله متوجه شدیم که تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردهایی دارد. حالا سوال مهمی که ممکن است ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد، این است که درصد درستی پیش‌بینی تحلیل تکنیکال چقدر است؟ آیا همیشه راست می‌گوید؟ احتمالاً شما هم در زندگی گاهی اوقات پیش‌بینی‌های نادرست داشته‌اید. حتی در بیشتر موارد پیش‌بینی کردن کار بیهوده‌ای است. بااین‌وجود مردم برای برنامه‌ریزی بهتر سعی می‌کنند که رخدادهای آینده را پیش‌بینی کنند، حتی اگر این پیش‌بینی نادرست باشد. پیش‌بینی‌ اتفاقات در کل می‌تواند مؤثر و مفید باشد، چرا که ما را در مقابل رخدادهای احتمالی از نظر ذهنی و جسمی آماده می‌کند.

جمع بندی:

سعی کردیم به حداقل نیازمندی‌های ورود به این بازار اشاره کنیم. تحلیل تکنیکال حوزه بسیار گسترده‌ای است و تریدرها بسته به استراتژی خود، از اندیکاتورها و الگوهای نموداری مختلفی استفاده می‌کنند. پس از یادگیری این مفاهیم و ابزارها، بهتر است سبک ترید خود را مشخص کرده و بسته به نیازتان ابزار مناسب خود را انتخاب کنید. جرقه‌ای که سه قرن پیش باعث شکل‌گیری تحلیل تکنیکال شد، امروزه تبدیل به یکی از ابزارهای مهم برای پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال شده است؛ بنابراین تحلیل تکنیکال بخش جدانشدنی از بازارهای مالی است، اما به یاد داشته باشید که تحلیل تکنیکال به‌تنهایی نمی‌تواند کارساز باشد. نکته‌ای كه اینجا مطرح می‌شود این است كه تحلیل تکنیکال و تحلیل نموداری نه‌تنها در بازارهای مالی همچون بازار سرمایه به کار می‌رود، بلكه در سایر بازارها از جمله بازار مسکن، بازار ارز و بازار‌های کالایی همچون فلزات رنگی و محصولات کشاورزی و… نیز استفاده می‌شود؛ بنابراین شما با تحلیل تكنیكال می‌توانید تنها با تکیه‌بر دانش تكنیكی و نموداری خود و بدون توجه به اخبار، شایعات و عوامل تحلیل بنیادی به بررسی رفتار بازار و خرید و فروش در آن بپردازید. یادآوری می‌شود که براساس آموزه‌های تحلیل تکنیکال همه اطلاعات مهم بازار در قیمت‌ها و حجم معاملات منعکس ‌شده است.

لینک های مفید
بالا