سئو (به انگلیسی: SEO) مخفف کلمه بهینه سازی موتور جستجو (search engine optimization) بوده و به فرآیند بهینه سازی وب سایت و محتوای آن برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی گوگل اشاره دارد. اگر بتوانید به این هدف برسید، یعنی بتوانید در نتایج جستجوی گوگل رتبه های بالاتری کسب نمایید، قطعاً وب سایت شما ترافیک ارگانیک بیشتری کسب خواهد کرد.
ترافیک بیشتر عالی است، نه؟! با این حال، هدف نهایی سئو، افزایش نرخ تبدیل در وب سایت از طریق تماس های تلفنی، تکمیل فرم های وب، چت و… است. این تبدیل ها، سرنخ های واجد شرایطی هستند که کسب و کار شما باید به آنها توجه زیادی نشان دهد. اگر بتوانید تبدیل ها را افزایش دهید، کمپین سئو شما کار خود را به خوبی انجام داده است. وانگهی، بهتر است بدانید که سرمایه گذاری روی طراحی و سئو سایت، یک سرمایه گذاری عالی بازاریابی است. شما باید بتوانید با استفاده از تکنیک های سئو به افزایش بازدید های سایت خودتان سرعت ببخشید.
بیشتر کاربران اینترنت تنها روی سه نتیجه اول در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERPS) کلیک میکنند. برای رقابت با سایر کسبوکارها و جذب بازدیدکنندگان بیشتر، شما باید با کمک سئو و بهینهسازی سایت در نتایج اول قرار بگیرید.
قرار گرفتن در صفحه اوّل گوگل موجب بازدید بیشتر سایت خواهد شد. با افزایش بازدید سایت، برند و کسبوکار شما در میان مشتریان بیشتر شناخته میشود و این خود افزایش مشتری و افزایش درآمد کسبوکار را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
سئو و بهینهسازی سایت فقط محدود به بهبود رنک گوگل نمیشود. پیادهسازی اصولی سئو میتواند تجربه کاربری وبسایت را بهبود بخشد و با بهبود مواردی مانند سرعت سایت، کار با سایت شما لذتبخشتر میشود.
از آنجا که کاربران به نتایج برتر در موتورهای جستجو اعتماد زیادی دارند، حضور شما در آن نتایج میتواند اعتماد بیشتر کاربران را حاصل کند. علاوه بر این، اصول سئو و بهینهسازی سایت میتواند به حضور هرچه مؤثرتر شما در شبکههای اجتماعی نیز کمک شایانی کند.
بیش از 80% بازدید اینترنت از طریق موتورهای جستجو تقسیم می شود، همین موضوع کافیست تا توجه تمام مدیران سایت در دنیا را برای کسب درصدی از این بازدید به خود جلب کند. اما مهمترین مزیت سئو هدایت بازدیدکننده هدفمند به سایت است. در واقع با استفاده از تکنیک های سئو شما می توانید افرادی را که به دنبال خرید محصولات سایت شما هستند به سمت سایت خود هدایت کنید و درصد قابل توجهی از این افراد را به مشتری تبدیل کنید و از سایت خود کسب درآمد داشته باشید. در واقع هیچ روش بازاریابی اینترنتی دیگری تا این اندازه بازگشت سرمایه گذاری ندارد. نکته قابل توجه در بهینه سازی سایت اینجاست که شما بدون پرداخت هزینه های بالا می توانید چنین کاری را انجام دهید و سرمایه گذاری که در زمینه بهینه سازی سایت خود انجام می دهید، بازگشت سرمایه قابل توجهی نسبت به سایر روش های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی خواهد داشت، بنابراین اگر به دنبال توسعه کسب و کار خود هستید، اولین کاری که باید انجام دهید، سرمایه گذاری در زمینه سئو وب سایت خود است. هنری فورد در مورد اهمیت تبلیغات می گوید : توقف تبلیغات برای صرفه جویی در هزینه ها مانند متوقف کردن ساعت برای صرفه جویی در وقت است.
1. پادکست تولید کنید
2. هر هفته حداقل یک ویدئو مرتبط و سئو شده منتشر کنید
3. حتما داخل محتوای سایت پرسش و پاسخ داشته باشید
4. هر چند وقت یک بار 2 تا از محصولات و یا خدمات خود را با تصاویر زیاد مقایسه کنید
5. حتما مطالب سایت خود را در فضای مجازی و سوشال (مثل اینستاگرام) منتشر کنید
6. به سرعت سایت خود اهمیت دهید
7. لینک بیلدینگ خود را مدیریت کرده و به پیلار و کلاستر اهمیت دهید.
8. کرنر استون های خود را مدیریت کنید.
9. حتما سایت خود را از لحاظ تجربه کاربری یا cx بررسی کنید.
10. سعی کنید سایتتان از تکنیک 3کلیک پیروی کند.
11. از ابزارهای سئو برای بررسی سایت و پیدا کردن مشکلات استفاده کنید.
همانطور که می دانید سئو کردن سایت کار چندان آسانی نمی باشد و نیاز به تکنیک های تخصصی سئو دارد که به کمک آن ها بتوانید این سختی را آسان کنید. البته نباید فراموش کنید که در کنار این تکنیک ها مهارت و دانش کافی در زمینه سئو نیز حرف اول را می زند.
• نصب پلاگین Yoast (یا سایر پلاگین های سئو)
• یک سایت مپ بسازید
• فایل robots.txt بسازید و به سایت خود اضافه کنید
•Google Analytics را نصب کنید
• سرچ کنسول گوگل را راه اندازی کنید
• یک کلیدواژه اولیه و اصلی برای هدف قرار دادن انتخاب کنید
• کلیدواژه های دم دراز یا Long-tail را پیدا کنید
• هدف سرچ را درک کنید
• کلیدواژه های سوالی را نیز در نظر بگیرید
• سختی کلیدواژه را بسنجید
• از URL های کوتاه و توصیفی استفاده کنید
• تگ عنوان و توضیحات مجاب کننده بنویسید
• از یک تگ H1 در صفحه استفاده کرده و کلیدواژه خود را در آن بگنجانید
• از تگ alt برای تصاویر خود استفاده کنید
• کلیدواژه های دم دراز را در دل محتوا جا دهید
• از Schema Markup استفاده کنید
• مقدمه جذاب بنویسید
• به خوانایی متن توجه کنید
• جملات و پاراگراف های کوتاه بنویسید
• بهترین مطلب را برای موضوع مدنظر بنویسید
• ارور های کرال (Crawl errors) را شناسایی و فیکس کنید
• مطمئن شوید سرعت سایت شما مناسب است
• لینک های خارجی شکسته را فیکس کنید
• مطمئن شوید که سایت شما Mobile-friendly است
• از HTTPs استفاده کنید
• مشکل محتوای تکراری را برطرف کنید
جمع بندی:
اهمیت سئو در طراحی سایت بسیار بالاست؛ بنابراین در صورتی که این بخش را نادیده بگیرید، عملا نمی توانید کاربران زیادی را به سایت خود هدایت کنید و ترافیک سایت را بالا ببرید.
در این مقاله به اهمیت سئو و چند راهکار پیاده سازی تکنیک های سئو بر روی سایت پرداختیم. در صورتی که نیاز به مطالعه بیشتری در این زمینه دارید می توانید مقالات سئو و بهینه سازی وب سایت معین را مطالعه نمایید.