ارز دیجیتال

تفاوت تتر با دلار کاغذی چیست؟

1402/08/08 0

تتر (Tether) شکل دیجیتالی از دارایی است که با علامت اختصاری USDT مشخص می‌شود و خرید و فروش و نگهداری آن، از پول فیزیکی راحت‌تر است.

شما برای خرید دلار، لازم است که به صرافی‌های مختلف مراجعه کنید؛ ممکن است برای دریافت میزان خاصی از دلار به مشکل بر بخورید و اگر قصد خرید دلار در تعداد بالا را داشته باشید، مدتی طول بکشد تا به منظور خود برسید.

با خرید تتر می‌توانید این مسئله را به‌راحتی حل کنید؛ برای خرید تتر کافی است که در یک صرافی ارز دیجیتال حساب کاربری بسازید و اقدام به معاوضه پول خود با میزان دلخواه از ارز دیجیتال تتر کنید. خرید تتر در صرافی‌های ارز دیجیتال، محدودیت کم‌تری از خرید دلار کاغذی دارد.

در این مطلب، تفاوت تتر و دلار کاغذی را برای شما بازگو کردیم. در نتیجه شما می‌توانید با توجه به اهداف اقتصادی خود، انتخاب دقیق‌تری بین این دو گزینه داشته باشید. در ادامه مطلب نحوه خرید تتر از صرافی ارز دیجیتال اکسکوینو را کامل برای شما شرح خواهیم داد، تا با پروسه خرید ساده، امن و راحت آن نیز آشنا شوید.

آیا تتر بر اساس دلار آمریکا است؟

تقریبا می‌توان این‌طور گفت. تتر به‌عنوان وثیقه و پشتوانه، از پول نقد، اوراق قرضه و موارد دیگر از دولت ایالات متحده و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کند.

تاثیر ریسک بازار در تفاوت قیمت تتر و دلار

تصور کنید یکباره سیستم Tether و شبکه آن به‌طور کلی سقوط کند. در این صورت تمام دارایی‌های افرادی که سرمایه خود را به صورت USDT نگهداری کرده بودند، از بین می‌رود. گرچه این احتمال بسیار پایین است، اما باز هم وجود دارد. همین احتمال کم سبب می‌شود ارزش Tether کمتر از یک دلار تخمین بخورد. البته که این تفاوت قیمت تتر و دلار بسیار جزئی است، اما در معاملات حجیم، کاملا ملموس بوده و به چشم می‌آید.

دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران

در ایران، علاوه بر علت عرضه و تقاضا که پیشتر مطرح شد و در بازار جهانی نیز موثر است، دلایل متعدد دیگری برای تفاوت قیمت تتر و دلار وجود دارد. برای این بخش می‌توان چهار دلیل بسیار مهم در نظر گرفت که عبارتند از:

1.       نوسانات ارزش ریال

2.       کارمزد تراکنش Tether در صرافی‌های مختلف

3.       انتقال وجه بین‌المللی

4.       کارمزد شبکه‌های مختلف در معاملات USDT

سیاست‌های ارزی دولت ایران

یکی از اصلی‌ترین دلایل تفاوت تتر و دلار کاغذی در قیمت، سیاست‌های ارزی دولت ایران است؛ معمولا دولت اجازه خرید مقدار محدودی دلار را به هر شماره شناسنامه می‌دهد (برای مثال ماهیانه تا ۲۰۰۰ دلار). به همین دلیل، بسیاری از افرادی که با حوزه کریپتو و رمزارزها آشنا بودند، تتر را جایگزین دلار کاغذی می‌کردند، زیرا محدودیتی در خرید آن نداشتند و این موضوع باعث افزایش تقاضا برای این رمزارز شده است. البته به نقل از خبرگزاری برنا در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱، بانک مرکزی به صرافی‌ها اجازه داد که ارز اسکناس را با نرخ توافقی خریداری کنند و بدون محدودیت، به متقاضیان ارز بفروشند؛ بدین معنا که اکنون هر کسی می‌تواند به هر مقداری که می‌خواهد، دلار بخرد. باید ببینیم که در آینده این موضوع چه تاثیراتی روی بازار ارز و ارزش ریال خواهد گذاشت و کاربران دوباره به سمت دلار (به جای تتر) باز خواهند گشت یا خیر.

ویژگی های مهم تتر نسبت به دلار

ثابت بودن قیمت USDT، برابر بدون با دلار آمریکا و اعتبار آن باعث شده است در ایران، افرادی که می‌خواهند مانع از کاهش ارزش پول خود شوند، خرید و نگهداری تتر را به نسبت به دلار و دیگر ارزهای دیجیتال، ارجحیت قرار دهند. مبادله تتر بسیار راحت‌تر از دلار فیزیکی انجام می‌شود و بدون هیچ محدودیت مبلغی و در کوتاه‌ترین زمان می‌توان آن را از حسابی به حساب دیگر منتقل کرد. برای خرید تتر لازم نیست حضوری به بانک یا صرافی‌ مراجعه کنید و شما می‌توانید در منزل بدون هیچ دردسری خرید تتر را انجام دهید.

حالا که پاسخ سوال “آیا تتر یک دلار است” را می‌دانید، بهتر است بدانید که استیبل کوین بودن تتر و اعتبار و پشتوانه آن موجب شده است تا اغلب هولدینگ‌ها و شرکت‌های ارائه سرویس‌های خدماتی در سراسر دنیا به جای دریافت ارزهای فیات، USDT دریافت کنند. شفافیت مالی که در خرید و فروش و به‌طور کلی ردوبدل کردن تتر وجود دارد نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن نسبت به دلار شمرده می‌شود. اطلاعات خرید تتر از تمامی صرافی‌های دیجیتال، واریز آن به کیف پول‌های مختلف، پرداخت آن برای خرید کالا یا خدمات، مبادله آن با هر نوع ارز دیجیتال دیگری و حتی تبدیل آن به پول نقد ثبت می‌شود و نیز قابل پیگیری است.

خلاصه ‌ای از ویژگی‌ های مهم تتر نسبت به دلار

•        حفظ ارزش سرمایه بدون دردسر

•        سهولت در نگه‌داری سرمایه

•        سرعت انتقال و جابه‌حایی در حساب‌

•        خرید و فروش تتر بدون محدودیت

•        کارمزد پایین تراکنش برای جابه‌جا یا پرداخت

•        قابلیت تبدیل به ریال و دیگر ارزها

•        ثبت اطلاعات خرید و فروش تتر و قابل پیگیری بودن

•        اعتبار بالا و امکان پرداخت آن برای خرید کالا یا خدمات

چرا تتر هنگام نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال گران‌‌تر می‌شود؟

USDT به عنوان یک استیبل کوین یا ارز باثبات روشی سریع برای تبدیل رمز ارز به یک دارایی باثبات است. بنابراین در شرایطی که نوسان بازار ارز دیجیتال افزایش پیدا کند، افراد بیشتری برای محافظت از سرمایه خود، رمز ارزهایشان را به تتر یا استیبل کوین‌های دیگر تبدیل می‌کنند. این موضوع موجب افزایش تقاضا برای USDT شده و به همین خاطر افزایش قیمت جهانی تتر را شاهد خواهیم بود که در واقع باعث می‌شود کاربران اندکی بیش از 1 دلار برای برای هر واحد از این رمز ارز پرداخت کنند.

جمع بندی:

همان‌طور که خواندید، علت اختلاف تفاوت تتر و دلار کاغذی در قیمت بیشتر از هرچیزی به عرضه و تقاضا مربوط است.

با وجود اینکه تتر یک ارز باثبات است و قیمت آن همیشه یک دلار باقی خواهد ماند اما به دلیل محدودیت‌های صرافی‌های داخلی، برخی اوقات ممکن است میزان ذخیره این ارز دیجیتال در صرافی‌ها کاهش یابد و در نتیجه باعث بروز تغییراتی در قیمت آن شود.

لینک های مفید
بالا