ارز دیجیتال

بزرگترین سرقت ها در تاریخ ارز دیجیتال

1402/07/04 0

تا حالا با ارز دیجیتال مشغول به کار بودید؟ مقاله ای درباره ارز دیجیتال خوانده اید؟ درباره امنیت ارز ها شنیده اید؟ هکر ها تکنولوژی در دسترس را به عنوان یک اسلحه برای حمله به امنیت های موجود در پلتفرم ها استفاده می کنند. هکر ها حتی امنیت ارز های دیجیتال را نیز تهدید می کنند آیا شنیدن این خبر ها شما را نگران می کند که دارایی های موجود در کیف پول تان در امان اند یا نه!؟ یکی از دغدغه های مردم از هنگام ورود به دنیا رمز ارز ها این است که امنیت چی پس؟ امنیت دارایی های ما را چه کسی تامین می کند؟ آیا امنیت دارایی های ما در خطر است؟ خب نگران نباشید نگفته نماند که امنیت دارایی های شما را کیف پول شما تضمین می کند. از زمان به وجود آمدن ارز دیجیتال، امنیت این رمز ارز ها چندین بار مورد حمله قرار گرفته است و چندین میلیارد دلار سرقت رفته است. این حمله به قدری زیان بار بود که چندین شرکت را به ورشکستگی نیز رساند. در ادامه قرار است تا به بزرگترین سرقت های ارز دیجیتالی بپردازیم و کل سرمایه سرقت رفته بازار را مورد بررسی قرار می دهیم.

امنیت ارز های دیجیتال چقدر قوی است؟

the-biggest-heists-in-crypto-currency-history

پتانسیل اپلیکیشن های بلاکچینی نا محدود است. به همین دلیل بلاکچین بر اساس الگوریتم ها رمزنگاری، غیر متمرکز و الگوریتم های پخش شده آن ها را قابل اطمینان می کند. بلاکچین تا حد زیادی نیاز به واسطه ها را از بین می برد. این بلاکچین ها کمک می کند تا کنترل همه دارایی ما دست خودمان باشد و نیازی به بانک ها نداشته باشیم. این بلاکچین ها به خاطر غیر متمرکز بودن و رمز نگاری برای کوچک ترین تراکنش امنیت را با بهترین شکل برقرار می کند. در بلاکچین ها امنیت رمز ارز ها را برقرار می کنند.
بازار رمز ارز ها در حال حاضر در حال گسترش هستند و افرادی برای حفاظت و نگهداری رمز ارز های شان مجبور اند به ولت ها خودشان اعتماد کنند. در واقع امنیت رمز ارز های هر کسی که از ولت ها استفاده می کنند‏، به شرکت ارائه دهنده آن بستگی دارد که با چه روشی برای حفاظت از آنها استفاده می کند. هکر ها هم، همراه با پیشرفت رمز ارز ها نیز پیشرفت می کنند و قدرتمند می شوند. راه های خلاقانه ای را برای نفوذ به این بلاکچین ها پیدا می کنند.

سرمایه دزدیده شده از بازار چقدر است؟

در طی سال های گذشته هکر ها و افراد سودجو با پیدا کردن باگ ها و استفاده از نقطه ضعف پروتکل های پلتفرم ها رمز ارز های زیادی را به سرقت بردند. همچنان چندین بار به صورت مستقیم به رمز ارز ها حمله شده‏ است. هکر ها با استفاده از این روش ها وام هایی با مبالغ بالا دریافت می کردند. مبلغ سرقت شده تا الان بیشتر 7 میلیارد دلار است و ارزش این سرمایه سرقت شده در زمان حال بیشتر از 40 میلیارد دلار است. خب این یک مبلغ قابل توجهی می باشد‏، به نظر شما دلیل افزایش ارزش این سرمایه سرقت شده چیست؟ بله درسته، به خاطر افزایش تورم و توکن سوزی است.

بزرگترین سرمایه های سرقت از بازار ارز دیجیتال

رمز ارز ها به خاطر دیجیتالی بودن و انتقال آسان و مخفیانه‏، کار هکر ها را راحت کرده است. به همین هک و سرقت زیادی در بازار ارز دیجیتال اتفاق می افتد. در ادامه می خواهیم به بزرگترین سرقت های تاریخ ارز دیجیتال بپردازیم.

پلتفرم رونین نتورک 614 میلیون دلار-2022

بزرگترین سرمایه دزدیده شده از بازار رمز ارز ها در زمان رخ دادن متعلق به مارس 2022، روی پلتفرم رونین نتورک می باشد. در روز 30 مارس این شبکه از دزدیده شدن و حمله به کلید های خصوصی خبر داد و با انتقال 173600 واحد اتریوم و 25.5 میلیون واحد USDC همراه بود. در آن زمان کل سرمایه سرقت شده 614 میلیون دلار ارزش داشت.

پلتفرم پالی نتورک 611 میلیون دلار-2021

دومین سرقت بزرگ تاریخ ارز دیجیتال در پلتفرم پالی نتورک اتفاق افتاد. پالی نتورک یک پلتفرم قرارداد هوشمند برای تبادل توکن در بلاکچین های بیت کوین و اتریوم است. در روز 10 اوت 2021، هکری توانست 611 میلیون توکن را از پلتفرم پالی نتورک به سه ولت شخصی خود انتقال دهد. خوشبختانه فرد توکن ها را روز بعد سرقت باز گرداند. به نظر بعضی هکر ها فرد در فروش آن ها به مشکل برخورده بود برای همین توکن ها باز گرداند. اما فرد به عهده گرفتن سرقت گفته بود که توکن ها را فقط برای خوشگذرانی سرقت کرده است. به گفته پالی نتورک تمامی دارایی به جز 33 میلیون تتر که در وقوع حمله مسدود شده اند را تا آخر هفته به شبکه باز گرداندند.

صرافی مت گاکس 480 میلیون دلار- 2014
 

the-biggest-heists-in-crypto-currency-history

اولین و یکی از بزرگترین هک تاریخ ارز دیجیتال‏، سرقت 480 میلیون دلار بیت کوین از یک شرکت صرافی ژاپنی به نام مت گاکس در سال 2014 است. این سرقت سر و صدای زیادی را در زمان خود ایجاد کرده بود.
این شرکت در سال 2010 برای معامله کارت بازی ها تاسیس شد و در سال 2014 تقریبا 70 درصد تراکنش های ارز بیت کوین مدیریت می کرد. در همان سال این شرکت معامله ها و صرافی ها خود را بست و در اظهار نامه ای در مورد ورشکستگی خود را انتشار کرد. 
پس از ورشکستگی این شرکت اعلام کرد که 850000 واحد بیت کوین گم و سرقت شده است. این مقدار تقریبا نزدیک به 7 درصد بیت کوین در آن زمان تشکیل میداد. این رقم در زمان حال با بیت کوین 26000 دلاری با ارزش 22 میلیارد دلار برابر است. در سال 2016 معلوم شد که این شرکت از طرف عوامل خارجی هک شده است.
جمع بندی و نتیجه
از تاریخ به وجود آمدن ارز دیجیتال، برای سرقت به آن ها حملات بسیار زیادی شده است. ما در این مقاله درباره 3 مورد از بزرگترین سرقت از پلتفرم های مختلف را بررسی کردیم. امیدوار هستیم که از این مقاله استفاده کافی را برده باشید. خوشحال می شویم تا نظراتتان را با ما در اشتراک بگذارید.

لینک های مفید
بالا