ارز دیجیتال

انواع ارز دیجیتال

1401/12/10 0

بعضی افراد رویای یک شبه ثروتمند شدن را در سر دارند؛ آن ها تمایل دارند در چیزی سرمایه گذاری کنند که در کوتاهترین زمان بیشترین سود را بدهد و با توجه به شنیده های خود از بازار ارزهای دیجیتال یا Cryptocurrency خیال می‌کنند اگر سرمایه خود را تبدیل به رمز ارز کنند، می‌توانند در کمتر از چند روز چند برابر آن چه گذاشته اند، بردارند. بدون توجه به محل سرمایه گذاری (بازار طلا، ارزهای فیات، فارکس یا …)، معمولا این افراد همواره رویای یک شبه پیمودن راه صد ساله را در ذهن دارند.در واقعیت اما ارزهایی هستند که ارزش آن ها در کمتر از چند ساعت بیش از چند صد درصد رشد کرده و در طرف مقابل هم ارزهایی وجود دارند که در کمتر از چند دقیقه تمام سرمایه، سرمایه‌گذاران خود را با خاک یکسان کرده اند. تصمیم با شماست، می توانید سنجیده، با کسب اطلاعات و آموزش وارد این بازار شده و به ترید یا خرید و فروش بپردازید، و یا می توانید بی گدار و بدون آگاهی کافی بر پایه شانس نسبت به معامله اقدام کنید که سود و ضرر هر دو محتمل هستند.

انواع ارز دیجیتال :

•    بیت‌کوین
در دسته‌بندی‌ کلاسیک انواع ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین به تنهایی یک دسته را به خود اختصاص می‌دهد. بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ایجاد شده، تکنولوژی‌های جدیدی به بازار ارائه کرد. حجم عظیم سرمایه‌گذاری بر روی آن، امنیت بسیار بالای آن در مقایسه با سایر پروژه‌های ارز دیجیتال، مدل اقتصادی هوشمندانه و غیرمتمرکز بودن ویژگی‌هایی هستند که همچنان بیت‌کوین را در صدر ارزهای دیجیتال نگه‌ داشته است.با ارائه بیش از 14 هزار ارز دیجیتال که برخی از آن‌ها مقیاس‌پذیری و گستردگی کاربرد بیشتری نسبت به بیت‌کوین دارند، بیت‌کوین همچنان ارزشمندترین پروژه بلاک چینی شناخته شده است که کاربرد آن در انتقال همتا-به-همتای پول به شکل غیرمتمرکز و امن است. تا به حال هیچ ارز دیجیتالی از منظر ارزش بازار به ارزش بازار بیت‌کوین نرسیده است.

•    آلت کوین 
آلت کوین ها، رمزارزهایی هستند که از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند تا امکان انجام معاملات همتا به همتا را فراهم کنند. آلت کوین‌ با پشتوانه موفقیت بیت کوین به وجود آمده‌اند و تلاش می‌کنند با ایجاد تغییر در قوانین بیت کوین و بهبود آن، توجه کاربران را جلب کنند.آلت‌کوین‌ها تلاش می‌کنند محدودیت‌های ارز دیجیتال و بلاکچین را بهبود بخشند. اولین آلت کوین لایت کوین بود که از بلاکچین بیت کوین در سال ۲۰۱۱ فورک شد. لایت کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) متفاوتی نسبت به بیت کوین استفاده می‌کند که Scrypt (es-crypt) نامیده می‌شود. لایت کوین انرژی کمتری مصرف می‌کند و سریع‌تر از بیت کوین است.اتریوم یک آلت‌ کوین دیگر است. کوین اتر توسط Vitalik Buterin، دکتر Gavin Wood و چند نفر دیگر برای پشتیبانی از اتریوم، بزرگ‌ترین ماشین مجازی مقیاس‌پذیر مبتنی بر بلاکچین طراحی شده است. اتر (ETH) برای پرداخت به مشارکت‌کنندگان شبکه در اعتبارسنجی تراکنش استفاده می‌شود.

•    استیبل کوین‌
حقیقت امر این است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از ارزهای باثبات و با ارزش پایدار استفاده کنند. به همین دلیل است که می‌توان گفت ارزهایی به شکل گسترده و وسیع رواج پیدا خواهند کرد که از ثبات قیمت برخوردار باشند.در واقع این به منزله همان شکافی است که در حال حاضر میان سیستم سنتی ارزهای فیزیکی و ارزهای دیجیتال قرار دارد. به همین دلیل یکی از اهداف ایجاد و عرضه استیبل‌کوین‌ها این بود که سطحی از ثبات برای بازار ارزهای دیجیتال به ارمغان آورده و مردم بتوانند بدون نگرانی از توکن‌های خود برای پرداخت‌های روزانه استفاده کنند. استیبل کوین‌ها تلاش‌ می‌کنند به پلی بین ارزهای فیزیکی و ارزهای دیجیتال تبدیل شوند. رمز ارزهایی مثل تتر، پکس، دای از جمله معروفترین استیبل‌کوین‌های موجود در بازار هستند.

نتیجه گیری :
دیگر خبری از سال‌های آغازین هیاهوی بلاک چین و ارزهای دیجیتال نیست که تنها بیت کوین و چند رمزارز نوظهور وجود داشتند. این روزها آنقدر پروژه‌های این چنینی زیاد شده که هر روز ده‌ها رمزارز جدید به بازار معرفی می‌شود که برخی از آن‌ها هم تبدیل به پروژه‌های بزرگ و موفقی می‌شوند.این تعدد بالای رمزارزها ممکن است باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به این بازار پرنوسان ولی جذاب شود که از همین رو سعی کردیم انواع مختلف ارزهای دیجیتال را برایتان طبقه‌بندی کنیم تا کارتان برای انتخاب یک گزینه‌ی سرمایه‌گذاری خوب راحت‌تر شود.در کل ارزهای دیجیتال را می‌توان به چند طریق طبقه‌بندی کرد که در این مقاله مبنای آن را کاربرد این رمزارزها در نظر گرفتیم و البته اشاره‌ای هم به دیگر انواع طبقه‌بندی‌ها داشتیم. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله دفعه‌ی بعدی که به لیست ارزهای دیجیتال نگاه می‌کنید بتوانید نوع آن رمزارز را تشخیص بدهید.


 

لینک های مفید
بالا