ارز دیجیتال

تئوری ها و حقایق بیت کوین چه هستند؟

1402/08/10 0

در حال حاضر بیشتر ساکنان زمین حداقل یکبار درباره بیت کوین شنیده‌اند. البته که هیچ منبعی وجود ندارد که این ادعا را با اعدام و ارقام تائید کند، اما به نظر درست می‌رسد و احتمالا شما هم با این ادعا موافق هستید. مشکل زمانی شروع می‌شود که اکثر مردم تصور اشتباهی درباره بیت کوین دارند. انگیزه ما هم از نوشتن این مطلب راهنمایی شما است. هدف ما این است که تا جای ممکن به شما کمک کنیم بفهمید چرا بیت کوین مهم است و همه بتوانند از فرصتی که بیت کوین تنها یکبار ارائه می‌کند، استفاده کنند.
با وجود این هنوز هم برای افرادی که با سازوکار بیت کوین آشنا هستند حقایق ناشناخته‌ای وجود دارد که کشف آن‌ها بسیار جالب است. در ادامه ۸ مورد از این حقایق بیت کوین را که به نظر ما جالب‌تر بود، توضیح داده‌ایم.

تولید ۱۸۴ میلیون بیت کوین در نتیجه یک اشکال فنی:

افرادی که به ‌تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند، به احتمال زیاد از این موضوع بی‌خبر هستند. در ۱۵ اوت سال ۲۰۱۰ یک باگ (Bug) در بلاک چین (Blockchain) بیت کوین باعث شد تا بیش از ۱۸۴ میلیون بیت کوین ایجاد شود.
این اتفاق به نام حادثه سرریز ارزش (Value overflow incident) شناخته می‌شود و مربوط به بلاک (Block) شماره ۷۴,۶۳۸ بلاک چین بیت کوین بود. درون این بلاک یک تراکنش وجود دارد که در نتیجه آن ۱۸۴,۴۶۸,۴۴۰,۷۳۷.۰۹۵۵۱۶۱۶ واحد بیت کوین برای ۳ آدرس مختلف ایجاد شد. باگ به این صورت بودکه دو آدرس هرکدام ۹۲.۹ میلیون بیت کوین دریافت کردند. این در حالی بود که ماینری که معمای مربوط به بلاک را حل کرد تنها ۰.۰۱ BTC پاداش گرفت که البته قبل از تراکنش نیز وجود نداشت.
دلیل باگ مربوط به کدی بود که بلاک چین بیت کوین برای تائید تراکنش‌ها قبل از قراردادن آن‌ها در یک بلاک استفاده می‌کرد. بر اساس این کد، اگر مبلغ تراکنش‌ها زیاد می‌شد و از محدوده تعیین شده برای بیت کوین فراتر می‌رفت در نظر گرفته نمی‌شد.

حداکثر بیت کوین در گردش ۲۱ میلیون نیست:

دومین مورد در فهرست حقایق بیت کوین بسیار جالب است. تعداد زیادی از مردم تصور می‌کنند که حداکثر ۲۱ میلیون بیت کوین در گردش خواهد بود. این رقم درست نیست و عدد دقیق آن ۲۰,۹۹۹,۹۸۷,۴۷۶۹ بیت کوین است. دلیل این موضوع مکانیزم پاداشی است که ساتوشی ناکاموتو ساخته است. همچنین خطاهایی که هنگام استخراج بیت کوین، ساختن بلاک جدید را لغو می‌کنند نیز دلیل دیگر این موضوع است.

تاکنون ۴ میلیون بیت کوین نابود شده:

اگر در گذشته مقدار زیادی بیت‌کوین داشتید و اکنون دسترسی به آنها را به دلایلی چون گم کردن کلید خصوصی، ایراد سخت‌افزاری و یا ارسال آنها به یک آدرس سوخته از دست داده‌اید، چه می‌کنید؟ آیا راهی برای بازگشت آنها وجود دارد؟
لازم است بگوییم چیزی حدود ۴ میلیون بیت‌کوین برای همیشه از دست رفته‌اند! با توجه به محدودیت عرضه ۲۱ میلیونی بیت کوین، این رقم قابل‌توجه است. کارشناسان معتقدند که بیش از ۲۰ درصد کوین‌های ازدست‌رفته قابل بازیابی نیستند. این خبری بسیار ترسناک  از دنیای حقایق ارزدیجیتال

است، اما چگونه چنین چیزی رخ می‌دهد؟

بلاک‌چین بیت کوین، تغییر ناپذیر و غیر قابل بازگشت است. این بدان معناست که پس از انجام هر تراکنش، امکان لغو یا برگشت آن وجود ندارد. لذا اگر دارایی‌ رمز ارزی خود را به آدرس کیف پول اشتباهی ارسال کنید، آنها برای همیشه از بین خواهند رفت. بنابراین اینکه شما حتی در آستانه یک حمله قلبی هم قرار بگیرید، برای بلاک‌چین هیچ اهمیتی ندارد! تنها کافی است که کلیدهای خصوصی خود را از دست بدهید تا دیگر به دارایی خود دسترسی نداشته باشید.

رمزارزها، پیش از بیت کوین هم وجود داشته‌اند:

این یکی دیگر از حقایق بیت کوین که حتما نمی‌دانستید! ایده یک ارز دیجیتال همتا به همتا و غیر قابل ردیابی برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ توسط دیوید چام (David Chaum)، مهندس IT آمریکایی ارائه شد. او در همان سال نظریه خود در خصوص پول دیجیتال رمزنگاری شده را در یک مجله علمی منتشر و در سال ۱۹۸۹ میلادی شرکت دیجی‌کش (Digicash) را تأسیس کرد.
اما با گذشت زمان، دیجی‌کش نتوانست انتظارات را برآورده کند و در سال ۱۹۹۶ اعلام ورشکستگی کرد. در آن زمان ارزهای دیجیتال دیگری از جمله Ecash ،e-gold و b-money نیز به بازار معرفی و بعدها با رونق تجارت الکترونیک و توسعه پول دیجیتال، تا حدودی محبوب شدند. بنابراین ایده پول دیجیتال، مدت‌ها قبل از بیت کوین مطرح شد و حتی ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) هم به برخی از پروژه‌های پیشین در وایت پیپر بیت‌کوین اشاره کرده است.

هویت ناشناس ساتوشی ناکاموتو:

ممکن است کاربران دنیای دیجیتال این نکته را در نظر داشته باشند که ناشناس بودن ساتوشی ناکاموتو، برای بیت کوین و یا سلامت جانی مخترع این ارز مفید است؛ اما هنوز معمای بزرگی در این میان وجود دارد: اینکه ساتوشی ناکاموتو کجاست و به چه دلیلی مخفی شده است.
هیچ فردی حقیقت را نمی‌داند و هنوز هم بیت کوین به عنوان انقلابی در عصر دیجیتال محسوب می‌شود. ارز دیجیتال بیت کوین در سال 2009 وارد بازار شد و از آن زمان تاکنون قیمت آن تغییرات زیادی را تجربه کرد. درست است که خالق بیت کوین هنوز هویت خود را فاش نکرده، اما هنوز هم خرید و فروش بیت کوین محبوبیت قابل توجهی در میان کاربران دنیای رمزارز ها دارد.

نتیجه گیری:

در کل باید بگوییم که بیت کوین از بزرگترین و اولین رمزارز های موجود در بازار میباشد. بیت کوین به معنای واقعی یکی از غول های صنعت دیجیتال است که با آمودن آن یک انقلابی در دنیای دیجیتال به وجود آمد. در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان برایتان مقداری از ناگفته های جالب و حقایق بیت کوین را شرح دهیم امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

لینک های مفید
بالا