ارز دیجیتال

استراتژی DCA یا خرید پله ای در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/11 0

روش های متعددی برای سرمایه گذاری کردن در بازار ارزهای دیجیتالی مختلف وجود دارد که یکی از آنها روش میانگین هزینه دلاری (DCA) می باشد. سرمایه گذاران از روش سرمایه گذاری میانگین هزینه دلار (DCA) برای کاهش تأثیر نوسانات بر خرید کلی، استفاده می کنند تا به این ترتیب بتوانند بین چندین خرید یک دارایی هدف، کل مبلغ سرمایه گذاری شده را تقسیم کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش میانگین هزینه دلاری (DCA) بپردازیم.

استراتژی DCA یا خرید پله ای در ارز دیجیتال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم شاخص DCA رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این استراتژی به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که استراتژی DCA چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که استراتژی DCA یا خرید پله ای یکی از روش های امن سرمایه گذاری در بین سایر روش هاست. این استراتژی نوعی روشی هست که برای سرمایه گذاری اون، کاربر متعهد میشه با چشم پوشی از قیمت ارز دیجیتال یا اندوخته در طول زمان و روند صعودی یا نزولی اش با توجه به یه زمان بندی مرتب و منظم مبلغ ریالی یا دلاری مختص به اون رو سرمایه گذاری کنه تا در آخر و با پایان زمان بندی خودش به هدف تعیین شده خودش برسه و سود مورد نظر خودش رو به دست بیاره. همونطور که در ویدیوی استراتژی DCA چیست؟ نیز گفتیم، این استراتژی به عمل سرمایه گذار سیستماتیک مقادیر مساوی، بدون توجه به قیمت در فواصل زمانی منظم اشاره داره. همچنین هدف استراتژی خرید پله ای کاهش تاثیر کلی نوسانات بر قیمت ارزهای دیجیتال هدف و جلوگیری از اشتباه انجام یه سرمایه گذاری یکجا با توجه به قیمت گذاری دارایی یا ارز دیجیتال هست که زمان بندی مناسبی نداره. در حقیقت خرید پله ای روشی هست که سرمایه گذار می تونه از اون برای ایجاد پس انداز کسب سود در یه دوره طولانی مدت استفاده کنه. همچنین راهی برای خنثی کردن نوسانات کوتاه مدت در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی هست. جالب اینجاست که بدونین استراتژی DCA فقط در صورت افزایش ارزش دارایی در طول بازه زمانی مورد نظر مطلوب عمل میکنه. همچنین میانگین هزینه دلار که به معنی DCA هست، عملکرد سرمایه گذاری رو در طول زمان بهبود میده، ولی فقط در صورتی که قیمت سرمایه گذاری افزایش پیدا می کنه. علاوه بر این، این استراتژی می تونه از سرمایه گذار در مقابل خطر کاهش قیمت ارزهای دیجیتال مختلف محافظت کنه.

مزایای استراتژی  DCA :

بسیاری از معامله‌گران بزرگ دنیا همچون وارن بافت، استراتژی DCA را به عنوان یک استراتژی امن برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی پر نوسان همچون بیت کوین می‌دانند. با استفاده از روش DCA دیگر قیمت بیت کوین در زمان خرید چندان مهم نبوده و تنها چیزی که اهمیت دارد خرید دوره‌ای بیت کوین در زمان‌های مشخص شده است. در استراتژی DCA در واقع معامله گران فارغ از توجه و بررسی مداوم قیمت بیت کوین به صورت متناوب به خرید ادامه می‌دهند و به این ترتیب معاملات هیجانی که از احساس ترس و طمع نشات می‌گیرند تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بنابراین خرید به روش DCA نقش اساسی در کاهش ریسک معاملات دارد.

استراتژی DCA چگونه کار می کند؟

استراتژی خرید پله ای روشی ساده است که سرمایه‌گذار می‌تواند از آن برای افزایش سرمایه خود در طولانی‌مدت استفاده کند. همچنین باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار نوسانات کوتاه‌مدت در بازار را نادیده بگیرد. زمانی که معامله‌گران از این روش استفاده می‌کنند در واقع در دو سطح بالا و پایین در بازار کریپتو خرید خود را انجام می‌دهند. ایده کلی استراتژی DCA این است که در نهایت قیمت‌ها افزایش خواهند یافت. استفاده از این استراتژی بر روی ارزهای دیجیتال که اطلاعات درستی از پروژه آنها نداریم بسیار خطرناک است، زیرا ممکن است قیمت ارز کاهش پیدا کند و ما بیشتر ترغیب به خرید ارز شویم. در نهایت متوجه می‌شویم که این پروژه ارزش خود را از دست داده‌است و به این زودی‌ها رشد نمی‌کند. استراتژی DCA با خرید منظم دارایی به‌صورت دوره‌ای، ریسک‌های سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. این بدان معناست که وقتی قیمت‌ها بالاست، مقدار ارز کمتری را می‌خریم و وقتی قیمت‌ها پایین است، اقدام به خرید ارز بیشتری می‌کنیم. برای مثال، قصد داریم ۱۲۰۰ دلار در ارز اتریوم سرمایه‌گذاری کنیم. ما دو انتخاب داریم، می‌توانیم تمام پول خود را به یکباره در این ارز سرمایه‌گذاری کنیم و یا هر ماه به‌اندازه ۱۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کنیم. اگر خریدهای خود را در ۱۲ ماه در بخش‌های ماهیانه ۱۰۰ دلاری تقسیم کنیم، ممکن است مقدار ارز اتریوم بیشتری نسبت به زمانی که همه سرمایه خود را یکجا به خرید ارز اختصاص می‌دهیم به دست آوریم.

نتیجه گیری :
همان‌طور که دیدیم، استراتژی DCA یا خرید پله ای یکی از کامل‌ترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و بهترین راه برای خرید بیت کوین است. با توجه به محدود بودن عرضه بیت کوین، این باور وجود دارد که ارزش بیت کوین در طول زمان و در آینده، افزایش قیمت و ارزش خواهد داشت. همچنین با توجه به اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که دقیقاً چه زمانی برای خرید یا فروش بیت کوین مناسب است، استراتژی DCA می‌تواند بهترین راه خرید بیت کوین باشد.


 

لینک های مفید
بالا